6-årig med raserianfald

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.028 visninger
10 svar
0 synes godt om
4. september 2012

Anonym trådstarter

Jeg vil gerne starte med at sige, at dette er et meget følsomt emne for mig, og jeg håber derfor på at jeres svar vil være forstående og ikke fordømmende.

Jeg har en søn på 6 år, som er begyndt at få voldsomme raserianfald. Det sker både her hjemme men også i skolen/sfo'en. Det største problem lige nu er faktisk at han løber væk når han bliver gal, i dag havde en pådagog brugt 1 time på at finde ham, hvilket selvfølgelig ikke er okay.

Jeg har talt og talt og talt med ham - jeg har skældt ud - jeg har lavet konsekvenser, intet har hjulpet. Han løber væk når han bliver vred, og jeg kan ikke få ham til at lade være. Det han bliver vred over er ofte noget harmløst, som vi andre ikke tillægger nogen betydning. Jeg har nogle gange spurgt ham om det er fordi han bliver ked af det, og ikke vil vise det, det nægter han.

Jeg aner ikke hvorfor han reagerer som han gør, og mest af alt aner jeg ikke hvordan jeg skal få ham ind i et andet reaktionsmønster.

Vi har talt om muligheden for at han når han bliver meget vred, blot går få meter væk, og siger at han brug for at være alene 5-10 min., han synes selv det lyder som en god løsning, men når han står i situationen kan han ikke lade være med at løbe væk.

Jeg overvejer faktisk at tage ham til psykolog, mest for at få sat de rigtige ord på, men måske også for at han kan komme i bedre kontakt med sine egne følelser.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2012

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)
Anonym skriver:

Jeg vil gerne starte med at sige, at dette er et meget følsomt emne for mig, og jeg håber derfor på at jeres svar vil være forstående og ikke fordømmende.

Jeg har en søn på 6 år, som er begyndt at få voldsomme raserianfald. Det sker både her hjemme men også i skolen/sfo'en. Det største problem lige nu er faktisk at han løber væk når han bliver gal, i dag havde en pådagog brugt 1 time på at finde ham, hvilket selvfølgelig ikke er okay.

Jeg har talt og talt og talt med ham - jeg har skældt ud - jeg har lavet konsekvenser, intet har hjulpet. Han løber væk når han bliver vred, og jeg kan ikke få ham til at lade være. Det han bliver vred over er ofte noget harmløst, som vi andre ikke tillægger nogen betydning. Jeg har nogle gange spurgt ham om det er fordi han bliver ked af det, og ikke vil vise det, det nægter han.

Jeg aner ikke hvorfor han reagerer som han gør, og mest af alt aner jeg ikke hvordan jeg skal få ham ind i et andet reaktionsmønster.

Vi har talt om muligheden for at han når han bliver meget vred, blot går få meter væk, og siger at han brug for at være alene 5-10 min., han synes selv det lyder som en god løsning, men når han står i situationen kan han ikke lade være med at løbe væk.

Jeg overvejer faktisk at tage ham til psykolog, mest for at få sat de rigtige ord på, men måske også for at han kan komme i bedre kontakt med sine egne følelser.

Sidder lige med en sur baby, men faldt lige over din tråd.

Har du overvejet muligheden for, at han er et særligt sensitivt barn/High need child ?

Anmeld

4. september 2012

DitteFisk

Anonym skriver:

Vil bare lige sige, at min bror gjorde det samme af og til, da han var i skolealderen. Tror han var lidt ældre. Men han fik kortvarig psykologhjælp, fordi der var noget der frustrerede ham.

Anmeld

4. september 2012

Anonym trådstarter

Olivia's Moar skriver:

Sidder lige med en sur baby, men faldt lige over din tråd.

Har du overvejet muligheden for, at han er et særligt sensitivt barn/High need child ?

Nej, jeg kender ikke til diagnosen, har kun hørt meget overfladisk om den.

Men når han får disse raserianfald, er det ofte når der sker noget andet end der plejer. F.eks. har de emneuge i skolen i denne uge, og det gør ham meget frustreret/utryg, og så kommer anfaldene...

Jeg vil prøve at læse om det sensitive barn, og se om det måske er der vi skal finde en løsning.

Anmeld

4. september 2012

Anonym trådstarter

Gigl skriver:

Vil bare lige sige, at min bror gjorde det samme af og til, da han var i skolealderen. Tror han var lidt ældre. Men han fik kortvarig psykologhjælp, fordi der var noget der frustrerede ham.

Tak for svar....

Ja jeg tror også jeg ender med at må prøve at få en skolepsykolog til at få ham i tale.

Anmeld

4. september 2012

HeXeri

Anonym skriver:

Tak for svar....

Ja jeg tror også jeg ender med at må prøve at få en skolepsykolog til at få ham i tale.

Måske du skulle overveje at tilbyde ham en anden end skolepsykologen, så han kunne adskille de ting og selv fortælle kammerater hvad der sker i hans liv, på hans egne betingelser?

Anmeld

4. september 2012

Anonym trådstarter

HeXeri skriver:

Måske du skulle overveje at tilbyde ham en anden end skolepsykologen, så han kunne adskille de ting og selv fortælle kammerater hvad der sker i hans liv, på hans egne betingelser?

Ja, hvad tænker du på, er ikke helt sikker på at jeg forstår dit svar?

Anmeld

4. september 2012

HeXeri

Anonym skriver:

Ja, hvad tænker du på, er ikke helt sikker på at jeg forstår dit svar?

Nu ved jeg jo selvfølgeligt ikke hvordan det fungerer mere, men da jeg gik i folkeskole vidste alle hvem der gik til skolepsykologen. Det var en offentlig kendt hemmelighed som vi børn brugte når vi det var X's tur til at blive mobbet. I bagkundskabets ulideligt klare lys, ville jeg personligt nok foretrække at mit barn kom i en børnepsykologs hænder der ikke lige kunne tage fat i barnet i et frikvarter osv. Så skilles tingene ad

Anmeld

4. september 2012

Mortiltodrenge

Anonym skriver:

Men når han får disse raserianfald, er det ofte når der sker noget andet end der plejer. F.eks. har de emneuge i skolen i denne uge, og det gør ham meget frustreret/utryg, og så kommer anfaldene...

Jeg vil prøve at læse om det sensitive barn, og se om det måske er der vi skal finde en løsning.

Det er ikke en diagnose, men en personlighedstype! Min dreng på 5,5 år har også raserianfald ( løber dog ikke væk), det er helt normalt for alderen. Synes det er lidt overreaktion at tage din søn med til psykolog. Børn i 6 års alderen gennemgå en "krise"/fase, det er en del af deres udvikling. http://mamanet.dk/boern/udvikling/den-6-aarige-og- den-tuffe-fase

Anmeld

4. september 2012

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)
Anonym skriver:

Det kunne godt lyde lidt sådan - mht. nye ting/vaner

Hmm, jeg læste en go' artikel om det i 'vores børn', hvis det er ..
Men kan desværre ikke huske hvilken måned/år bladet er fra

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.