Camping for begyndere

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.350 visninger
0 svar
0 synes godt om
12. marts 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Skrevet af Karoline Back

Jeg nægter at lade bekymringer og pessimisme styre min hverdag. Jeg vil være ”moderen, der orkede at rejse tre uger med sin familie gennem Europa – og nød det”.

Ja, så har vi besluttet det. Vi (min mand, jeg og vores tre børn på 7 mdr., snart 3 år og 6 år) tager på tre ugers roadtrip i autocamper gennem Europa. Vi kører gennem (nævnt i evt. tilfældig rækkefølge, geografi er ikke min stærke side) Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig, Nordspanien, Norditalien og så over Alperne hjem (gennem de der lande, man nu kommer igennem på den tur, men mon ikke det er noget med Østrig eller Schweiz og så afslutningsvis Tyskland? Vi har GPS).

Jeg ser for mig endeløse marker med tulipaner i Holland, jeg ser bølgerne slå mod kysten i Normandiet og mærker historiens vingesus indhylle mig med sine beretninger om tanks, tunge støvler i sandet og en egn som øjenvidne på første parket (gaaaab, kom nu videre). Jeg hører mine børns jubel over synet af Pluto, Simba og Mickey Mouse og alle de andre i 3d i Disneyland, og jeg kan allerede se barn3 lulle sig selv i søvn til tonerne fra en harmonika, kun brudt af petankuglernes små knald, på Champs Elyssé (eller hvor det nu sker i Paris). Jeg kan dufte åkanderne (hvis de da dufter) i Monets have i Giverny og kan mærke dampen fra den frisklavede paella, som vi sikkert vil indtage på en stemningsfuld restaurant i Barcelona. Lige pludselig transformerer autocamperen sig til en cabriolet, mens vi drøner af sted langs Revieraen, og solen stråler gavmildt ned gennem palmerne i Monaco. Senere ser man den bedre halvdel og mig sidde og nyde et glas veltempereret Barolo og indsmuglet fransk brie til synet af solnedgang i Toscana (og børnene sover sødt). Et par dage senere vækker det stor opstandelse, når man ser mine børn løbe af sted over sæterne ved Dolomitterne, for er man mon ved at lave en Sound of Music 2? Og senere kan man i Der Standard læse , at ”baby på 8 mdr. lærer sig selv at jodle”, og ”dansk dreng, der knap er fyldt tre år, viste sig at være en inkarnation af Mozart, da han efter besøg i Salzburg pludselig kunne spille ’Eine kleine Nachtmusik’”. Det bliver en fantastisk tur.

Men det er underligt nok ikke de samme associationer, andre mennesker får, når jeg glædesstrålende fortæller om vores fantastiske plan. Så møder jeg ofte kommentarer som ”ej, hvor modigt”, ”been there, done that, gør det aldrig igen”, "at I orker det”, og videre i den dur. Jeg har allerede gennemgået de værste skrækscenarier i hovedet: Lige fra endeløse skænderier mellem barn1 og barn2 kun afbrudt af køresyge, til lumske typer der sniger sig ind om natten og bedøver os alle, eller at barn1 falder ned fra Eiffeltårnet, barn2 får væltet det skæve tårn i Pisa, barn3 bliver stjålet, eller at min mand stikker af med en spansk veldrejet popo. Hm, alt det kan jeg lige som ikke tage mig af, for jeg er udstyret med en veludviklet naivitet og verdensfjern selverkendelse, der gør, at jeg tror på, at det nok skal gå. Godt nok har vi knap nok så meget som set det indre af en autocamper før, men børnene er vant til 1½ times kørsel til sommerhuset. Og så længe de får lov at synge 100 forskellige variationer af "Hjulene på bussen" (inkluderet ”børnene i bussen siger numse, numse, numse” og ”køerne i bussen siger prut, prut, prut”), så er det for det meste med oprejst pande og højt humør. ”Men”, siger den analytiske og velovervejede stemme et sted indeni, ”det er jo lige som ikke det samme som tre uger”. Nej nej, det ved jeg da godt, jeg er da ikke total matematisk handicappet. Men sammenlignet med almindelig bilferie må det være noget nær en fest at sidde højt hævet over trafikken med godt udsyn og at have bord, bøger, spil, computer, køleskab etc. inden for rækkevidde, mens Europa passerer forbi. ”Jamen, så bliver de jo køresyge, man skal endelig kigge ud af vinduet i kørselsretningen!”. Altså, nu ikke så negativ, find lige lidt kampgejst. ”Og hvad nu, hvis det regner i alle tre uger, hvor sjovt bliver det lige med tre børn?”. Ja, det ville godt nok være surt show, men så kører vi da bare et andet sted hen. Det kan da for søren ikke regne på et helt kontinent på samme tid, kan det? Og nu kommer vi jo ikke lige frem fra verdens mest solbeskinnede land. ”Øh, har du glemt, at du ikke kan italiensk?”, spørger jeg mig selv. Nej, jeg er da godt klar over, at der uden tvivl vil kunne opstå visse sproglige barrierer, og at jeg ikke kommer langt med ”Quanto costa?” (vigtig glose, når man har et veludviklet shoppinggen). ”Har du så glemt, at du har forsvoret at tage på camping?”. Nej, men nu er der jo ingen, der siger, at vi skal ligge tre uger ved Gardasøen sammen med alle pensionisterne, eller at det er total brud på autocamperkonventionen, hvis man bukker under og tager en enkelt overnatning eller to på noget så anticamping-agtigt som et… HOTEL.

Ja, det er måske total crazy, og der er så mange ting, der kan gå galt. Vi vil sikkert flere gange være parate til at pakke alt vores habengut og rejse hjem. Jeg nægter bare at lade bekymringer og pessimisme styre min hverdag. Hvis man lod sine bange anelser (og dem får man i barselsgave) få overtaget, kom man aldrig nogen vegne, så oplevede man aldrig noget. Jeg har tænkt mig at gøre alle folks (og mine egne) negative forventninger til skamme. Jeg vil være ”moderen, der orkede at rejse tre uger med sin familie gennem Europa – og nød det”.

Fortsættelse følger… :)

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.