"forberede brystvorter til amning?"
Hej Catrine
Jeg ved ikke om det er en ammestuehistorie, eller der er noget om snakken, derfor tænkte jeg, at jeg ville spørge dig 
Jeg har fra flere fra mine forældres genreration hørt, at man skal "forberede" sine brystvorter på at de skal amme, ved at skure dem med en svamp! Kan det virkelig passe?
Mvh tarkoflen
Catrines svar
Kære Tarkoflen
Nej - du skal endelig ikke skure dine brystvorter, eller gøre noget som helst andet ved dem inden fødslen! Man kan ikke forberede sine brystvorter på at skulle give mælk. De største forandringer med brystvorterne sker i dagene omkring fødslen. De bliver lidt længere og mere elastiske pga hormoner i din krop.
Når barnet er kommet skal du sørge for at det gaber godt op inden det tager fat. Sørg for at næsen er ud for brystvorten INDEN barnet gaber op. På den måde vil brystvorten ligger godt oppe i ganen, og der bliver ikke noget unødigt slid på dem.
Der vil altid være begynderømhed i brystvorterne, men det kan man desværre ikke gøre noget inden for at forhindre. Det forsvinder gradvist igen.
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld