"sulten baby og ondt i maven når mor får penicillin"
Hejsa Catrine:-) Jeg er sådan i tvivl om min sønnemand får nok om aftenen... Jeg har siden i lørdags fået primcillin for brystvetændelse ... Men allerede torsdag aften begyndte bette mand , at være urolig om aftenen fra ca 20-24... Han sutter og piver, napper i brysterne, og nærmest hiver i vorten frem og tilbage... Jeg har prøvet at øge mælk ved at lægge ofte til, men hørerpikke rigtig mere end 5 mon de synke lude.... Han skiftevis prøver begge bryster,men søger og søger med sin mund.... Vi har prøver med sut, gå rundt, begrænse stimuli osv osv osv... Kan han være mere sulten om aftenen, og jeg måske ikke har nok??? Amning om dag og nat er super...om natten får han ca kl 24.00-03.00 og så igen ved 07.00... Jeg gik 8 dage over tid ved fødsel, og han var en stor dreng på 4035 g og 55 cm, så der skal noget føde til:-) håber på hurtig svar... :-)
Catrines svar
Hej og tak for dit spørgsmål.
Man får ikke nedsat sin mælkeproduktion af at få penicillin, men det ammede barn kan godt få lidt ondt i maven af det. Det er ganske ufarligt, men kan selvfølgelig være generende når det står på. Mælken kan også ændre sin smag, så det kan være det din søn reagerer på.
Du gør alle de rigtige ting - lægger hyppigt til når han beder om det og lægger mærke til hans øvrige tegn når han bliver urolig ved brystet.
Det er helt naturligt (og noget alle ammende kvinder oplever) at have mindre mælk om aftenen. Til gengæld er mælken mere fed. Det er derfor naturligt at din søn beder om brystet hyppigere om aftenen - og at han er lidt utifreds kan være fordi det er lidt hårdere at få den fede mælk ud. Der skal arbejdes lidt mere for det.
Du kan ikke gøre så meget andet end du allerede gør. Læg ham til når han beder om det, og hvis han er meget hurtigt færdigt, så er det også ok. Han vil så bare bede om brystet igen efter kortere tid. Det er et helt normalt ammemønster at børn dier meget hyppigt om aftenen.
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld