Depression igen..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

662 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. august 2012

Stumpen

Hej piger..

Jer der har haft en depression og fået en ny en - kan I forklare hvordan den kom?

Var det samme situation der førte jer ud i den? Var det samme årstid? Kom den bare snigende? Andet? 

Spørger af egen interesse og ikke et eller andet skoleprojekt..

Jeg har tilladt at man kan svare anonymt 

- Anja

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2012

MyLove E

Stumpen skriver:

Hej piger..

Jer der har haft en depression og fået en ny en - kan I forklare hvordan den kom?

Var det samme situation der førte jer ud i den? Var det samme årstid? Kom den bare snigende? Andet? 

- Anja

Personligt er min der hele tiden. Nogen gange "gemmer" den sig bare. Og føler jeg mig så for presset eller stresset ja så kommer den frem igen.

Den kom igen efter jeg havde født. Igen følte jeg mig presset, jeg følte ikke jeg kun leve op til det at være mor. Og så gik jeg ned igen.

Håber du kunne bruge det til noget:-)

Anmeld

27. august 2012

Stumpen

Tauf skriver:

Personligt er min der hele tiden. Nogen gange "gemmer" den sig bare. Og føler jeg mig så for presset eller stresset ja så kommer den frem igen.

Den kom igen efter jeg havde født. Igen følte jeg mig presset, jeg følte ikke jeg kun leve op til det at være mor. Og så gik jeg ned igen.

Håber du kunne bruge det til noget:-)

Det lyder egentig meget ogisk at når man først er røget ind i en at den så altid vil være der - lige under overfladen...

Når du så står i de her stressede/pressede situationer forsvinder den så igen når de er afværget eller??

Anmeld

27. august 2012

MyLove E

Stumpen skriver:

Det lyder egentig meget ogisk at når man først er røget ind i en at den så altid vil være der - lige under overfladen...

Når du så står i de her stressede/pressede situationer forsvinder den så igen når de er afværget eller??

Jeg skriver lige en PB når jeg har afleveret søn her om 10min:-)

Anmeld

27. august 2012

Tona

Stumpen skriver:

Hej piger..

- Anja

Min depression kom heldigvis aldrig igen, da først den var overstået, men jeg tror at det ofte er sådan at hvis man på ny bliver udsat for pres så kan det blusse op. Det giver så bare ikke megen mening i mit tilfælde, for jeg har været under en del pres flere gange siden også uden at den kom igen. Men der har jeg så oplevet at mine problemer med ængstelse og angst er blusset op igen i de perioder for så at falde til ro igen når der kom ro på i det hele taget. Fx havde jeg en periode med angst og stress efter min datters fødsel fordi jeg var så presset i den situation, men allerede da hun var 8 uger gik det bedre igen og nu er det fint. Eller dvs at nu er jeg så blevet gravid igen og kan mærke at den der ængstelse (og somme tider tangerende angst) den titter lidt frem igen. Men jeg ved efterhånden hvordan det skal håndteres og jeg bliver ikke skræmt af det på samme måde mere fordi jeg har mange værktøjer til at håndtere det nu hvor jeg efterhånden har levet med det i så mange år. Tror tit at man kan dykke igen og igen, men man dykker mindre slemt for hver gang fordi man ved mere og mere om hvordan man skal tackle det for hver gang. Jeg skal til forebyggende samtale med min læge i dag, for at vi kan diskutere hvordan vi gør at jeg ikke får det skidt i denne graviditet og efter fødslen og det gør mig glad at jeg kan få konkrete løsningsforslag og blive fulgt lidt af lægen som jeg har stor tillid til. Bedre at forebygge end at først gøre noget når man er dykket tror jeg.

Man skal også huske at skelne mellem om der er tale om en depression som er udløst af mangel på serotonin i hjernen (en klinisk depression) eller om der er tale om en depression der er udløst af livsvilkår der har været slemme.

Hvis det er førstnævnte, så vil det ofte komme igen i perioder og kræve medicinering og ofte være i vinterhalvåret. Sidstnævnte behøver ikke komme igen hvis ellers problematikken er løst og bearbejdet, men kan stikke hovedet frem igen, men vil så nok være lettere at behandle med fx samtaleterapi eller ved at løse problemerne på andre måder.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.