søges opskrift på meget sunde boller

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.933 visninger
7 svar
0 synes godt om
24. august 2012

helle85

nogen der har en opskrift på sunde boller som kan fryses og som ikke er for tørrer. nogen som man kan spise om morgen uden at få dårlig samvittighed

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2012

Mor til Ella

helle85 skriver:

nogen der har en opskrift på sunde boller som kan fryses og som ikke er for tørrer. nogen som man kan spise om morgen uden at få dårlig samvittighed

Jeg bruger tit denne det er koldhævede boller virkelig nemt.

25g gær

1 spsk salt

1 spsk honning

100g speltmel

100g rugmel

400g hvedemel ( jeg erstatter dog 100 hvedemel med speltmel

70g 5 korns blanding

5dl koldt vand

gær opløses i vand, heri kommes salt, honning groft mel og kerner, til sidst hvedemel.

Hæves i køleskab natten over.

Er vildt lækre til morgenmad 

Anmeld

24. august 2012

Rasmussen

Eller denne her

Gulerodsboller
ca 20 stk
10 g gær

2 dl koldt vand

2 dl ymer eller kærnemælk
3/4 dl rapsolie
2 spsk sukker
2 tsk groft salt
400 g revne gulerødder
3/4 dl hørfrø
3/4 dl solsikkekerner
3/4 dl græskar kerner
2 dl kogende vand
1 1/2 grovvalsede havregryn
800-900 g hvedemel

Rør gæren ud i det kolde vand. Tilsæt ymer eller kærnemælk sammen med sukker, olie, salt og gulerødder samt frø og kerner. Tilsæt nu havregryn og kogende vand og dernæst melet lidt af gangen mens der røres. Dejen skal være blød og klistret så hold igen med melet. Dæk skålen med film eller en pose og sæt den i køleskabet natten over eller mindst 4 timer. Når du tager dejen ud skal den ikke æltes igennem men straks sættes på bagepladen med hjælp fra 2 skeer.Pens bollerne med ymer eller kærnemælk og drys evt med blå birkes ( smager rigtig godt)

Sættes i kold ovn og tænd på 200 grader alm ovn eller 180 varmluft . Bages ca 1/2 time

Anmeld

24. august 2012

helle85

Mor til Ella skriver:

Jeg bruger tit denne det er koldhævede boller virkelig nemt.

25g gær

1 spsk salt

1 spsk honning

100g speltmel

100g rugmel

400g hvedemel ( jeg erstatter dog 100 hvedemel med speltmel

70g 5 korns blanding

5dl koldt vand

gær opløses i vand, heri kommes salt, honning groft mel og kerner, til sidst hvedemel.

Hæves i køleskab natten over.

Er vildt lækre til morgenmad 

mange tak den må jeg prøve. hvor mange bliver der ca

Anmeld

24. august 2012

helle85

Rasmussen skriver:

Eller denne her

Gulerodsboller
ca 20 stk
10 g gær

2 dl koldt vand

2 dl ymer eller kærnemælk
3/4 dl rapsolie
2 spsk sukker
2 tsk groft salt
400 g revne gulerødder
3/4 dl hørfrø
3/4 dl solsikkekerner
3/4 dl græskar kerner
2 dl kogende vand
1 1/2 grovvalsede havregryn
800-900 g hvedemel

Rør gæren ud i det kolde vand. Tilsæt ymer eller kærnemælk sammen med sukker, olie, salt og gulerødder samt frø og kerner. Tilsæt nu havregryn og kogende vand og dernæst melet lidt af gangen mens der røres. Dejen skal være blød og klistret så hold igen med melet. Dæk skålen med film eller en pose og sæt den i køleskabet natten over eller mindst 4 timer. Når du tager dejen ud skal den ikke æltes igennem men straks sættes på bagepladen med hjælp fra 2 skeer.Pens bollerne med ymer eller kærnemælk og drys evt med blå birkes ( smager rigtig godt)

Sættes i kold ovn og tænd på 200 grader alm ovn eller 180 varmluft . Bages ca 1/2 time

mange tak den vil jeg også prøve.

Anmeld

24. august 2012

ano14316

Jeg bager altid dem her. De smager super godt, og kan sagtens spises uden pålæg. 

1000 gr. mel (og her kan du varier en hel masse, f.eks. 200 gr. rug, 150 gr. spelt/durum  og 650 gr. hvede, du kan også bruge 1/3 fuldkorn ) 

25 gr. gær (afhængig af hvor længe man vil hæve dem, vil man hæve dem natten over i køleskab bruger jeg nok 7-10 gr. )

80 gr. sukker (man kan sagtens nøjes med 40)

15 gr. salt

500 ml vand

250 gr. groft revet gulerod

250 gr. fint revet gulerod

1 dl raps olie

evt. hørfrø og solsikkekerner

riv gulerødderne, og hæld godt varmt vand over. rør stille rundt indtil vandet er blevet lunkent. smuldre gæren i og tilsæt sukker, salt og olie. tilsæt mel lidt af gangen. 

dejen skal være våd, altså virkelig klistet. Det nemmeste er at lave den på røremaskine. 

lad dejen hæve til dobbeltstørrelse 30-60 min. 

sæt bollerne på bagepapir med en våd spiseske. 

efterhæv 30-60 min. 

bag bollerne ved 220 gr. i 15 min. 

De er MEGET populærer, derfor den store portion, der giver omkring 20 store boller. 

Er man til rosiner, så kan man sagten putte det i også

Anmeld

24. august 2012

Mor til Ella

helle85 skriver:

mange tak den må jeg prøve. hvor mange bliver der ca

Mener jeg plejer at få ca 12 halvstore.

Og dejen skal være ret klistret, og bare sættes på bageplade med 2 skeer

Anmeld

25. august 2012

helle85

ano14316 skriver:

Jeg bager altid dem her. De smager super godt, og kan sagtens spises uden pålæg. 

1000 gr. mel (og her kan du varier en hel masse, f.eks. 200 gr. rug, 150 gr. spelt/durum  og 650 gr. hvede, du kan også bruge 1/3 fuldkorn ) 

25 gr. gær (afhængig af hvor længe man vil hæve dem, vil man hæve dem natten over i køleskab bruger jeg nok 7-10 gr. )

80 gr. sukker (man kan sagtens nøjes med 40)

15 gr. salt

500 ml vand

250 gr. groft revet gulerod

250 gr. fint revet gulerod

1 dl raps olie

evt. hørfrø og solsikkekerner

riv gulerødderne, og hæld godt varmt vand over. rør stille rundt indtil vandet er blevet lunkent. smuldre gæren i og tilsæt sukker, salt og olie. tilsæt mel lidt af gangen. 

dejen skal være våd, altså virkelig klistet. Det nemmeste er at lave den på røremaskine. 

lad dejen hæve til dobbeltstørrelse 30-60 min. 

sæt bollerne på bagepapir med en våd spiseske. 

efterhæv 30-60 min. 

bag bollerne ved 220 gr. i 15 min. 

De er MEGET populærer, derfor den store portion, der giver omkring 20 store boller. 

Er man til rosiner, så kan man sagten putte det i også

mange tak det er altid godt med ligt forskellige opskrifter

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.