Eksperthjælp: 5 måneder, har svært ved at sove, både nat og dag.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.103 visninger
0 svar
0 synes godt om
24. august 2012

Lisbeth Jess

"5 måneder, har svært ved at sove, både nat og dag."

Hej Lisbeth.

Jeg skriver for at få hjælp til at få min dejlige søn til at sove bedre om natten.

Først lidt info om ham.. Han er en super sød, smilende og glad dreng, som er meget nysgerrig og gerne vil ligge på maven og møve sig rundt. I dagtimerne græder han sjældent og er generelt nem. Dog har han meget svært ved at overgive sig til søvnen og det gælder både lurene i løbet afdagen, men især om aftenen.

Om dagen kan jeg få ham til at falde i søvn ved at køre barnevognen lidt rundt på vores hullede græsplæne, men han sover konsekvent kun 40-50 min før han vågner og græder. Han er tydeligvis ikke udhviletlisten tur på græsplænen så er han væk igen. Jeg forsøger at stoppe trilleriet lige inden han sover, så han falder i søvn stillestående, men det gør ingen forskel. Formiddagsluren varer 1 1/2 time, nogle gange 2 timer. Middagsluren er værst, og efter de første 50 min må jeg næsten stå hvert 10 minut og trille indtil han til sidst sover 30 min før han vågner og er udhvilet. Middagsluren varer ca 2 til 2 1/2 time, så det er ikke meget jeg selv får slappet af eller ordnet i den tid. Om eftermiddagen får han en lur på 30 min hvorefter han vågner og er frisk.

Om aftenen er hans træthedstegn ikke ret tydelige, og vi har forsøgt os med forskellige puttetidspunkter. Normalt bliver det omkring kl. 20 at han sover. Men... Det er et helvede at få ham lagt. Han kan ikke, og har aldrig kunnet falde i søvn selv. I en periode har det virket at amme ham til han næsten sov og så ligge ham i sin seng (i soveværelset), men dette virker ikke rigtig længere. Vi har også prøvet at synge, vugge, vippe med sengen, men intet virker.. Der er gråd helt til han er så træt at han overgivet sig. Ofte ved at jeg ammer igen, selvom han ikke altid vil det.

Men ak.. Kun en time til 1 1/2 efter putning vågner han igen og græder. Vi har forsøgt at min kæreste tager ham op ogvugger, men det får ligesom gråden til at eskalere og han bliver meget hidsig. Det eneste der virker er at jeg ligger ham til brystet.. Nogle gange spiser han, mens han andre gange bare lige sutter sig i søvn igen. Og sådan fortsætter det hele natten, hver time til halvanden time. Den første del af natten er jeg vågen og ligger ham over hver gang han er faldet i søvn/ til ro, men omkring kl 3 er jeg så træt at jeg ofte falder i søvn med han ved min side. Dette fungerer dog ikke da han for ikke at vågne "kræver" at vi skal ligge helt op og ned afhinanden, gerne med min arm omkring ham og brystet lige foran næsen på ham. Efter kl 3 mister jeg lidt overblikket over hvor tit han sutter, men jeg har indtryk af, at det er ren hyggesutning/ tryghedssutning og når mælken så løber spiser han fordi den jo alligevel er der. Jeg tror ikke han er sulten.

Om morgen mellem 6 og 7 vågner han ofte og virker ikke udhvilet, men her kan brystet ikke længere få ham til at falde i søvn igen ( nok fordi han er propmæt) og vi må stå op. Han er vågen 1 time til halvanden og så er han klar til formiddagslur. Men hele den vågne periode virker han træt og gnider sig i øjnene og gaber..

Jeg håber virkelig at du kan hjælpe og ser frem til at høre fra dig.

Venlig hilsen

Jennyg

Lisbeths svar

Hej!
klart duer træt og udmattet , for deter ikke megen sammenhængende søvn du får. Vil han evt. tage en flaske,så du kan få sovet ?Så er det kærestens tur her i week enden.
DEt første jeg vil råde dig til er at få checket hans ører, om han har væske i dem, som trykker, og giver smerter, Deter hos en ørelæge det skal gøres.
Når deter gjort så så er jeg klar til at give dig råd om hvordan du får ham til at sove bedre så du også får en rimelig nattesøvn.
Der kan jo være en årsag, nemlig smerter der gø'r at han vågner.
Start med at hæve hans hoved når han skal sove, En pude under madrassen i barnevognen og bøger under sengen.
Hav en rigtig god week end.Held og lykke med ham.og skriv igen
Varme hilsne r
Lisbeth jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.