Mænd bliver fyret, når de vil på barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

865 visninger
3 svar
0 synes godt om
15. maj 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Avisen.dk

Mange mænd oplever chikane eller fyringer, hvis de ønsker barselsorlov. Det skal der laves om på, siger HK.

Mænd bliver fyret, når de vil på barsel En fyreseddel. Det er i flere tilfælde det, mænd får ud af at ønske barsel på deres arbejde.

Det fortæller Mette Kindberg, der er næstformand i fagforbundet HK.

"Vi har flere sager, hvor fædre er blevet chikaneret eller fyret af arbejdsgiveren, når de har ønsket at tage del i barselsorloven," siger hun til DR Nyheder Penge

Men det er helt uacceptabelt, at moderne familiefædre bliver chikaneret eller direkte fyret, blot fordi de ønsker barselsorlov, lyder det fra næstformanden.

Der er kun én ting at gøre for at komme problemet til livs, mener man i HK.

"Vi skal øremærke en del af orloven til mænd, så der er klare rettigheder for, at mænd har ret til at tage orlov. Så bliver det ikke et diskussionsemne," siger Mette Kindberg til Newspaq.

På den måde får arbejdsgiveren større forståelse for, at faderen ønsker barsel, fordi nogen skal være hos barnet, forklarer hun.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2009

A.

ja jeg kender faktisk en som vil på barsel par dage efter han har spurgt blev han fyret

Anmeld

15. maj 2009

netdaddy

Det er frygteligt at det skal være sådan.

Jeg tænkte slet ikke over at jeg kunne risikere det, dengang jeg bad om barsel hos min chef.

Men under alle omstændigheder så havde jeg taget den barsel alligevel. Nu er der desværre kun ca. 14 dage tilbage - men det har været en fantastisk tid.

Tro egentlig at mange arbejdsgivere glemmer at tænke den tanke, at hvis de giver manden den barsel, så vender han tilbage med fornyet energi og har ikke dårlig samvittighed over ikke at have lært sit barn bedre at kende.
Så alt i alt får arbejdsgiverne altså nogle mere motiverede medarbejdere tilbage, som derfor er mere effektive.

Forstår heller ikke de mænd der ikke vil benytte sig af muligheden for at komme på barsel - det er en lille investering der kommer tusinde gange igen.

Anmeld

15. maj 2009

Sweet1978

Når jeg hører sådan noget er jeg glad for at min kæreste er selvstændig. Så han skal finansiere sin barsel, så kan det godt være han ikke lige kan tage 2 uger i træk, som andre er berretiget til, men det er også fint med nogen enkeltstående dage i løbet af den tid jeg går hjemme med bebserne. Der er i al fald ingen som kan fyre ham.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.