Regler for alder i autostol?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. august 2012

Kamilla-m

anja89 skriver:



Så skulle det jo menes at være lovligt når de har bevilliget pude til taxaen når din søn skal hjem fra bh 



Jep om ikke anset havde chaufførerne sagt noget jo, de skal kende reglerne
Og min søn bliver fem til november, og har som sagt siddet på den i ca et år

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. august 2012

Nettemor

Det har forresten intet med alder at gøre. Men højde og vægt. Alderen er vejledende.

Anmeld

21. august 2012

Lenats31

anja89 skriver:

Håber i evt kan svare på hvordan reglerne er for alder/ størrelse i de forskellige autostole

Jeg har Sofie på 4 år (snart 5) som er lidt større end gennemsnittet (ikke tyk,men lang (; ...)

Nu er hun ved at være for lang til den auto stol jeg har (9-36 kg) ryglænet er sat helt op og der er kun få centimeter inden hun stikker over.

Så min tanke var om jeg kunne købe en selepude istedet for at købe en ny stol med længere ryg  

Ved i hvordan reglerne ligger.? Hun fylder 5 år midt oktober og sidst hun blev målt (et par måneder siden) var hun 112 cm.

 

Forsat god søndag 



det er sikrest med en der har ryg på, da der er sidebeskyttelse. 

 

I en selepude uden ryg, er der ingen sidebeskyttelse.

 

jeg tror de fleste deffinerer sidebeskyttelse som at barnet ikke slår hovedet imod vinduet, døren eller det andet køretøj rammer det. det er sådan set igtig nok. der er også det i det at, selve den bevægelse der er i en sidekollision. barnets krop skubbes i retning mod midten af bilen imens hoved presses mod døren. det sker i løbet af millisekunder. denne bevægelse kan skade barnets nakke. Jo hurtigere hovedet stoppes desto lavere er risikoen for nakkeskader. der er kun nakken til at standse det tunge hoveds bevægelse mod døren i en selepude uden ryglæn. I en bæltestol med ryg, er der også hovedbeskyttelse og generel bedre beskyttelse af hele overkroppen. Med det kan hovedet og barnet stoppes hurtigere og vridet i barnet mindskes. 

 

Selvsagt at hvis barnet sidder lænet fremad, så er siebeskyttelsen tilsvarende reduceret.

 

selepuder uden ryglæn løfter barnet op så sikkerhedsselen passer, så den er bedre end ingenting. 

 

Der er lovændringer på vej og et helt nyt regelsæt for produktionen af autostole. Indtil nu er autostole ikke blevet tested i sidekollision inden de er blevet godkendt til salg på det europæiske marked. det nuværende regelsæt hedder ECE R 44/04 og i den er der altså ingen sidekollisions test. mend et bliver der snart lavet om på. Når sidekollisionstesten indføres så kan selepuderne uden ryglæn ikke længere godkendes til salg.

Anmeld

22. august 2012

anja89

Lenats31 skriver:



det er sikrest med en der har ryg på, da der er sidebeskyttelse. 

 

I en selepude uden ryg, er der ingen sidebeskyttelse.

 

jeg tror de fleste deffinerer sidebeskyttelse som at barnet ikke slår hovedet imod vinduet, døren eller det andet køretøj rammer det. det er sådan set igtig nok. der er også det i det at, selve den bevægelse der er i en sidekollision. barnets krop skubbes i retning mod midten af bilen imens hoved presses mod døren. det sker i løbet af millisekunder. denne bevægelse kan skade barnets nakke. Jo hurtigere hovedet stoppes desto lavere er risikoen for nakkeskader. der er kun nakken til at standse det tunge hoveds bevægelse mod døren i en selepude uden ryglæn. I en bæltestol med ryg, er der også hovedbeskyttelse og generel bedre beskyttelse af hele overkroppen. Med det kan hovedet og barnet stoppes hurtigere og vridet i barnet mindskes. 

 

Selvsagt at hvis barnet sidder lænet fremad, så er siebeskyttelsen tilsvarende reduceret.

 

selepuder uden ryglæn løfter barnet op så sikkerhedsselen passer, så den er bedre end ingenting. 

 

Der er lovændringer på vej og et helt nyt regelsæt for produktionen af autostole. Indtil nu er autostole ikke blevet tested i sidekollision inden de er blevet godkendt til salg på det europæiske marked. det nuværende regelsæt hedder ECE R 44/04 og i den er der altså ingen sidekollisions test. mend et bliver der snart lavet om på. Når sidekollisionstesten indføres så kan selepuderne uden ryglæn ikke længere godkendes til salg.



Ved du hvornår de ca vil lave nyt reglsæt.? Jeg havde nemlig tænkt at vente med at købe noget til hun er ude af den anden 

Anmeld

23. august 2012

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
anja89 skriver:



Så skulle det jo menes at være lovligt når de har bevilliget pude til taxaen når din søn skal hjem fra bh 



Ja, det er korrekt når det er en taxa, at det er lovligt - men der er andre regler for dem end for os almindelige mennesker.

I vores institution har vi 2 busser og der er selerne lavet til, at børnene sidder rigtigt - men uden at de sidder i autostol. Det er også lovligt, da der også er andre regler for dem.

Vores dreng er også 112 cm og fylder 5 år til oktober. Vi har en Cybex autostol til ham, hvor han sidder uden problemer.

Måske I skulle overveje, at købe en anden autostol som passer helt korrekt og kan anvendes flere år.

Det er trods alt sikrest, at sidde i autostol.

 

Anmeld

23. august 2012

Lenats31

anja89 skriver:



Ved du hvornår de ca vil lave nyt reglsæt.? Jeg havde nemlig tænkt at vente med at købe noget til hun er ude af den anden 



Hejsa

 

Den vil blive indført gradvist med start i 2013. Hvornår hele regelsættet er indført vides ikke. Præcist hvornår de ændrer testprocedurer ved jeg ikke. men jeg tror ikke der går lang tid. Sidekollisioner er farlige og tæller for henholdsvis 15 og 17% Hvis jeg ikke husker forkert. kollisioner bagfra står for 20% og frontal-kollisioner for 47%

Lena

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.