anja89 skriver:
Håber i evt kan svare på hvordan reglerne er for alder/ størrelse i de forskellige autostole 
Jeg har Sofie på 4 år (snart 5) som er lidt større end gennemsnittet (ikke tyk,men lang (; ...)
Nu er hun ved at være for lang til den auto stol jeg har (9-36 kg) ryglænet er sat helt op og der er kun få centimeter inden hun stikker over.
Så min tanke var om jeg kunne købe en selepude istedet for at købe en ny stol med længere ryg
Ved i hvordan reglerne ligger.? Hun fylder 5 år midt oktober og sidst hun blev målt (et par måneder siden) var hun 112 cm.
Forsat god søndag 
det er sikrest med en der har ryg på, da der er sidebeskyttelse.
I en selepude uden ryg, er der ingen sidebeskyttelse.
jeg tror de fleste deffinerer sidebeskyttelse som at barnet ikke slår hovedet imod vinduet, døren eller det andet køretøj rammer det. det er sådan set igtig nok. der er også det i det at, selve den bevægelse der er i en sidekollision. barnets krop skubbes i retning mod midten af bilen imens hoved presses mod døren. det sker i løbet af millisekunder. denne bevægelse kan skade barnets nakke. Jo hurtigere hovedet stoppes desto lavere er risikoen for nakkeskader. der er kun nakken til at standse det tunge hoveds bevægelse mod døren i en selepude uden ryglæn. I en bæltestol med ryg, er der også hovedbeskyttelse og generel bedre beskyttelse af hele overkroppen. Med det kan hovedet og barnet stoppes hurtigere og vridet i barnet mindskes.
Selvsagt at hvis barnet sidder lænet fremad, så er siebeskyttelsen tilsvarende reduceret.
selepuder uden ryglæn løfter barnet op så sikkerhedsselen passer, så den er bedre end ingenting.
Der er lovændringer på vej og et helt nyt regelsæt for produktionen af autostole. Indtil nu er autostole ikke blevet tested i sidekollision inden de er blevet godkendt til salg på det europæiske marked. det nuværende regelsæt hedder ECE R 44/04 og i den er der altså ingen sidekollisions test. mend et bliver der snart lavet om på. Når sidekollisionstesten indføres så kan selepuderne uden ryglæn ikke længere godkendes til salg.
Anmeld