Jeg har en søn som netop er startet i 1. klasse. Egentlig er han lidt bagefter og har været det siden 0. klasse, han er fra december, men følger alligevel sin årgang (en lang lang lang historie, som egentlig er uvedkommende).
Jeg sad og lavede lektier med ham her i eftermiddag, og så begynder han at sige "jeg er dum, jeg kan ikke find eud af noget" osv. osv., selvom han faktisk er rigtig rigtig god til det vi laver. Jeg roser ham ofte og siger "aajjj det er du godt nok god til, jeg kan høre du har øvet dig" osv..
Hvis jeg roser ham bliver han gal, og vil ikke lave mere skolearbejde. Og så går han over i det der "jeg kan ikke finde ud af noget" osv.. Jeg gad virkelig godt at booste hans selvtillid, for han kan virkelig godt!
Faktisk har han tit den indgangsvinkel til nye ting "det kan jeg ikke find eud af", jeg synes ellers jeg prøver at give ham selvtillid, og mod på at prøve nye ting med oprejst pande, men det lykkes åbenbart ikke særlig godt.
Har i nogle forslag til at booste selvtilliden?
(Ind imellem bruger vi mentaltræning af Carsten Sommerskov, som måske har en lille effekt)
Anmeld