svær overvægtig og løb??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

437 visninger
6 svar
0 synes godt om
14. august 2012

Anonym trådstarter

Jeg er lige anonym, for ja, synes egentlig det er lidt pinligt.

Jeg vil lige høre om der er nogen der ved om det er okay at løbe træne når man er svær overvægtig som i 35 kg for meget. Jeg har lige fået idræt i skolen og vi skal have løbe træning de næste 8 uger, med et mål på 5 km uden pauser. Men jeg er sgu lidt i tvivl om det er helt hensigtmæssig med så meget ekstra at slæbe på plus et dårligt knæ. Jeg gruer rigtig meget for at smadre mine knæ totalt, for starter ud med 3 km i morgen
Det er ikke fordi jeg leder efter en undskyldning, ville rigtig gerne, men ikke for en hver pris, så spørgsmålet er egentlig bare, vil det være forsvarligt og burde jeg spørge om jeg evt. kunne cykle eller svømme istedet??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2012

Mamalou

Jeg tror ikke, at det er nogen forhindring, at du vejer for meget. Det er dog altid vigtigt at mærke efter kroppens signaler, når man dyrker sport  især i opstartsfase - og ikke overanstrenge sig. Så jeg vil tage den med ro og såfremt du får ondt i knæerne, ledene eller andet, så stoppe. 

Held og lykke med det  

Vh. Louise

Anmeld

14. august 2012

Deaktiveret profil

Anonym skriver:

Jeg vil lige høre om der er nogen der ved om det er okay at løbe træne når man er svær overvægtig som i 35 kg for meget. Jeg har lige fået idræt i skolen og vi skal have løbe træning de næste 8 uger, med et mål på 5 km uden pauser. Men jeg er sgu lidt i tvivl om det er helt hensigtmæssig med så meget ekstra at slæbe på plus et dårligt knæ. Jeg gruer rigtig meget for at smadre mine knæ totalt, for starter ud med 3 km i morgen
Det er ikke fordi jeg leder efter en undskyldning, ville rigtig gerne, men ikke for en hver pris, så spørgsmålet er egentlig bare, vil det være forsvarligt og burde jeg spørge om jeg evt. kunne cykle eller svømme istedet??

Hej med dig.. :-) 

Jeg vejer 25 Kg, for meget, ifl. BMI.. Men er pt gravid, så motion er ikke det jeg laver mest af.. :-) 

Men før jeg blev gravid, der havde jeg mest nytte af at cykle, da de ekstra kilo godt kan smadre knæene.. Så jeg har bedst erfaring med cykling.. Men syntes da du skal give det er forsøg med løb, men pas nu på kroppen, og lyt godt efter når den siger at nu er det altså nok.. 

Anmeld

14. august 2012

KM78

Det er ikke pinligt, sig det til læreren som det er, at du ikke har tænkt dig at smadre dine knæ ved at starte så voldsomt med at løbe 3 km med al den overvægt. Det må han/hun da kunne se, hvis vedkommende har det mindste erfaring i sammenhæng mellem fysiologi og idræt.

Ikke medmindre du vil være øm i kroppen i en uge og have hævede knæ og ankler.

Men igen, det er ingen der hindrer dig i at GÅ hele vejen i stedet for.

Anmeld

14. august 2012

Frejsmor

Anonym skriver:

Jeg har 25-30kg for meget på sidebenene lige pt. og jeg løber.. Det er jo ikke det man anbefaler sådan lige umiddelbart, fordi løb belaster sener og led rigtig meget, især når man har ekstra kg at bære på..

Men du ved bedst hvordan du plejer at tåle den slags motion og hvordan dit knæ har det.. Hvis du er bange for at dit knæ står helt af, så skal du nok overveje om du ikke kunne få lov at gøre noget andet ja..

Men prøv de 3km og mærk godt efter i dig selv på turen, hvis det på nogen måde bliver for meget for dit knæ så stopper du selvfølgelig, men det vil i hvert fald give dig en bedre fornemmelse af hvad du kan "tåle"..

Anmeld

14. august 2012

Anonym trådstarter

Tak for alle svarene.. Jeg tror jeg giver det et forsøg, og ser hvordan det går, sidst jeg forsøgte forstuvede jeg anklen for er selvfølgelig også hybermobil, men tror jeg har nogen bedre sko denne gang så det burde afhjælpe det lidt.. Ellers må jeg lige give lægen et ring og høre hvad hun synes er bedst, gammel skade og alt det...

Anmeld

14. august 2012

Missq4

Anonym skriver:

nu er jeg selv svært overvægtig og nej det må du ikke hvis du ikke er vand til at løbe så kan du ødelægge dine knæ helt og alt deles hvis man som overvægtig gerne vil løbe skal man starte op med at gå og så stille øge tempoet.

(har snakket meget med min læge og har gået på idratsdaghøjskole hvor jeg også snakkede med dem om det og de sage det samme)  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.