Mor-til-asta-09 skriver:
Skal holde fødselsdag 2 gange i denne weekend for datteren, og søger derfor opskrift på sunde boller ( ikke kun grove ) som også er lækre for gæsterne, da jeg er på kur 
Håber i kan hjælpe...
henter lige nogle fra madlog.dk til dig 
30 stk
1 æg 1dl rapsolie 4 dl Vand 1 pk gær, frisk 1 spsk sukker 1 tsk salt 1 kg mel, hvedemel
Rør gæren ud i vandet og tilsæt så olie og æg,
Tilsæt salt og sukker og tilsidst mel.
Tilsæt melet lidt af gangen og brug kun til dejen ikke hænger ved fingrene længere.
Lad dejen hæve 30 min og form så ca 30 boller afhængig af ønsket størrelse.
Lad bollerne hæve ca 20 min og bag dem så 10-12 min ved 190 grader.
Bollerne er osse lækre hvis man ruller rosiner eller chokolade stykker ind i.
Er fryse egnet og smager som nybagte efter et par min. i microovnen
16 stk
25 g gær 5 dl vand 2 tsk salt 100 g grovvalsede havregryn 300 g hvedemel 30 g olivenolie
Rør gæret ud i vand og tilsæt havregryn, salt og olie. Lad det stå i 10 min. og tilsæt mel.
Lad dejen hæve 12 timer i køleskab.
Form bollerne med en spiseske og sæt dem på en bageplade.
Bages i 28-30 min på 200 grader i varmluftsovn.
20 stk
2,5 dl skummetmælk 3,5 dl vand 1 pakke gær 6-7 mindre gulerødder 1 dl solsikkekerner 2 tsk salt 1 stor tsk perfect fit 1 kg hvedemel
Mælk og vand lunes, og gæren smuldres i. Herefter blandes perfect fit, salt, solsikkekerner og den revne gulerod i. Der blandes, og hvedemelen puttes i. Så bliver den æltet, og sat til hævning i 45 minutter. Laves til ca. 20 boller, og efterhæver i 15-20 minutter. Efter hævning ryger de i ovnen ved 175 grader i 20 minutter (evt. efter pensling med æg eller smør).