Hej kvalmekollega:-)
Jeg føler virkelig med dig, da jeg er sygemeldt, ligger i min seng og har det på samme måde som du.
Jeg er i uge 10 og dette er min anden graviditet. Jeg havde det på samme måde i den første, blot værre fordi jeg nu ved, hvad der lindrer på kvalmen. For det første så sørger jeg for at spise lidt mindst hver anden time, så kommer jeg den værste kvalme i forkøbet. Mine fortrukne er: ristet brød, havregrød, frugt, ufiltreret æblejuice. Jeg prøver at spise noget som har nogen lidt "længerevarende"kulhydrater. Desuden er kamille te og ingefær te rigtig godt både fordi det er kvalmestillende og det gør godt med lunt til maven.
Desuden fandt jeg ud af i min sidste graviditet at akupunktur for mig har en fænomenal virkning på kvalmen. Sidste gang fik jeg tre behandlinger omkring uge 16, hvorefter den forsvandt fuldstændig. I denne graviditet begyndte jeg med behandlinger i uge 7 og får en gang om ugen. Det har ikke sammen mirakuløse virkning, muligvis fordi det ikke er det naturlige tidspunkt for kvalmen at stoppe, men det tager afgjort toppen af det værste. Spørg evt. akupunktur eksperten her på sitet.
Sidst men ikke mindst, så ved jeg fra mit professionelle arbejde at kvalme i graviditeten altid hænger sammen med en eller anden form for alenehed, forladthed, svigt eller lign. Det kan være nutidigt eller gammelt, og det kan være ganske ubevidst. Derfor er det en super god ide at tage sådanne emner fra dit liv op med en professionel, evt. en psykoterapeut. Fødselscoachen/ doulaen her på sitet er også super dygtig til sådanne ting.
Til aller aller sidst, så har det hjulpet mig meget at fortælle kæreste, venner, familie og arbejdsplads om hvordan jeg har det, så jeg ikke føler mig alene med "smerten" og det hælper enormt meget at få opbakning og forståelse.
Håber det kunne hjælpe lidt.
Anmeld