Anonym skriver:
så skal vi til at i gang med en madplan her i huset,
hvor vi så vil lave en plan som gælder i en uge af gangen. måske. men det skal altså helst være noget (sundt) af maden.. nogen der kender gode sunde opskrifter til god og sund aftensmad. da mig og min kærste til til at leve lidt mere sunder. os efter vi ikke har haft madplan rigtig før........
jaah så er det ikke altid nem at finde på hvad
vi skal have at spise til aften.
nu da vi er påbegyndt lidt hverdags træning.
såå skal der jo lidt sundt til aftensmaden!!
og evt. nogle ideer til frokost ??
nogen der har lidt forslag
. jamen så skriv gerne
Herhjemme spises der grovpasta, bulgur fra urtekram, brune ris og hjemmebag med masser af sunde ting i, bla klid.
Grøntsagerne til aftensmaden lynsteger jeg som regel i wokken med 1-2 tsk olie og masser af allround krydderi.
Sovs får vi ret sjældent, men spiser en del hjemmelavet tzazikki til kartofler.
Kylling, kalkun, mørbrad af forskellig slags er jo fedtfattigt, og hk kød kan også fåes i fedtfattige versioner. En af mine favoritretter er fx kylligebryst (eller koteletter/mørbrad) i fad, hvor jeg tømmer køleskabet for grøntsagsrester og smider det i en gryde med masser af hk flåede tomater, løg og hvidløg og krydderrier.
Kødsovs med grøntsager er også godt - blend dem evt. Gulerødder river jeg fint og maser så meget saft som muligt ud af dem da jeg ikke bryder mig om den sødme de giver - men det er jo smag og behag (tilgengæld er de gode i bagværk).
I går hakkede jeg et løg og squash fint og stegte dem i lidt olie sammen med gulerodstern og porrer, hvidløg, revet øko citronskal, og ingefær. Imens kogte jeg bulgur med en boullionterning og salt, og vendte det hele sammen da gøntsagerne var klar. Dertil havde jeg stegt kyllingebryster i ovnen på en bund af tynde citronskiver, hvidløg, ingefær og kokosmælk. Smagte dejligt, mættede fint og var sundt :0)