Jeg er også studerende med gravid mave..
Barslesdagpenge udbetales af kommunen, og så vidt jeg har forstået afhænger dagpengene af, hvor meget uddannelse du har i forvejen og om du er medlem af en a-kasse.. hvis man f.eks. har en bachelor og er gravid på kandidaten, kan man få barselsdagpenge efter det der hedder "demittend satsen" (= X antal penge om ugen) - fordi man allerede har en "færdiggjort" uddannelse i form af bacheloren. Hvis man er i gang med en professionsbachelor som f.eks. sygeplejelske, pædagog m.m afhænger satsen af om du opfylder et af beskæftigelseskrævene - dvs. et vis antal timer arb. om måneden eller medlemskab af en a-kasse, og så bliver satsen vidst regnet ud i forhold til om du har et studiejob, og hvor mange timer du arbejder der..
Reglerne er ret mange og temmelig kompliceret, fordi de varriere i forhold til den enkeltes situation
jeg fandt lidt oplysninger på "borgerservice" hjemmeside, men jeg ender selv med lige at give dem et kald, når tiden nærmer sig.. desuden må barselsdagpenge gerne suppleres med SU.
Håber det hjalp en smule og at det ikke var en alt for rodet smørre!
Anmeld