studerende

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

507 visninger
9 svar
0 synes godt om
8. august 2012

Stinna1006

Er der nogle studerende der venter barn ?og hvordan er det med barselsdagpenge ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. august 2012

Tanjadamgaard

Stinna1006 skriver:

Er der nogle studerende der venter barn ?og hvordan er det med barselsdagpenge ?

Jeg var studerende, men jeg er gået på barsel nu. Jeg var ikke berettiget barselsdagpenge, fordi jeg ikke var medlem af en fagforening. ( FOA rådgivet mig til at sige dem op, da jeg ikke kunne bruge dem til noget, da jeg læste enkeltfag på VUC) Så jeg får kontant-hjælp til december, hvor jeg så efter følgende får SU. da jeg starter som sygeplejerske 

Anmeld

8. august 2012

Fine_007

Jeg er også studerende med gravid mave.. 

Barslesdagpenge udbetales af kommunen, og så vidt jeg har forstået afhænger dagpengene af, hvor meget uddannelse du har i forvejen og om du er medlem af en a-kasse.. hvis man f.eks. har en bachelor og er gravid på kandidaten, kan man få barselsdagpenge efter det der hedder "demittend satsen" (= X antal penge om ugen) - fordi man allerede har en "færdiggjort" uddannelse i form af bacheloren. Hvis man er i gang med en professionsbachelor som f.eks. sygeplejelske, pædagog m.m afhænger satsen af om du opfylder et af beskæftigelseskrævene - dvs. et vis antal timer arb. om måneden eller medlemskab af en a-kasse, og så bliver satsen vidst regnet ud i forhold til om du har et studiejob, og hvor mange timer du arbejder der.. 

Reglerne er ret mange og temmelig kompliceret, fordi de varriere i forhold til den enkeltes situation jeg fandt lidt oplysninger på "borgerservice" hjemmeside, men jeg ender selv med lige at give dem et kald, når tiden nærmer sig.. desuden må barselsdagpenge gerne suppleres med SU. 

Håber det hjalp en smule og at det ikke var en alt for rodet smørre! 

Anmeld

8. august 2012

Flowers

Stinna1006 skriver:

Jeg er studerende på SU. Jeg krydser fingre for, at jeg kan nå at færdiggøre min uddanelse og derefter ryge på barselsdagpenge fra min A-kasse. Hvis ikke, kan man på SU få noget der hedder dobbeltklip eller mixklip, mens man er på barsel.

Anmeld

8. august 2012

Frøken J.

Stinna1006 skriver:

VenteDE Jeg fik fødselsklip fra SU

Anmeld

8. august 2012

Stinna1006

Tanjadamgaard skriver:

Jeg var studerende, men jeg er gået på barsel nu. Jeg var ikke berettiget barselsdagpenge, fordi jeg ikke var medlem af en fagforening. ( FOA rådgivet mig til at sige dem op, da jeg ikke kunne bruge dem til noget, da jeg læste enkeltfag på VUC) Så jeg får kontant-hjælp til december, hvor jeg så efter følgende får SU. da jeg starter som sygeplejerske 

Man skal da ikke være medlem af akasse eller fagforeningen for at få barselsdagpenge

Anmeld

8. august 2012

Maja88

Frøken J. skriver:

VenteDE Jeg fik fødselsklip fra SU

jeg fik også fødselsklip

Anmeld

9. august 2012

Tanjadamgaard

Man skal da ikke være medlem af akasse eller fagforeningen for at få barselsdagpenge

Jo, barselsdagpenge bliver udbetalt via din fagforening ikke kommunen. 

Anmeld

9. august 2012

Stinna1006

Tanjadamgaard skriver:

Jo, barselsdagpenge bliver udbetalt via din fagforening ikke kommunen. 

Nej det er kommunen jeg har snakket både med kommune og fagforening og det er kun kommunen der udbetaler barselsdagpenge ikke forening

Anmeld

9. august 2012

Stinna1006

Stinna1006 skriver:

Nej det er kommunen jeg har snakket både med kommune og fagforening og det er kun kommunen der udbetaler barselsdagpenge ikke forening

Det er kun hvis du er arbejdsløs eller på su du er afahængig af kassen og da jeg er elev ansat med voksenløn er der ingen ko på isen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.