"Skæv ballefure"
Hej Kari,
Jeg skriver da jeg har en søn på 8 md som er skæv 1½ cm. øverst hvor revnen af numsen slutter...hvis du forstår hvad jeg mener.
Han har ikke siddet fast eller noget ved fødslen (af jeg ved af) som forløb rimelig normalt. Blev dog sat i gang med vedrop og derfor gik det noget stærkt tilsidst. Han havde kolik fra det øjeblik hvor han kom ud og det blev vurderet at det var grundet maveproblemer. Det første døgn efter fødslen sov han kun 1 time, og skreg ret meget.
Kolikken forsvandt efter en måned hvor vi havde 4 zoneterapi behandlinger på en uge - om det var det som fik det til at gå væk ved jeg ikke. Han har dog bøvlet med sin mave siden fødslen og vi har haft en fysioterapi på fordi han ret hurtigt fik skævt kranie. Det fik vi dog stoppet med diverse puder.
Det har ikke været meget information jeg har kunnet finde omkring det at have en skæv numse revne - men stødte på begrebet Kiss syndrom. Kan du hjælpe mig/os med at fortælle lidt om du tror min søn lider af det og bør have behandling eller om det bare er hans charme at have en skæv numse...Jeg stødte også på at det nogengange er tegn på rygmarvsbrok og derfor blev jeg faktisk noget bekymret da vi har det i familien.
Vi har været forbi egen læge som bare siger at det skal vi holde øje med.
Håber virkelig du har tid til at svare os.
MVH Lene
Karis svar
Kære Lene
Tak for dit brev.
Forhåbentlig er det blot en charme at jeres søn har en skæv ballefure!
Men jeg vil helt klart anbefale jer, at få det be- eller afkræftet af en dygtig børnekiropraktor i jeres område.
Dette fordi, både kolik/maveproblemer og skævt kranie (eller rettere favoritside, som er det, der forårsager det skæve kranie), alle kan være tegn på et KISS problem, som du selv nævner. Det er formodentlig ikke fødslen, der er den mulige årsag, men de sidste uger i livmoderen,hvor barnet ofte bliver klemt.
Jeg er sikker på det vil lette jer at få det vurderet, uanset om kiropraktoren måtte konstatere noget eller ej!
Held og lykke med det,
med venlig hilsen
Kari
Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.
Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk
Anmeld