hjælp til kage

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.758 visninger
11 svar
0 synes godt om
5. august 2012

henh01

jeg skal lave en kage til min kærestes 30 års her om 14 dage.. Ville egentlig helst bare bestille en, men da pengene er små tænker jeg at lave den selv. Har prøvet det af med fondant kager før, men jeg er ikke skide opfindsom eller kreativ og jeg synes det er svært at få kagen glat og pænt overtrukket.

Derfor ville jeg høre om der var nogle kage bagere i nærheden af Køge der for en billig penge ville komme og hjælpe mig med smøre og overtrække samt pynte den her d. omkring d 17 aug?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. august 2012

mariamiss6

henh01 skriver:

jeg skal lave en kage til min kærestes 30 års her om 14 dage.. Ville egentlig helst bare bestille en, men da pengene er små tænker jeg at lave den selv. Har prøvet det af med fondant kager før, men jeg er ikke skide opfindsom eller kreativ og jeg synes det er svært at få kagen glat og pænt overtrukket.

Derfor ville jeg høre om der var nogle kage bagere i nærheden af Køge der for en billig penge ville komme og hjælpe mig med smøre og overtrække samt pynte den her d. omkring d 17 aug?

Hejsa, jeg bor ikke i nærheden af Køge, men ved Frederikssund. Jeg har ikk lyst til at køre så langt væk hjemmefra pt. (så er det sagt hehe), men jeg vil gerne hjælpe dig hvis du har lyst til at komme her, med din færdigbagte kage. 

Ud over det.... Så her et par råd....

oladeganache er VIRKELIG nemt at overtrække med....

Formlen er her i forholdene chokolade:fløde

Hvid 3:1

mælke 2,5:1

mørk 2:1

Det vil sige for eksempel hvid chokolade ganache = 300 g hvid choko: 100 g fløde....

Varm fløden op, og hæld det over chokoladen som skal være rimelig "fint" hakket. Sæt det på køl, til det er koldt, og brug det så direkte fra skålen....

Det sætter sig meget bedre og hurtigere, og fastere end smørcreme.Og man kan meget nemt få super skarpe kanter. Desuden kan man bedre bruge et lidt tykt lag ganache, end du kan bruge et tykt lag smørcreme (smagsmæssigt)

Her får du den fedeste video om netop ganache opsmøring  

Du skal sørge for at lave en crumbcoat først. Det er et tyndt lag, som du lige smører op med, bare for at få jævnet det værste ud. Når det har sat sig godt, på køl, kan du give den egentlige opsmøring, hvor du arbejder på skønhed

Denne er del 2 af 3   http://www.youtube.com/watch?v=OgrXxYLm0Sk&feature=fvwrel

del 3 af 3 viser hvordan hun overtrækker sin kage. 

Det vigtigste er faktisk opsmøringen. Hvis du gør den godt, vil dit overtræk køre som på skinner

Med hensyn til pynt. Der kan du prøve at huske på hvad hans interesser er... Hvad kendetegner ham som person? materielle ting du kan modellere, og sætte som pynt på kagen... 

Find på hvad som helst, og så google "how to 'dit ord'" der er næsten altid en eller anden der har gjort det før dig

Ellers fortæl lidt om ham, hvad han laver, hans fritidsinteresser, og om han har nogle særlige "kærligheder" som for eksempel hvis i har en hund eller en kat... Man behøver jo ikke lave tingene så de ligner, hvis man synes det er for svært. Jeg laver for eksempel altid en tegneserie agtig figur, når jeg skal lave dyr. Det gør det lettere at ende med et godt resultat, fordi det er tydeligt at dimsen ikke skal ligne den ægte version, men kun står som et symbol for det...

Er det til at læse sig igennem hehehe?

Anmeld

5. august 2012

henh01

mariamiss6 skriver:

Hejsa, jeg bor ikke i nærheden af Køge, men ved Frederikssund. Jeg har ikk lyst til at køre så langt væk hjemmefra pt. (så er det sagt hehe), men jeg vil gerne hjælpe dig hvis du har lyst til at komme her, med din færdigbagte kage. 

Det vil sige for eksempel hvid chokolade ganache = 300 g hvid choko: 100 g fløde....

Varm fløden op, og hæld det over chokoladen som skal være rimelig "fint" hakket. Sæt det på køl, til det er koldt, og brug det så direkte fra skålen....

Det sætter sig meget bedre og hurtigere, og fastere end smørcreme.Og man kan meget nemt få super skarpe kanter. Desuden kan man bedre bruge et lidt tykt lag ganache, end du kan bruge et tykt lag smørcreme (smagsmæssigt)

Du skal sørge for at lave en crumbcoat først. Det er et tyndt lag, som du lige smører op med, bare for at få jævnet det værste ud. Når det har sat sig godt, på køl, kan du give den egentlige opsmøring, hvor du arbejder på skønhed

Det vigtigste er faktisk opsmøringen. Hvis du gør den godt, vil dit overtræk køre som på skinner

Med hensyn til pynt. Der kan du prøve at huske på hvad hans interesser er... Hvad kendetegner ham som person? materielle ting du kan modellere, og sætte som pynt på kagen... 

Find på hvad som helst, og så google "how to 'dit ord'" der er næsten altid en eller anden der har gjort det før dig

Ellers fortæl lidt om ham, hvad han laver, hans fritidsinteresser, og om han har nogle særlige "kærligheder" som for eksempel hvis i har en hund eller en kat... Man behøver jo ikke lave tingene så de ligner, hvis man synes det er for svært. Jeg laver for eksempel altid en tegneserie agtig figur, når jeg skal lave dyr. Det gør det lettere at ende med et godt resultat, fordi det er tydeligt at dimsen ikke skal ligne den ægte version, men kun står som et symbol for det...

Tusind tak for dit meget brugbare svar

Jeg har aldrig hørt om det der genache før og ej heller om crumpcoat så det er da helt sikkert noget jeg vil kigge nærmere på.

Men det du siger er, at jeg laver det der genache (lidt som mousse??) og spørger først et tyndt lag ud over kagen, lader det køle og så laver jeg et nyt tykkere lag hvor jeg glatter det ud så det bliver jævnt?

Han har et akavrie som han går meget op i, arbejder som flyttemand, så måske man kunne lave en flyttemand der bærer på et akvarie der ligner vores? Er det umuligt tror du?

Anmeld

5. august 2012

mariamiss6

henh01 skriver:

Tusind tak for dit meget brugbare svar

Jeg har aldrig hørt om det der genache før og ej heller om crumpcoat så det er da helt sikkert noget jeg vil kigge nærmere på.

Men det du siger er, at jeg laver det der genache (lidt som mousse??) og spørger først et tyndt lag ud over kagen, lader det køle og så laver jeg et nyt tykkere lag hvor jeg glatter det ud så det bliver jævnt?

Han har et akavrie som han går meget op i, arbejder som flyttemand, så måske man kunne lave en flyttemand der bærer på et akvarie der ligner vores? Er det umuligt tror du?

Jamen det var da så lidt

Ja, du varmer fløden, og hælder den over det hakkede chokolade. Lad det stå et øjeblik, og rør så, for at seom alt chokoladen er smeltet. Hvis det ikke er smeltet alt sammen, kan du røre lidt forsigtigt i det, og se om det får det sidste til at smelte, men hvis det ikke er nok, kan du lige give det en eller flere korte ture i microovnen/eller over vandbad.

Det skal slet ikke piskes, bare køles ned Hvis det er for stift at smøre på, giver du det bare lige et par sekunder i microen, så bliver det medgørligt

Og ja, crumbcoat, er bare et tyndt lag du lige smører over først, så glat som muligt, og jævnt, så du fylder evt. huller og buler. Men ikke perfekt. Bare lige for at få hold på det hele.

Andet lag kan være lidt tykkere, og det er det du gør kagen flot med. 

du kan også vælge at gøre andet lag tyndt, for at dække kagen, og crumbcoaten ind. Og så bruge et 3. lag, som den perfekte finish

Det tager kun lige 5 minutter på køl, så har det sat sig nogenlunde

Det er absolut lettest at overtrække en rund kage..

Sørg for at rulle fondanten ud, så du har 5-10 cm for meget ned ad siderne, så du er sikker på at have nok hele vejen rundt.

du skal altid glatte toppen først, og så den øverste cm hele vejen rundt, og så en cm mere hele vejen rundt. Sådan at du arbejde oppe fra og ned, heeeele vejen rundt. På den måde minimerer du chancerne for luftbobler under fondanten (de kan springes ved at stikke en nål skråt ind i luftlommen, og så glatte ud bagefter )

Med hensyn til pynten... Nu ved jeg jo ikke hvordan jeres akvarie ser ud. Men hvis du føler dig meget usikker, på kagen, så ville jeg bare lave en rund kage. Overtrække den med blåt for vand. Og så pynte den med diverse akvarieplanter, fisk i alle mulige farver og former, og lidt sten/sand, hvad i nu har i bunden

På den måde får du pyntet hele kagen i 1 tema. 

Jeg tror, hvis du ikke føler dig sikker på modellering, at det bliver rigtig svært at lave en mand der slæber et akvarium. 

måske kan du sætte en lille mand på toppen, iført noget tøj der ligner din mands arbejdstøj? 

På den måde kan du altid skrotte flyttemanden, hvis det bliver for svært, uden at udseendet på din kage lider nogen nød

Hvis du vælger at lave en firkantet, eller på anden måde kantet kage, er mit bedste råd, at starte med at glatte toppen, så hjørnene, og til sidst siderne... stadig oppe fra og ned, men hjørnerne først

Google "how to cover a square cake in fondant" eller ngoet lignende, så kommer der sikkert masser af videoer. Du kan selvfølgelig også prøve at google på dansk, men der er ret stor chance for det kun bliver tekst eller billedeserier der kommer frem. Jeg synes video er lettest at forstå, hvis man føler sig usikker på hvordan og hvorledes, og hvorfor det er lettest på "denne" måde

Anmeld

5. august 2012

mariamiss6

henh01 skriver:

jeg ved ikke om du allerede har set det. Men til en anden gang kan du kigge i mit hæfte. Der står nogle noter til fondant og opsmøring, og hvordan og hvorledes....

Og ellers er det bare et væld af opskrifter....

Du kan downloade det fra min blog lige her  http://mariamiss6.wordpress.com/kagerne/

Anmeld

5. august 2012

Pige2009

mariamiss6 skriver:

JEG fik i hvert fald noget ud af det, selvom jeg ikke har oprettet tråden 

Anmeld

5. august 2012

mariamiss6

Baagøe skriver:

JEG fik i hvert fald noget ud af det, selvom jeg ikke har oprettet tråden 

h det er godt, så burde det være et godt link i hvert fald

kender du det, jeg føler SÅ tit at jeg bare liiiiige kan fokrlare det ultra kort, og så havner jeg ud i et eller andet sindssygt langt, hvor jeg til sidst ikke engang kan huke hvad jeg har skrevet, og hvad spørgsmålet var... Og bum! så sender jeg det bare lol....

Anmeld

5. august 2012

Pige2009

mariamiss6 skriver:

h det er godt, så burde det være et godt link i hvert fald

kender du det, jeg føler SÅ tit at jeg bare liiiiige kan fokrlare det ultra kort, og så havner jeg ud i et eller andet sindssygt langt, hvor jeg til sidst ikke engang kan huke hvad jeg har skrevet, og hvad spørgsmålet var... Og bum! så sender jeg det bare lol....

LOL!  Synes altid det er sådan med dig

Anmeld

5. august 2012

mariamiss6

Baagøe skriver:

LOL!  Synes altid det er sådan med dig

Præcis :D

Godt at vide man har en genkendelig personlighed, selv på skrift

Anmeld

5. august 2012

Pige2009

mariamiss6 skriver:

Præcis

Godt at vide man har en genkendelig personlighed, selv på skrift

Muuahahaha Ja, men det kan jeg så hermed verificere 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.