Rugbrød eller grov franskbrød.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.919 visninger
9 svar
0 synes godt om
11. maj 2009

Tro på dig selv.

Hej...

Lige et spørgsmål... Vores datter på 7 år er ikke så glad for rugbrød, hun spiser det ikke, når det kommer med i skole, hvilket betyder, at hun så ikke får noget i 8 timer ca. Alt er med hjemme igen. Det mener, jeg ikke er det rigtigte, så jeg besluttede så her til morgen, at hun skulle have grovfranskbrød med, som hun så gerne vi have, og alle 4 stykker bliver spist.

Men men min mand synes, det for kasteligt, at hun skal leve af franskebrød eller andet brød, f.eks burgerboller eller grovtoast, hvor man så kunne lave noget med det.

Jeg kender flere, der har problemet med, at deres børn ikke er vilde med rugbrød, og de vælger også, at dette ikke skal gøres til et problem, men at det måske er mere vigtigt og sætte foksus på, at barnet faktisk får noget, og spise.
Hun er meget "kræsen" og har altid været det, men det går langt bedre end det tidligere har gjort, og jeg har før i tiden kæmpet meget omkring det, men fik det råd fra en sundhedsplejske, at jo mere foksus, man sætter på det, og siger "det skal du spise" jo mere skræmt bliver barnet for maden. Der et maden på bordet til aften, og så må, man tage det man kan lide, og lade det andet være, og vil man ikke have noget, så man gå sulten i seng.  

Der mange ting min mand heller ikke ønsker spise eller bryder sig om, men det mener, han så ikke har noget med sagen, at gøre. Han siger det udsundt med alt det franskbrød, hvor til jeg mener, at holder, man brødet i den grove format, så brude det ikke skade i så høj grand, at barnet mistrives, men det mener, jeg der imod, at det gør, hvis ikke barnet for noget mad i sig en hele dag i skolen og i fritter bagefter efter.

Hvad er jeres holdning til dette????

Susanne.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2009

Tina2

Min holdning er helt klart at hun skal ha groft franskbrød med, det tager hun absolut ingen skade af :-)

Danskerne er jo nærmest de eneste der spiser rigtig rugbrød, så synes da det er fint hvis hun får groft franskbrød med....
Hvis hun ikke kan li rugbrød, er det jo ikke til at tvinge i hende.....

Har en veninde som ikke kan li kartofler, hvilket også har givet hende store problemer, fordi det er en af de ting man "skal" kunne li, fordi man spiser det så ofte..... Det samme med rugbrød......

Synes da det er bedre hun får noget og det er jo stadig sundt med groft franskbrød:-)

Anmeld

11. maj 2009

tascia

hun skal da bare have noget groft brød med hvis du spørger mig!

bag nogle lækre og sunde grovboller og put noget fyld i dem, det er da 10 gange mere lækkert en en sur rugbrød..

Hun skal da hvae noget at spise i løbet af dagen, det andet holder ikke, det kan du godt fortælle din mand

i udlandet spiser man altså ikke rugbrød!

//Natascia

Anmeld

11. maj 2009

Honningblomst

Rugbrød er altså ikek det eneste saliggørende og som en anden skriver så er DK stort set det eneste land der spsier det og vi er bestemt ikke mellem den befolkningsgruppe der lever længst....så.....
Der er meget brød hvor der er lige så mange kostfibre i som i rugbrød og meget rugbrød der ikke er mange i...kik på indhold og vælg det hvor der er mere end 8 % kostfibre i.
Min store søn kunne heller ikke med rugbrød og han fik i en lang periode lyst brød med....helt ærligt, så skal man nok lade være med at blive hys.
Knus Eva...som aldrig spiser rugbrød og hvis børn spiser det de kan lide og ikke det jeg kan lide og mener.

Anmeld

11. maj 2009

pernille_p87

Jeg synes da også helt klart det er bedre hun får franskbrød med i stedet for ikke at spise noget. Har i prøvet med noget andet rugbrød, og evt. at hun selv hjælper med at smøre madpakken. Nogle børn synes det bliver mere spændende så.

Desuden er jeg af den overbevisning at man skal smage på tingene før man siger man ikk kan lide/have dem. Det har været en naturlig del af min opvækst så jeg føler aldrig jeg er blevet tvunget til noget. Men det er selvfølgelig svært når man ikk har gjort det fra starten af. Børn kommer jo i trods alderen, og de prøver grænser af hos forældrene, så derfor synes jeg det er forkert at lade børnene bestemme selv. Det er jo fint og være kræsen hvis man har smagt på tingene, men ikke hvis man bare ikk gider smage det.

Anmeld

11. maj 2009

Kloster

pernille_p87 skriver:

Jeg synes da også helt klart det er bedre hun får franskbrød med i stedet for ikke at spise noget. Har i prøvet med noget andet rugbrød, og evt. at hun selv hjælper med at smøre madpakken. Nogle børn synes det bliver mere spændende så.

Desuden er jeg af den overbevisning at man skal smage på tingene før man siger man ikk kan lide/have dem. Det har været en naturlig del af min opvækst så jeg føler aldrig jeg er blevet tvunget til noget. Men det er selvfølgelig svært når man ikk har gjort det fra starten af. Børn kommer jo i trods alderen, og de prøver grænser af hos forældrene, så derfor synes jeg det er forkert at lade børnene bestemme selv. Det er jo fint og være kræsen hvis man har smagt på tingene, men ikke hvis man bare ikk gider smage det.

Hej.
Kom bare lige til at tænke på noget...
Hvis børn ikke vil smage på maden, hvad gør du så??
Vores de store har nemlig altid skullet smage på maden, men har da aldrig haft så behageligt et aftenmåltid, som siden vi ikke gør det til et problem og vil bestemme med "magt".

I øvrigt, synes jeg det er i orden at give grovbrød med ell andet brød. Bare barnet kan lide maden og det er rimeligt sundt.

Kloster

Anmeld

11. maj 2009

pernille_p87

Kloster: Jeg ved ikk hvad man gør hvis barnet ikk vil prøve og smage, for så langt er jeg ikk kommet med vores datter endnu. Men der har aldrig været noget spørgsmål om jeg skulle smage på noget. Jeg har en gang ikk villet det (nok for at se om den gik) men jeg fik bare ikk lov og få noget af det andet før jeg havde smagt på det. Der gik heller ikk mere en 5-10 min. Men til gengæld har mine forlædre respekteret hvis der var noget jeg ikk kunne lide. Så havdee jeg jo smagt på det. Men det gør nok også meget at min far i hvert fald spiser alt. Så jeg har aldrig rigtig hørt fra mine forældre at de ikk kunne lide det.Og jeg synes heller ikk det skal være et spørgsmål om at have ro ved bordet når man spiser, men om hvem der bestemmer.

Det bliver da sikkert en kamp, men det er jo i princippet sammen kamp som når de skal i seng. Det bestemmer forældrene bare, og så kæmper man jo til de sover. Der er bare ikk andet og gøre efter min mening.

Anmeld

11. maj 2009

Kloster

pernille_p87 skriver:

Kloster: Jeg ved ikk hvad man gør hvis barnet ikk vil prøve og smage, for så langt er jeg ikk kommet med vores datter endnu. Men der har aldrig været noget spørgsmål om jeg skulle smage på noget. Jeg har en gang ikk villet det (nok for at se om den gik) men jeg fik bare ikk lov og få noget af det andet før jeg havde smagt på det. Der gik heller ikk mere en 5-10 min. Men til gengæld har mine forlædre respekteret hvis der var noget jeg ikk kunne lide. Så havdee jeg jo smagt på det. Men det gør nok også meget at min far i hvert fald spiser alt. Så jeg har aldrig rigtig hørt fra mine forældre at de ikk kunne lide det.Og jeg synes heller ikk det skal være et spørgsmål om at have ro ved bordet når man spiser, men om hvem der bestemmer.

Det bliver da sikkert en kamp, men det er jo i princippet sammen kamp som når de skal i seng. Det bestemmer forældrene bare, og så kæmper man jo til de sover. Der er bare ikk andet og gøre efter min mening.

Hej igen.

Det er ikke samme kamp, som det at komme i seng.
Og alle mennesker er forskellige. Så fordi du ikke havde noget problem med at smage, kan det sagtens komme med jeres børn.

Synes det er fint at have en holdning, men når man som du, kun har et meget lille barn, er det kun holdninger og ikke erfaringer. Og holdninger kan meget nemt blive lavet om med tiden

Kloster

Anmeld

11. maj 2009

Nemesis

Du akn sagtens få grøvbrød og/eller bage fiber/grov brød selv som faktisk indeholder lige så mange kostfibre som rugbrød gør.

Så er det i hvertfald ikke et problem.

speltbrød fx indeholder fint med fibre og herhjemme bager vi gerne grovbrød af speltmel, rugmel, hvedemel (gerne tilsat havre/femkornsblanding, hvedekerner osv)

Det er iøvrigt langt bedre hun får noget mad end at holde på rugbrød, idet indlæringen og koncentrationen bliver væsentlig forringet af faldende blodsukker.

Så giv du grovbrød med god samvittighed.
:-) Sisse

Anmeld

12. maj 2009

pernille_p87

Kloster: Nej det er ikk erfaring, men det er stadig min holdning. og selvfølgelig kan den ændres. Men som det ser ud på nuværende tidspunkt skal alt smages. Og andre jeg kender der har samme holdning har heller aldrig haft de store problemer.

Selvfølgelig kan det være svært hvis børnene ikk vil, men i denne situation er det jo også fordi hun ikk vil spise rugbrød. Jeg tror bestemt ikk det er fordi hun ikk har smagt det. Og hvis hun så ikk kan li det, Jamen hvorfor så tvinge hende.

Hellere mad end ingen mad.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.