"6 måneder, er ved at vælge brystet delvis fra"
Hej Lisbeth
Jeg har en datter på 6 mdr og 1 uge.
Lidt baggrundsviden: Født ved normal fødsel 3 dage før termin ved igangsættelse, da jeg havde begyndende svangerskabsforgiftning. Græder meget de første 4-5 mdr og herefter finder vi ud af at hun er låst i bækken, nakke og ved brystben. Herefter begynder det først at vende og først i en alder af 5 1/2 mdr stopper hun med at græde og græder hun kun hvis hun er træt eller overstimuleret, hvilket hun bliver nemt ved mange nye indtryk. Hun reagerer ofte med voldsom gråd når hun skal i seng, hvis vi har været ude en hel dag. Er en meget nysgerrig pige og vil følge med i altting. Kigger meget rundt og det er tydeligt at hun meget hurtigt ved når vi ikke er hjemme.
Indtil hun var 5 mdr fuldammede jeg og begyndte derefter så småt på skemad. Nu er hun oppe på to måltider - majsgrød af 1 dl mme med frugtmos til formiddag og grøntsagsmos af 1 gulerod, lille blomkålshoved, lille broccolihoved og 1 kartoffel til aften. Vand af kop til begge måltider. Efter hun er begyndt på disse måltider, vil hun ikke rigtig ammes mere. Og hun vil ikke have flaske. Vores dag ser nogenlunde således ud:
Kl. 6 Vånger, ammes (medmindre hun fik mad kl 3 eller senere på natten), skiftes og putter videre i vores seng, sover ikke altid
Kl. 7-7:30 Står op, pusles, leger
Kl. 9:00 Ammes og puttes til formiddagslur
Kl. 10:30-11 Vågner, får majsgrød ca. 1/2 time efter, pusles, leger
Kl. 13:00 Puttes til lur (tilbydes amning)
Kl. 14:30-15 Vågner, pusles, tilbydes frugtmos/revet frugt, leger
Kl. 16:30-17 (Ammes, ikke altid hun vil), puttes til lur
Kl. 17/17:30 Vågner, leger
Kl. 18 Spiser grøntsagsmos, leger, hygger
Kl. 19-19.30 Gøres klar til nat, ammes i soveværelset, puttes i egen seng
Kl. 19.30-20 Sover
Vågner nogle gange ved midnat og ammes, andre gange først mellem 2 og 4. Hvis hun vågner så sent, vil hun sjældent ammes om morgenen når hun vågner kl 6. Og så ammes hun først når hun står op eller inden formiddgslur.
Jeg tilbyder altid at amme inden hun puttes til lur, men det er sjældent hun vil. Hun kan stadig kun være vågen 2 timer mellem hver lur og så begynder hun at blive sur og pylret. Vi prøver at indføre et morgenmåltid af havregrød på 1 1/4 dl mme, men ikke tit hun har lyst. Hvis hun spiser dette, vil hun ikke ammes før formiddagslur.
Jeg er bekymret for at hun ikke får nok mælk. Og derved heller ikke nok væske i løbet af dagen, da det er begrænset hvor meget vand hun drikker til måltiderne. Udover at hun er en glad og smilende pige, er hun også lidt pylret og det har hun altid været. Hun vejer 8,2 kg og er 70 cm.
SP siger at børn i hendes alder godt kan vendes til ikke at spise om natten og at hun godt vil kunne sove fra 20-06 uden mad, hvis hun får nok om dagen. Men når hun ikke spiser mere i løbet af dagen, vil jeg ikke tage maden fra hende om natten.
Har du nogle gode råd.
Med venlig hilsen
En begymret mor
Lisbeths svar
Hej !
Sikke da en hård start i har haft, godt deter vendt nu.Jeg tror din datter er blevet meget nysgerrig efter andet mad end det de r kommer fra mors bryst. Så flot du har ammet fuldt i 5 måneder.
Nue rhun så stor at du kan begynde at putte noget mere forskelligt på til hendes måltider..
Selvom du har ammet lidt sent på natten så er dte en god ide at vænne hende til et morgenmåltid,havregrød med enten moset banan eller sveskemos,, øllebrød,hirsegrød eller hvad du nu har mulighed for.
Am hende inden hun puttes til lur.
Når hun står op igen, og skal have mad, så er detnu det skal være frokost.så start med at giv hende lidt små bitte lyst brød kugler, smurt m advokados,leverpostej, smøreost. slut med desserten nemlig din mælk.
Om eftermiddagen. kan du give noget grød med frugtmos.
Hvis hun vil ammes så gør det, ellers hav MME i kop, derer ingen grund til vand, hvis du er bekymret for om hun får nok mælk.
Er du over 400 ml MME, behøver du ikke at give jern.
Jeg ved godt der i bøgerne står at børn ikke behøver mad om natten. men børn er forskellige, og brystmælk er ikke kun mad, deter også tryghed og nærvær. Du skal gøre det der er det rigtige for dig,uanset hvad du ellers får at vide.
Hendes vægt lyder fin, så jeg trro hun får alt det mad hun skal have for at stor trives.
Fortsat held og lykke emd hende og nyd tiden med hende, jeger sikker på du gør det så fint-.
Varme hilsne r
LIsbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk