"Kondylomer og graviditet"
Hej Pia,
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg har læst "Graviditet, Fødsel og Barsel" som du har skrevet i samarbejde med Helen Lyng. Det er en FANTASTISK bog. Jeg kværnede den på et par dage. Hver gang jeg bliver ramt af et "panikanfald" i forbindelse med fødslen, læser jeg lidt i din bog, og føler mig bagefter helt rolig. Den er bare super!
Jeg har et par spørgsmål som jeg håber du vil hjælpe mig med.
Jeg er idag 38+0, og var sidst til jordemoder i mandags. Jeg skal så først til jordemoder igen d. 13. august (3 dage efter termin). Er det meget normalt at man ikke kommer ret meget til jordemoder i den sidste tid? Jeg har ikke på noget tidspunkt talt med min jordemoder om den forestående fødsel, bekymringer, smertelindingsmetoder eller noget som helst andet. Det er egentlig kun fordi jeg har læst din bog og hele internettet tyndt, at jeg ved hvad der findes af forskellige muligheder. Er det meget normalt, at jordemødre ikke rigtig informerer om den slags?
Der er en ting mere, der bekymrer mig en del omkring den forestående fødsel. Sagen er den, at jeg for ca. 6 år siden fik kondylomer. Jeg fik dem fjernet ved laserbehandling. De kom frem igen for 4 år siden, hvor jeg igen fik dem fjernet ved hjælp af laser. Nu her i min graviditet er de så gået i udbrud igen, og min læge fortalte, at man ikke rigtig kan gøre noget ved det, så længe jeg er gravid. Jeg er lidt bekymret for, hvordan de reagerer på det på fødegangen, når jeg skal føde. Det står ingen steder i min vandrejournal eller noget. Min frygt er nok, at den jordemoder der skal hjælpe mig på dagen, vil dømme mig, synes det er ulækkert eller lignende
.
Nu har jeg jo læst mig til, at du har været jordemoder i snart 20 år, og du må derfor have set lidt af hvert.
Har du nogensinde modtaget et barn fra en kvinde med kondylomer, og hvad tænkte du da hun kom ind?
Det skal siges, at der "kun" sidder en 4-5 stykker, alle udvendige og de er måske på størrelse med et knappenålshoved.
Jeg håber du vil tage dig tid til at svare på mine spørgsmål
Mange hilsner fra S.
Pias svar
Hej S
Tusind tak , søde du, det glæder mig så meget at du har glæde af bogen!
Det er desværre meget almindeligt at de jordemoderbesøg gravide får i dag, er meget få og meget fokuseret på at veje og måle. Der er simpelthen ikke tid til alt det andet. Og det er rigtigt rigtig ærgerligt for er der noget der påvirker fødslen, så er det at man føler sig tryg, har viden og tillid til det der skal ske.
Så vi skyder os selv lidt i foden ved ikke at kunne give gravide det der vil være med til at skabe rigtig dejlige fødsler. Men der er jo heldigvis alternativer, også ud over internettet og bøger, og det er bl.a. mit nye digitale fødselskursus som giver dig alt det du har brug for. For det er nemlig ikke nok bare at vide hvad man kan få af smertestillende medicin. Har du alle de redskaber og teknikker du behøver så er medicinsk smertelindring ikke det første du tænker på når fødslen starter. Hvis du har lyst kan du læse mere om kurset her:
http://shop.motherbynature.dk/f%C3%B8dselsforbered else/digitalt-f%C3%B8dselsforberedelses-kursus-til -hjemmebrug-k%C3%B8b-onlineMht dine kondylomer så har jeg født med kvinder der havde dem og det er ikke et problem. Og ja jeg har set lidt af hvert og det er med til at skabe proffesionalisme. En læge sidder heller ikke og siger: "ad hvor klamt" når man kommer med sin neglsvamp. Han tænker det heller ikke fordi det er hans arbejde. Det er også vores arbejde at se og "arbejde" med forskellige understel og om der er kondylomer, piercinger, åreknuder, omskæring er ikke noget vi tillægger værdi - jo måske omskæring den har jeg det svært med. Så det er nok mest i dit eget hoved at det er et problem ;-)
Så jeg tror at du skal prøve at slippe din skam over at have dem for skammen kan faktisk godt blive en lille hæmsko for dig. Hvis du skammer dig meget over det og tænker for meget over hvad vi mon syntes, så kan det være svært at koncentrere sig om at føde og du kan i princippet stresse dig selv lidt hvilket ikke er godt for dig og fødselsforløbet. Prøv om du mentalt kan lægge kondylomerne over i vindueskarmen mens du føder. Så kan du tage dem tilbage efter du har født ;-)
Held og lykke!
Varme hilsner fra Pia
Vil du forberedes super godt til din fødsel, altså virkelig forberedes? Så prøv jordemoder Pia Hern’s fødselsforberedelse kursus som du kan lytte til hjemme i din egen stue. ”Fød trygt og naturligt – sådan som du er skabt til” giver dig alt det du har brug for at vide og fås som CD eller downloads. Du kan finde det på
www.motherbynature.dk. Her finder du også masser af gratis inspiration, tip og råd til din naturlige graviditet og fødsel.
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk