jeg skal lave mad til mange - ideer søges

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

63.894 visninger
10 svar
0 synes godt om
28. juli 2012

Fru Hansen

Vi skal holde fødselsdag om 3 uger.

Jeg søger noget jeg kan lave til aftensmad til 30 mennesker.
Jeg har ikke noget storkøkken til rådighed og maden skal helst være forholdsvis billig.
Det må gerne være mad så jegikke står i køkknet hel edagen når gøsterne er her.

Det er ikke fordi jeg vil gøre det billigst muligt. Men gæsterne er her længe og flere er til overnatning så hele fødselsdagen er en halv-dyr affære.

Ca. hvert andet år har vi lavet spagetti eller lasagne. Det er efterhånden en stående joke i familien at vi altid serverer hakket okse i forskellige forklædninger. Har du en god ide med hakket okse så kom bare an, familien er jo alligevel vant til det Men skulle du have andre ideer er det også velkomment

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juli 2012

Nea85

Mit bud var netop kødsauce eller lasagne, men jeg kan godt se at der skal noget andet til, nu når det har været serveret før

Hvad med chili con carne?

Anmeld

28. juli 2012

Frk.S

Hvad med noget "lav-selv" af en art - det kunne fx være:

- Burgere

- Pitabrød

- Tortillas

- Sandwich

Det er nemt til mange mennesker Du skal bare forberede alt tilbehør dertil, og så skal gæsterne selv lave det som de har lyst.

Anmeld

28. juli 2012

L&V

Fru Hansen skriver:

Vi skal holde fødselsdag om 3 uger.

Jeg søger noget jeg kan lave til aftensmad til 30 mennesker.
Jeg har ikke noget storkøkken til rådighed og maden skal helst være forholdsvis billig.
Det må gerne være mad så jegikke står i køkknet hel edagen når gøsterne er her.

Det er ikke fordi jeg vil gøre det billigst muligt. Men gæsterne er her længe og flere er til overnatning så hele fødselsdagen er en halv-dyr affære.

Ca. hvert andet år har vi lavet spagetti eller lasagne. Det er efterhånden en stående joke i familien at vi altid serverer hakket okse i forskellige forklædninger. Har du en god ide med hakket okse så kom bare an, familien er jo alligevel vant til det Men skulle du have andre ideer er det også velkomment

Hva med en mexikans buffet, texmix er da super billiget og lækkert og kræver ikke det helt store. Der ku bare være chili con carne, nachos med div tilbehør og en mini taco med det samme kødfyld som i con carnen også salat.

Ellers ku det være tærter, skinke stænger eller lignende.

En go gryderet ku os være alletiders den kan laves dagen inden og smager jo absolut fantastisk også laver du bare en røvfuld ris eller kartoffelmos

Anmeld

28. juli 2012

morNov2010

Vikingegryde (mørbradgryde) med ris, serveret med hjemmelavet brød og en lækker salat 

Anmeld

28. juli 2012

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

tænker på kødsauce?

Nemt og hurtigt at lave efter simpel opskrift og er noget der "klarer" sig selv det meste af tiden og nemt at lave i stor mængde uden det bliver alt for dyrt...

her plejer jeg at dele en pakke af 1kg oksekød til 8 gange kødsauce til 2 personer...

derudover bruger jeg pr. gang til os 2 voksne:

1 dåse hakkede tomater (gerne med hvidløg i for lidt smag)

brun sovsejævner (aner ikke hvor meget men mener jeg bruger sådan en pakke maizena i løbet 2 pakker kød så det er 16 gange ca.)

Cocktailpølser (disse mest da der jo er sparet på kødet ellers)

stegemargerine (en klat så bunden er dækket når det er smeltet i gryden)

Opskriften er som følger til 2 personer:

tag oksekødet og dåsen med tomater og put i en gryde, tilsæt dernæst en halv dåse vand (bruger tomatdåsen og fylder halvt op med KOLDT vand fra vandhanen), put en klat stegemargerine i svarende til en grydeske ca.

lad dette simre på halv varme i ca. 20 min. mens der røres en gang hvert 8. minut ca. lyt efter hvis det koger meget skal der røres mere og hvis det blot halvkoger skal der ikke røres ligeså ofte.

dernæst puttes cocktail pølserne i sammen med sovsejævner. Plejer at putte 3 grydeskefulde sovsejævner i. dette skal så småkoges indtil den korrekte konsistens opnåes som man ønsker tilsæt gerne ketcup efter gryden er taget af varmen, men HUSK ketchup må IKKE koges det smager forfærdeligt hvis det gør...

Anmeld

28. juli 2012

Chrizta

Profilbillede for Chrizta

Farsbrød med salat og flødebagte kartofler

Boller i karry med salat og ris

Suppe med brød og evt. suppehorn

Isabell  (Nov. 2009) ��

Elina (Sep. 2012) ��

Adrien (Juni 2020) ��

Anmeld

28. juli 2012

Leneur

Fyldte pandekager, både med oksekød og hvidkål OG med skinke, flødeost og champignon. Kan laves dage i forvejen. Smides i nogle foliebakker og så ind i fryseren, så skal de bare i ovnen på selve dagen. Server en god salat til.
Ja der er en del forarbejde men supernemt på selve dagen.
Er ihvertfald med i overvejelserne til min egen runde fødselsdag til næste år.
Opskrifter kan findes på dk-kogebogen.dk

Anmeld

28. juli 2012

jlp90

Hej,

Jeg har ikke nogle konkrete forslag, men faldt over denne side der fortælle lidt om hvad man skal tænke på når man skal lave mad til mange.

http://arla.dk/opskrifter/Artikler/Planlaeg-din-fe st/mad-til-mange/

Håber du kan bruge den til noget?

Hvad med kold kartoffelsalat og frikadeller/farsbrød til. Så kan du lave dressingen til kartoffelsalaten dagen før også blande kartoflerne i på dagen. Så er det kun kødet du skal tænke på og hvis det er farsbrød, har det godt af at trække lidt så du kan sagtens lave det om morgenen og stille i køleskabet.

Håber dette hjælper dig lidt.

God Fødselsdag

Mvh. Julie

Anmeld

29. juli 2012

Michalala

Leneur skriver:

Fyldte pandekager, både med oksekød og hvidkål OG med skinke, flødeost og champignon. Kan laves dage i forvejen. Smides i nogle foliebakker og så ind i fryseren, så skal de bare i ovnen på selve dagen. Server en god salat til.
Ja der er en del forarbejde men supernemt på selve dagen.
Er ihvertfald med i overvejelserne til min egen runde fødselsdag til næste år.
Opskrifter kan findes på dk-kogebogen.dk

Det ville også være mit forslag. Pandekager med kødsovsfyld (men pas på der ikke er for meget væske i sovsen). Hvis du ikke magter selv at bage pandekager kan tortillas bruges i stedet og drys evt. revet ost hen over.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.