Eksperthjælp: 1 år og bider, hjælp?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.127 visninger
0 svar
0 synes godt om
27. juli 2012

Lisbeth Jess

"1 år og bider, hjælp?"

Jeg er førstegangsmor på 28. Min mand og jeg har fået os en fantastisk lille dreng, som vi elsker meget højt. Han har lige fra helt lille, haft en utrolig højt energi neavu. Hvilket til tider er hårdt, men samtidig giver han os så meget liv i huset

Nu da han er 1 år, er der opstået i (i min verden) kæmpe problem... Vores søn er begyndt at bide ALT og ALLE. Specialt hunde, små børn og hans forældre. Han har 8 skrape tænder, som for alvor kan lave mærker. I går besøgte jeg min venindes tvillingepiger, sammen med min søn. Han jagtede dem hele tiden med åben mund. De 2 gange han nåede hen til dem begge to, endte de op med hver et STORT bidemærke. Jeg ved at han ikke gør det i ondskab, men måske nærmere "kærlighed"? Det virker nogengange som om, at han ikke ved hvad han skal gøre af sin glæde for andre børn/hunde, så han udtrykker det i at bide? Når nu han skal til at bide, så trækker jeg ham væk, og siger bestemt Nej, mor vil ikke have det. Så går jeg fra ham, uden at give ham for meget opmærksomhed? Min mand og jeg er frustreret over ikke at kunne have ham med ude hos de andre børn, uden at vi hele tiden skal skælde ham ud, eller redde de andre stakkels børn...Jeg bliver pludselig meget bange for, at jeg ikke gør det godt nok som forældre/mor...Er det min/vores skyld, at han bider? Er det mangel på kærlighed? Jeg ved dog med sikkerhed, at vi giver ham alt den kærlighed han kan få. Både hvad kys, kram, ros og kærlig ord omfatter...Jeg er bange for at de "andre" mødre ikke kan lide min søn, eller se det fantastiske i ham, når han nu bider deres børn... Mvh. Den ulykke mor

Lisbeths svar

Hej !
Åh der erikke noget værre end når ens aller kæreste lille søn ligepludselig begynder at bide.
Klart du blir ulykkelig, for hvad har du gjort galt og du skal skærme de andre og møde de andre forældres forurettede blikke.. Deter ikke let.

Du e rhelt sikkert en fantastsik varm og kærlig mor. Han er ønsket og elsket og får masser af omsorg.,

Når børn bider, er det fordi de endnu ikke har et sprog der kan udtrykke afmagt, glæde sorg , frustration eller som du skriver glæde.
Og ja deter ikke rart at blive bidt heldigvis er der kun 8 tænder endnu.

Det I kan og skal gøre er.

Vær på forkant med ham, vig ikke fra ham i en periode, sæt ord på, Nå vil du gerne sige dav til hunden, vil du sige hej til tvillingerne, vil du m.m. Vær med ham og guid ham til en ændret adfærd. gæt hans behov når I er sammen og sæt ord på..
Lægger han an til bid, så tager i ham stille og roligt og sir. Nu skal du se, du skal klappe hunden, ae barnet , mor eller far.
Ah Ah kan siges med rytme og varme.
Når han at bide, så sig det gør ondt med virkeligt smertefuldt udtryk i ansigtet. Hold ham, han skal ikke afv ises. børn der bider skal trøstes, ikke adfærden, men følelsen.
Vær åben omkring det, så alle kan være lidt på forkantl. Sig i arbejder med det.
Det værste er hvis i isolerer jer, for hvor skal han så øve den ændrede adfærd.
Det går over, jo flere kompetencer han får, så rigtig god arbejdslyst.
I har en dejlig dreng som bare lige skal lære nogle andre ting end at bide..

Held og lykke med projektet og med jeres dejlige dreng
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Ah ah kan siges med lidt rytme, mens I stor smiler i hele ansigtet.

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.