Anonym skriver:
Tak fordi du tager dig tiden til at skrive dine tanker ned.
Og ja, jeg tror jeg vil prøve at gøre mere forskel på dem.
Og nej - det er ikke kun med det materielle. Det er også det, at den lille jo naturligt er midtpunkt/centrum, når hun har fødselsdag - og det er rigtig svært for hende at tackle. Og har ikke gjort det bedre, at farmoderen altid plejer at have en gave med til hende også, når der er fødselsdag (det gælder så dem begge to).
Men hvor den bette slet ikke synes at gå op i det - eller måske endda opdage det, så er det i alt, den store føler sig snydt.
Ind imellem er det endda et problem, hvis den lille bliver puttet først 2 dage i træk - for så er det ALTID hende, der får lov at blive puttet først (I know - den totalt omvendte verden!!!)
På andre områder er hun så omsorgsfuld og kan godt li' at give gaver.
Well - jeg håber på, at øget forskel måske kan gøre det mere naturligt - vi har prøvet at snakke med hende om, at nogengange får hun, og nogengange er det lillesøster - men alt i alt, er der ingen, der bliver snydt. Og det virker desværre kun i øjeblikket...
Men du har ret - jeg må virkelig prøve ikke at blive sur eller irriteret, når det er!
Jeg tror, at den gave farmor har med ekstra til fødselsdagene gør mere skade en gavn, og synes, at I skal overveje, om det er en tradition der skal fortsættes - specielt nu, hvor den store har lidt svært ved ikke at være i centrum (og hvis den lille er ligeglad med den gave, kunne man evt. tage "kampen" på storesøsters fødselsdag, så man til lillesøsters fødselsdag ikke skaber drama over den gave storesøster IKKE får - for lillesøster fik jo heller ingen på storesøsters fødselsdag).
Måske hun kunne få sin del af opmærksomheden på andre måder? Måske hun kunne hjælpe med at lave fødselsdagskagen eller dække fødselsdagsbordet? På den måde får hun ros fordi hun har været dygtig til at hjælpe, og samtidig gør hun noget dejligt for lillesøster - dog uden at være i centrum på lillesøsters fødselsdag.
Jeg tror bare vejen frem er at øve, øve, øve. Og evt. (indimellem) lade dem selv være med til at bestemme forskelbehandlingen - på skift naturligvis.. Således at man kan vælge, om man helst vil puttes først eller hjælpe med at lave aftensmad osv.
Og som Mamalou siger, huske at ITALESÆTTE det, når storesøster får noget; så det er nemmere at sige "i dag er det lillesøsters tur, for igår/i torsdags/til din fødselsdag var det din tur".. (: