piap skriver:
vi har et væddemål kørende herhjemme og indtil nu er der ikke rigtig nogen der har kommet med et konkret svar på vores spørgmål/væddemål.
sagen er den at når jeg aflevere i vuggestuen om morgen (i min lille renault clio) så sidder vores datter på bagsæddet i hendes autostol og er fast spændt. min mand henter så i hans bil om eftermiddagen og han har så flyttet hendes autostol om på forsædet... og jeg mener altså at ha hørt at børn under 5 år ikke må sidde på forsædet? hvor min mand mener at det må de gerne?
så nu vil jeg gerne høre hvad I mener??
Svaret er ikke helt enkelt.
Du har en lille bil og hun sidder på bagsædet. dermed bør du sikre dig at der er minimum 60 cm afstand fra hendes pande til forsædet. det er nemlig sådan at fremadvendte stole har et synligt og et USYNLIGT pladsbehov. det er den sidste der er tricky. Den får man nemlig kun at se hvis man bremser hårdt op eller kolliderer - specielt frontalt.
Ellers slå airbaggen foran fra, sæt hende på forsædet og kør forsædet HELT tilbage.
Hvis du kører på motorvej er forsædet en god ide, fordi at din bils crumble zone i en ulykke (som sandsynligvis vil ske bagfra) vil vær din bils meget lille bagagerum. Så der er stort set ingen crumble zone. Når en bil kører ind i dig så kommer den imod dig samtidig med at du presses i retning mod den. Således kan det ske at bagsæder sågar stikker helt ud igennem bagenden af bilen. Så er det ikke rart at sidde i en fremadvendt stol der på bagsædet.
Anmeld