autostol spørgsmål

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

520 visninger
5 svar
0 synes godt om
17. juli 2012

piap

vi har et væddemål kørende herhjemme og indtil nu er der ikke rigtig nogen der har kommet med et konkret svar på vores spørgmål/væddemål.

sagen er den at når jeg aflevere i vuggestuen om morgen (i min lille renault clio) så sidder vores datter på bagsæddet i hendes autostol og er fast spændt. min mand henter så i hans bil om eftermiddagen og han har så flyttet hendes autostol om på forsædet... og jeg mener altså at ha hørt at børn under 5 år ikke må sidde på forsædet? hvor min mand mener at det må de gerne?

så nu vil jeg gerne høre hvad I mener??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juli 2012

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Børn skal sidde fastspændt på bagsædet, med mindre, at der allerede sidder to i autostol. Desuden skal airbacken været slået fra, hvis de sidder på forsædet.

Jeg var lige inde og læse på nettet efter, at jeg skrev ovenstående og er faktisk i tvivl. Tror godt, at de må, hvis airbacken er slået fra. Dog ville jeg ikke gøre det, da det sikreste er, at de sidder på bagsædet.

Anmeld

27. juli 2012

Lenats31

piap skriver:

vi har et væddemål kørende herhjemme og indtil nu er der ikke rigtig nogen der har kommet med et konkret svar på vores spørgmål/væddemål.

sagen er den at når jeg aflevere i vuggestuen om morgen (i min lille renault clio) så sidder vores datter på bagsæddet i hendes autostol og er fast spændt. min mand henter så i hans bil om eftermiddagen og han har så flyttet hendes autostol om på forsædet... og jeg mener altså at ha hørt at børn under 5 år ikke må sidde på forsædet? hvor min mand mener at det må de gerne?

Svaret er ikke helt enkelt. 

Du har en lille bil og hun sidder på bagsædet. dermed bør du sikre dig at der er minimum 60 cm afstand fra hendes pande til forsædet. det er nemlig sådan at fremadvendte stole har et synligt og et USYNLIGT pladsbehov. det er den sidste der er tricky. Den får man nemlig kun at se hvis man bremser hårdt op eller kolliderer - specielt frontalt. 

Ellers slå airbaggen foran fra, sæt hende på forsædet og kør forsædet HELT tilbage.

Hvis du kører på motorvej er forsædet en god ide, fordi at din bils crumble zone i en ulykke (som sandsynligvis vil ske bagfra) vil vær din bils meget lille bagagerum. Så der er stort set ingen crumble zone. Når en bil kører ind i dig så kommer den imod dig samtidig med at du presses i retning mod den. Således kan det ske at bagsæder sågar stikker helt ud igennem bagenden af bilen. Så er det ikke rart at sidde i en fremadvendt stol der på bagsædet.

Anmeld

27. juli 2012

klmf

Vores på 2½ sidder på forsædet og det er jeg helt tryg ved.

Hvis det var en bil på gule plader man kørte i, havde man jo ikke andre muligheder end forsædet vel

Anmeld

27. juli 2012

Silas&Mille

piap skriver:

Børn må gerne sidde i autostol på forsædet, HVIS airbagen er slået fra.

Anmeld

27. juli 2012

Michalala

Silas&Mille skriver:

Børn må gerne sidde i autostol på forsædet, HVIS airbagen er slået fra.

Den tilslutter jeg mig også.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.