At forkaele sine born.. hvor gaar graensen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

453 visninger
8 svar
0 synes godt om
7. maj 2009

Miamaja

Hvornaar er forkaelelse harmfuldt for born? Kan man give sit barn for meget opbakning, selvtillid, opmaerksomhed og hvad med alle de materielle ting... gaver, legetoj, dyrt toj. vi vil saa gerne give vores born alt det bedste men hvornaar gor godt mere ondt??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. maj 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Miamaja skriver:

Hvornaar er forkaelelse harmfuldt for born? Kan man give sit barn for meget opbakning, selvtillid, opmaerksomhed og hvad med alle de materielle ting... gaver, legetoj, dyrt toj. vi vil saa gerne give vores born alt det bedste men hvornaar gor godt mere ondt??

Det er et rigtig godt spørgsmål, og jeg synes det er svært at svare på!
umiddelbart vil jeg side det bliver "farligt" når børnene tager det for givet!
Jeg har altid været MEGET forkælet, MEN har samtidig lært at man skal kæmpe! fik mit første arbejde som 13-årig (reklame omdeling) osv... så jeg tror det er en hårfin grænse hvor børnene går fra at sætte pris på til at tage for givet!
gav det mening?
Knus

Anmeld

7. maj 2009

Sara.

Jeg tænker mht. tøj, legetøj og gaver (materielle ting) så kan man (i hvert fald når de er sm&aring forkæle ligeså meget som man vil... det kommer vel bare an på ens egen pengepung... tror børnene er fuldstændig ligeglade!!
Mht opmærksomhed, selvtillid, opbakning, støtte osv synes jeg også det er os som forældres ansvar at give barnet det, lige meget hvad.... meeen selvfølgelig ikk bakke op omkring at slå andre f.eks... man skal da lige tænke sig om, men mener ikke et barn kan få for meget opmærksomhed, støtte, selvtillid osv..... synes jeg virkelig det kommer an på barnets alder!!!!! hvor meget forstår de, hvor meget forventer de, hvad lærer de af det... osv.osv.

Det er min mening, andres kan sikkert være anderledes.... sån er vi jo forskellige... og det tror jeg kun er godt!

Anmeld

7. maj 2009

Heidi.

Miamaja skriver:

Jeg ved ikke hvad du mener præcist, men her er min defination.

Forkæelse efter min mening er ikke godt. Jeg tænker på at hvis man giver sit barn matrielle goder, og dette bliver en selvfølge for barnet, er det skadeligt. Et barn skal ikke have hvad det pejer på, og skal være i stand til at få et "nej", uden at det går fuldstændigt i spåner..

Med hensyn til opmærksomhed, skabelse af selvtillid, og opbakning. Det er det jeg betragter som den naturlige omsorg man har for sit barn. Og den skal der være meget af. Selvfølgelig skal man være der for sit barn, og bakke op, støtte give kærlighed osv.. Men det betragter jeg ikke som forkæelse.

Kh Heidi

Anmeld

7. maj 2009

MetteT

Heidi-Godsk skriver:

Jeg ved ikke hvad du mener præcist, men her er min defination.

Forkæelse efter min mening er ikke godt. Jeg tænker på at hvis man giver sit barn matrielle goder, og dette bliver en selvfølge for barnet, er det skadeligt. Et barn skal ikke have hvad det pejer på, og skal være i stand til at få et "nej", uden at det går fuldstændigt i spåner..

Med hensyn til opmærksomhed, skabelse af selvtillid, og opbakning. Det er det jeg betragter som den naturlige omsorg man har for sit barn. Og den skal der være meget af. Selvfølgelig skal man være der for sit barn, og bakke op, støtte give kærlighed osv.. Men det betragter jeg ikke som forkæelse.

Kh Heidi

Den låner jeg også lige...

Anmeld

7. maj 2009

Honningblomst

Nej, så længe det ikke er barnets der styrer og bestemmer....det må være forældrene...
Knus Eva

Anmeld

7. maj 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Jeg synes ikke, at man kan vise sine børn for meget kærlighed eller omsorg. Med omsorg mener jeg, at det er vigtigt at skelne mellem synlig og usynlig omsorg - for at bruge Margrethe Brun Hansens udtryk.

Usynlig omsorg er, at barnets behov bliver tilfredstillet, fysisk såvel som psykisk (herunder at det bliver "set", får et godt selvværd og gode sociale kompetencer) - for at beskrive det meget kort.

Synlig omsorg er alt det, man kan "se" og sætte en finger på: Når vi roser vores børn, overøser dem med gaver og sørger for, at de ser fine og yndige ud og er smarte i tøjet og giver barnet masse af selvtillid.

Jeg har engang skrevet en artikel om forskellen på selvværd og selvtillid, som du evt. kan læse:

https://www.baby.dk/Information/Articles.aspx?ArticleID=545

Mvh
Karoline

Anmeld

7. maj 2009

DK

Altså så længe barnet bliver glad for tingene, og ikke forventer at få noget/bliver sur når det ikke får noget, så er det ikke forkælet.

Så er det noget med at give anerkende ros, istedet for at rose resultatet. Men det er super svært synes jeg!

Anmeld

7. maj 2009

Miamaja

Karoline skriver:

Jeg synes ikke, at man kan vise sine børn for meget kærlighed eller omsorg. Med omsorg mener jeg, at det er vigtigt at skelne mellem synlig og usynlig omsorg - for at bruge Margrethe Brun Hansens udtryk.

Usynlig omsorg er, at barnets behov bliver tilfredstillet, fysisk såvel som psykisk (herunder at det bliver "set", får et godt selvværd og gode sociale kompetencer) - for at beskrive det meget kort.

Synlig omsorg er alt det, man kan "se" og sætte en finger på: Når vi roser vores børn, overøser dem med gaver og sørger for, at de ser fine og yndige ud og er smarte i tøjet og giver barnet masse af selvtillid.

Jeg har engang skrevet en artikel om forskellen på selvværd og selvtillid, som du evt. kan læse:

https://www.baby.dk/Information/Articles.aspx?ArticleID=545

Mvh
Karoline

super. tak for dit indlaeg. jeg har aldrig rigtig kunne finde ud af forsklellen paa selvtillid og selvvaerd

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.