Tøjvask..??!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.662 visninger
4 svar
0 synes godt om
13. juli 2012

Sitrani

Ja, søger et råd omkring tøjvask..

Jeg vasker stort set alt på 40 grader, bortset fra kogevasken på 95 grader, som kan indeholdt lagner, håndklæder undertøj osv.

Mit spørgsmål går på: Hvad vasker i hvide sokker med et lille sort mærke med..? Lyst eller kogevask? Jeg synes at hvis de får for høje grader, så smitter det sorte af, og det hvide bliver gråt...??! Har I nogle tips til det?

Jeg vasker lyse farver sammen, og mørke farver sammen, men ved ikke rigtig om de sokker skal med i kogevasken - ville gerne, så man bliver helt fri for alle bakterier, men synes bare at hele vasken så nærmest bliver grålig, pga. at der er lidt sort på sokken.. og det gælder også, hvis jeg vasker et par underbukser, hvor kanten er sort fx. Så indtil videre har det bare røget over i den lyse vask......

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2012

Mom2

STN skriver:

Jeg vasker stort set alt på 40 grader, bortset fra kogevasken på 95 grader, som kan indeholdt lagner, håndklæder undertøj osv.

Mit spørgsmål går på: Hvad vasker i hvide sokker med et lille sort mærke med..? Lyst eller kogevask? Jeg synes at hvis de får for høje grader, så smitter det sorte af, og det hvide bliver gråt...??! Har I nogle tips til det?

Jeg vasker lyse farver sammen, og mørke farver sammen, men ved ikke rigtig om de sokker skal med i kogevasken - ville gerne, så man bliver helt fri for alle bakterier, men synes bare at hele vasken så nærmest bliver grålig, pga. at der er lidt sort på sokken.. og det gælder også, hvis jeg vasker et par underbukser, hvor kanten er sort fx. Så indtil videre har det bare røget over i den lyse vask......

Så længe sokker og underbuker bare bliver vasket ved 60grader er der ingen bakterier i.. Det er altså ikke nødvendigt at kogevaske det

Anmeld

13. juli 2012

Holbæktrunten

STN skriver:

sokker, undertøj, håndklæder, viskestykker, karklude og sengetøj får 60 grader herhjemme - det er nok til at slå bakterier mv ihjel. Er der noget der er rigtig klamt (fx babylort på håndklædet på puslebordet), giver jeg det kogevask...

Det meste andet tøj får 30 grader for at spare på energi, miljø og pengepungen... kun 40 grader hvis det er meget snavset.

Synes ikke jeg har oplevet problemet med at tøjet smitter af, men nu vasker jeg fx lyse sokker med lys 60 graders vask, og det er ofte viskestykker/karklude, som nok ikke er de kønneste i forvejen. Generelt har vi mest mørke strømper dog...

Ved ikke og det hjalp? Ellers er der vist noget med at man kan købe sådan nogle klude der suger farven til sig - har dog ikke prøvet dem, og kan ikke huske hvad de hedder

Anmeld

13. juli 2012

Michalala

Herhjemme bliver sokker mm vasket på60, hvilket er tilstrækkeligt til at dræbe bakterier. Jeg oplever ikke at sokker og andet hvidt med lidt farve smitter af. Så vil foreslå at du prøver at kogevaske på 60 i stedet. Det er også bedre for både økonomi og miljø. 

Anmeld

13. juli 2012

Sitrani

Tak for svar

Tror også bare jeg vil vaske på 60 grader fremadrettet.. synes også 95 grader lyder så voldsomt... Men det er tit det der gør, at pletter osv. får af - synes sgu ikke Vanish er så godt, som folk siger...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.