Lang uddannelse og barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.648 visninger
3 svar
0 synes godt om
6. maj 2009

Sofia24

Hej!
Jeg er ny her på baby.dk, men har dog "luret" lidt herinde i et par måneder...
Jeg er 24 år (25 til august) og i gang med at uddanne mig til læge. Et langt studie på minimum 6 år. Jeg har snart læst i 3 år så er rigtig godt i gang og jeg er vild med det. Jeg har også en dejlig kæreste igennem snart 6 år (han er også 24) og vi har for 2 1/2 år siden købt rækkehus sammen hvor vi er glade for at bo Lutter idyl...

Men nu er vi kommet der til hvor vi gerne vil have et barn...

Mit spørgsmål til Jer derude, lyder på om der er nogen der har erfaringer eller samme tanker som jeg selv omkring alt det her?

Min kæreste er færdiguddannet, så økonomisk ville vi ikke have nogle store problemer.

Som jeg selv ser det er der flere positive elementer ved at få barn nu halvejs igennem studiet end når jeg er færdig:
1) Jeg er 25 nu, hvor hvis jeg ventede ville jeg blive 29.
2) Det er lettere at tilpasse sig undervisning på studiet, end det er at tilpasse sig et vagtskema på et sygehus
3) Jeg er selv efternøler og mine søskende skal ikke have flere børn, så jeg ville da være ked af hvis der skal være 7 års forskel på vores og min søsters mindste

Der er selvfølgelig også nogle ulemper som, økonomien (er på su), pladsmangel i rækkehuset, udsættelse af uddannelsen osv.

Er der nogle som kan følge mig, og måske har nogle gode råd??

Mange Knus Sofia

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2009

Lise

Tja, jeg kan vel godt følge dig lidt

Jeg er selv 29, læser cand.merc.aud på deltid (har et par år tilbage) og jobber fuld tid som revisor. Og så har jeg en dejlig dreng der bliver 2 år til sommer.

Du har ret i at det kan være (meget) nemmere med små børn når man er studerende frem for at have et vagtskema. Mit store problem er tid, tid, tid, men jeg arbejder jo også 37,5 time + det løse - OG studerer. Det kan være hårdt i perioder hvor der skal skrives projekt eller man læser til eksamen. Men udenfor disse trælse perioder (som der er lidt for mange af), så går det faktisk fint - men KUN fordi jeg har en fleksibel kæreste.

Pladsmanglen i huset...altså den er baby jo ligeglad med. Hvor der er plads til jer, er der også plads til jeres barn. Og med hensyn til udsættelse af uddannelse, så er det jo dig der skal gøre op med dig selv hvad der er vigtigst at gøre først. Men hvis man sammenholder det med tidsproblemet, så er det måske en meget god ide at gå igang, og få baby under uddannelse.

Jeg tror mit råd er: Spring ud i det

Lise

Anmeld

6. maj 2009

DK

Hej

Jeg læser jura. Jeg havde Kirstine allerede da jeg startede, og synes ikke det er hårdt med barn og studie. Du har helt ret i at man nemt kan flexe sin tid rundt om barn når man læser. Især fordi der ikke er fraværsregler...

Vi vil også gerne have endnu et barn inden jeg er færdig med at læse. Er bachelor nu her, og skal på den 2 årige kandidat efter sommerferien.Vi håber vi kan få det til at lykkedes med at baby vil kommer til slut semester, så jeg kan holde et helt semester fri, og ikke behøver afbryde midt i et semester, der jo så er "spildt", og derudover træls med eksamen i et halvt semester laaang tid efter man havde fag.

Det er rigtigt at det er super træls i tiden lige før eksamen. Men jeg ser sådan her på det: Det er en måned hvor mændene i hendes liv må give lidt mere, når jeg giver lidt mindre, tilgengæld har jeg så ferie fra (i år er det sådan her: )1.6.09 indtil 1.9.09 Altså hvor mange forældre har det??? Den tid ser jeg fuldt ud opveje det "tab" af tid der er i forbindelse med eksamenslæsning. Derudover så læser jeg bare fra 8-16.30, og så igen efter hun er kommet i seng kl. 20. Altså ingen kan læse alligevel fra 8-24 i træk vel???

Pøj pøj med det!

Knus Ditte

Anmeld

8. maj 2009

Sofia24

DK skriver:

Hej

Jeg læser jura. Jeg havde Kirstine allerede da jeg startede, og synes ikke det er hårdt med barn og studie. Du har helt ret i at man nemt kan flexe sin tid rundt om barn når man læser. Især fordi der ikke er fraværsregler...

Vi vil også gerne have endnu et barn inden jeg er færdig med at læse. Er bachelor nu her, og skal på den 2 årige kandidat efter sommerferien.Vi håber vi kan få det til at lykkedes med at baby vil kommer til slut semester, så jeg kan holde et helt semester fri, og ikke behøver afbryde midt i et semester, der jo så er "spildt", og derudover træls med eksamen i et halvt semester laaang tid efter man havde fag.

Det er rigtigt at det er super træls i tiden lige før eksamen. Men jeg ser sådan her på det: Det er en måned hvor mændene i hendes liv må give lidt mere, når jeg giver lidt mindre, tilgengæld har jeg så ferie fra (i år er det sådan her: )1.6.09 indtil 1.9.09 Altså hvor mange forældre har det??? Den tid ser jeg fuldt ud opveje det "tab" af tid der er i forbindelse med eksamenslæsning. Derudover så læser jeg bare fra 8-16.30, og så igen efter hun er kommet i seng kl. 20. Altså ingen kan læse alligevel fra 8-24 i træk vel???

Pøj pøj med det!

Knus Ditte

Tak for dit svar...
Ja længden af vores sommerferie kan vi ikke klage over - havde vi sommerferie som "almindelige" mennesker kunne vores uddannelse være et år kortere Vildt ikk!!

Arbejder du ikke ved siden af studiet, for at supplere su-en?

Vi har, som Jer, også forsøgt at planlægge lidt så jeg med sikkerhed kan gøre min bachelor færdig inden baby kommer. Så vi går i gang med at prøve nu...

Også held og lykke til Jer, med barn nr 2

Knus Sofia

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.