Gravid og kalorieindtag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.501 visninger
1 svar
0 synes godt om
12. juli 2012

Anonym trådstarter

Er det farligt/dårligt for bebs/mig kun at indtage 1500 kcal om dagen som gravid? Jeg er overvægtig, er 15 kilo fra normalvægten og 22 kilo fra drømmevægten, og bør derfor ikke tage så meget på under graviditeten. Derfor vil jeg gerne vide, om det er farligt eller skadeligt at holde sig på 1500 kcal? Jeg tager MEGET let på, hvis jeg spiser 2000 om dagen tager jeg lige så langsomt på.

Der er ikke tale om jeg vil være i gang med vægttab under graviditet, blot holde et jævnt og relativt lavt indtag...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juli 2012

JustMe

Dit kalorieindtag som gravid skal generelt holdes lidt over dit vedligeholdsindtag  (det antal kalorier, der sikrer at du hverken taber dig eller tager på), hvilket jo afhænger af en del faktorer såsom motion, forbrænding, højde og drøjde mv. Men som nygravid skal du spise ca 200 kcal ekstra, som højgravid ca 500 kcal ekstra. Det kræver nemlig lidt ekstra for kroppen ved en graviditet i form af fodtrets vækst, moderkagens vækst, produktion af fostervand, den ekstra belastning på kroppen osv.

Personligt ville jeg ikke nøjes med 1500 kcal, hvis du er så lidt overvægtig. Men det er fordi der ved fedtforbrænding (og spiser du for få kalorier, vil kroppen tære på fedtdepoterne) frigives diverse skadelige stoffer såsom ketoner, affaldsstoffer mv. Fedtcellerne fungerer nemlig som små affaldsspande for kroppen. Jeg havde det ikke godt ved tanken om at disse stoffer blev frigivet i blodet og dermed cirkuleret videre til mit barn i maven, da jeg var gravid, så jeg sørgede for at spise nok til ikke at tabe mig.

Så med mindre læger eller JM vurderer at du bør spise færre kalorier og dermed tabe dig lidt undervejs i graviditeten, ville jeg vente med det til efter fødslen og evt. amning (disse stoffer cirkulerer nemlig også over i mælken).

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.