Dit kalorieindtag som gravid skal generelt holdes lidt over dit vedligeholdsindtag (det antal kalorier, der sikrer at du hverken taber dig eller tager på), hvilket jo afhænger af en del faktorer såsom motion, forbrænding, højde og drøjde mv. Men som nygravid skal du spise ca 200 kcal ekstra, som højgravid ca 500 kcal ekstra. Det kræver nemlig lidt ekstra for kroppen ved en graviditet i form af fodtrets vækst, moderkagens vækst, produktion af fostervand, den ekstra belastning på kroppen osv.
Personligt ville jeg ikke nøjes med 1500 kcal, hvis du er så lidt overvægtig. Men det er fordi der ved fedtforbrænding (og spiser du for få kalorier, vil kroppen tære på fedtdepoterne) frigives diverse skadelige stoffer såsom ketoner, affaldsstoffer mv. Fedtcellerne fungerer nemlig som små affaldsspande for kroppen. Jeg havde det ikke godt ved tanken om at disse stoffer blev frigivet i blodet og dermed cirkuleret videre til mit barn i maven, da jeg var gravid, så jeg sørgede for at spise nok til ikke at tabe mig.
Så med mindre læger eller JM vurderer at du bør spise færre kalorier og dermed tabe dig lidt undervejs i graviditeten, ville jeg vente med det til efter fødslen og evt. amning (disse stoffer cirkulerer nemlig også over i mælken). 
Anmeld