Eksperthjælp: Mad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

423 visninger
0 svar
0 synes godt om
6. maj 2009

Rikke L. Rahm

"Mad"

Hej Rikke...

Min lille pige bliver 1år her midt i maj, Hun er født 3 måneder for tidligt, og er nu igang med det nogen nok vil kalde et tiger spring...
Hun vil slet ikke ha noget af det mad vi tilbyder hende, hun enten bare drejer hovedet væk eller bliver direkt sur, hun vil selv spise, men hun er svær at få til at spise ved bordet, og jeg kan ikke blive ved med at finde på havde jeg skla gi hende at spise som hun selv kan spise, Hun har bla. fået ostehaps, kammerjunker, rugbrød, toastbrød, sådan nogen kage vafler, frugt stænger, kød hver aften, kartoffel mm. tit så smider hun det bare på gulvet eller også så fåe hun bare stukket en ostehaps, kammerjunke eller frugt stang i hånden mens hun ligger og leger bare for at få noget mad i hende, men er efterhånden lidt på bar bumd for det går imod alle mine holdninger og jeg kan derfor heller ikke blive ved med dette...

Har du nogen gode råd til mad som hun kan få, nogen gode råd til hvordan vi støtter hende bedst i det spring hun er ved at tá + hvad vi evt. kan gøre mere?

Mvh. den forvirret

Rikkes svar

Hej Den forvirret

Det lyder som om jeres datter udfordre jer i øjeblikket. Jeg kan godt forstå din bekymring omkring maden.

Min anbefaling til dig er at give hende det samme mad som jer andre i familien. Tilbyd hende en ske eller gaffel og hvis hun ikke vil det så lad hende være. Begynder hun at spise med fingerne kan du tilbyde hende skeen igen. Drejer hun hoved væk, så lad hende være og lad hende spise med fingerne.

Pt er hun aldersmæssigt der hvor hun gerne vil udforske og afprøve ting og grænser. Derfor er det vigtigt at sænke forventningerne til hvordan hun spiser. Ikke hvor hun spisr henne. Det er min anbefaling at al spisning foregår ved bordet sammen med resten af familien. Prøv at gøre måltiderne til noget hyggeligt. Snak med hinanden og undgå at fokusere på maden.

Det er rigtig vigtigt at du ikke bliver desperat og begynder at blive bekymret for om hun får den mad hun skal have og har brug for. Hun skal nok spise når hun bliver sulten.
Selvfølgelig skal du være obs på om hun taber sig i vægt.

Håber du kan bruge min anbefalinger og du er meget velkommen til at skrive igen hvis du får brug for det.

Venligst Rikke Rahm

Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.