Eksperthjælp: Afvæning fra bryst...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

508 visninger
0 svar
0 synes godt om
6. maj 2009

Rikke L. Rahm

"Afvæning fra bryst..."

Hej Rikke
Efter små 10 dejlige måneder med amning af min datter, må jeg desværre stoppe. For hun har fået tænder, så hun er begyndt at bide og hive i mine brystvorter. Jeg nød ellers tiden meget, øjenkontakten, hendes varme i mine arme. Men dagen sku' jo komme. Kan jeg så nøjes med at give hende sødmælk eller skal jeg bruge vælling/modermælkserstatning? Hun masser af grønt, frugt og rugbrød. Det var mht næring, vitaminer osv. Er der samtidig en god måde at få hende til at sove mere end 4-5 timer af gangen om natten? Det ku være skønt med 10 timer, især når jeg skal starte på arb om 3 uger Om dagen sover hun 2-3 små lure i knap 1 1/2 timer..

Rikkes svar

Hej

Det lyder som om i har haft en rigtig god tid med amningen og som du selv siger så vidste du at det en dag ville slutte.
I forhold til om hvorvidt du skal give hende modermælkserstatning så er det meget et temperament spørgsmål. Ernæringsmæssigt er det fint med sødmælk til alle hendes måltider.

Det jeg kan anbefale dig er, at du tilbyder hende et "lille" måltid kort inden senge tid i stedet for bryst. Yogurt, en bolle eller lignende. Noget som mætter.
Så kan hun godt klare sig til næste dag. Giv hende tid til at vænne sig til de nye vaner og giv ikke op. ofte sker der det når man slutter amningen, at børnene også begynder at sove igennem.

I forhold til sovevaner vil jeg anbefale at hun kun sover 2 gange om dagen, formiddag og eftermiddag. Det vil muligvis også hjælpe med til at hun vil sove igennem om natten.

Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for det.

Hilsen Rikke Rahm

Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.