PCO venlig kage + en masse kage spørgsmål.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.692 visninger
3 svar
0 synes godt om
10. juli 2012

Anonym trådstarter

Jeg har brug for lidt hjælp

Jeg bager meget.. Men lige dét her er åbenbart noget af et projekt jeg har taget til mig, og jeg har desuden aldrig leget med fondant eller lignende.

Så jeg har nogle spørgsmål til jer erfarne kvinder.

Jeg skal lave en PCO venlig kage - altså, en kage uden sukker helst.

Jeg har søgt lidt på nettet. Men er der nogle opskrifter herinde som i vil anbefale at jeg bruger?

Derudover om i har en opskrift på en chokolade, frugt eller lign. mousse til at komme i kagen som er PCO venlig? Samt om hvordan i synes det er nemmest at skille en kage? (så man kan få mousse i). Det har jeg nemlig heller aldrig forsøgt mig med før? Eller hvis i kan linke til en god guide til dét.

Sidst men ikke mindst.. Jeg har læst at man kan overtrække kagen med marcipan i stedet for fondant, og jeg har fundet en opskrift på sukkerfri marcipan. Mit spørgsmål er så om hvordan man helt præcist gør dét?

Skal marcipanen bare rulles ud, og så trækkes over kagen? No biggie eller hvordan gør i?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juli 2012

Ansemusen

Du kan evt. lave en bærmousse og skifte flormelis ud med flydende sødemiddel...?

Jeg plejer at dele min kage i bunde med en almindelig brødkniv. Det kan du sagtens, bare vær lidt forsigtig, så du ikke pludselig kommer til at skære forkert, så den bliver helt tynd i den ene ende og knækker.

Det er lettere at overtrække kagen med fondant end med marcipan. Men du kan sagtens gøre det med marcipan. Du skal ælte marcipanen til en ensartet masse og så skal du duste bordet grundigt med flormelis eller majsmel. Løft jævnligt den udrullede marcipan og rul videre, så den ikke klistrer fast til bordet.

Du skal desuden huske at rulle en større cirkel ud end kagens størrelse, så du bedre kan tilpasse marcipanovertrækket til kagen uden at den folder. Og lad være med at rulle marcipanen for tyndt ud. Du skal nok bruge et kilo til en stor kage på 25-30 cm i diameter, vil jeg tro. Men prøv at spørg nogle andre evt. omkring mængde eller søg på google.

Anmeld

10. juli 2012

Anonym trådstarter

Ansemusen skriver:

Du kan evt. lave en bærmousse og skifte flormelis ud med flydende sødemiddel...?

Jeg plejer at dele min kage i bunde med en almindelig brødkniv. Det kan du sagtens, bare vær lidt forsigtig, så du ikke pludselig kommer til at skære forkert, så den bliver helt tynd i den ene ende og knækker.

Det er lettere at overtrække kagen med fondant end med marcipan. Men du kan sagtens gøre det med marcipan. Du skal ælte marcipanen til en ensartet masse og så skal du duste bordet grundigt med flormelis eller majsmel. Løft jævnligt den udrullede marcipan og rul videre, så den ikke klistrer fast til bordet.

Du skal desuden huske at rulle en større cirkel ud end kagens størrelse, så du bedre kan tilpasse marcipanovertrækket til kagen uden at den folder. Og lad være med at rulle marcipanen for tyndt ud. Du skal nok bruge et kilo til en stor kage på 25-30 cm i diameter, vil jeg tro. Men prøv at spørg nogle andre evt. omkring mængde eller søg på google.

Perfekt! Lige sådan et svar jeg havde brug for

Jeg tror jeg må i krig med at forsøge mig lidt frem.. Så må jeg se hvad jeg kan komme op med.

Anmeld

10. juli 2012

Ansemusen

Anonym skriver:

Perfekt! Lige sådan et svar jeg havde brug for

Jeg tror jeg må i krig med at forsøge mig lidt frem.. Så må jeg se hvad jeg kan komme op med.

Og for at kagen ikke bliver virkelig kedelig, når nu den skal være uden sukker, kan du jo eksempelvis lave den med marzarinbunde lavet på sukkerfri marcipan...

Og du kan vel godt evt. komme lidt sukker i, akn du ikke? Sukker i sig selv er jo ikke usundt, så hvis der ikke er så meget i, går det nok. Med mindre selvfølgelig at modtageren absolut slet ikke må få sukker eller har bestilt specifikt uden!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.