anbefal en god biografi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.084 visninger
13 svar
0 synes godt om
5. juli 2012

jydeinden

ja da jeg er sygemeldt læser jeg en del bøger, og elsker især biografier. Så vil meget gerne have nogen anbefallinger fra jer af. til nogen biografier som I synes er gode, eller et must at læse

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2012

mariamiss6

jydeinden skriver:

ja da jeg er sygemeldt læser jeg en del bøger, og elsker især biografier. Så vil meget gerne have nogen anbefallinger fra jer af. til nogen biografier som I synes er gode, eller et must at læse

Om den er god er jo en smagssag, men omfattende er den i hvert fald, og kronologisk.....

Marialyn Monroe, sandheden om hendes liv og død - af Donal Spoto.

Den er i 2 bind, og starter ved hendes "fødsel" og slutter ved hendes død.

Der er oven i købet billeder af hende. Og der er mange "insider-viden-detaljer" jeg skal jo ikke kunne sige hvor sand den er, men den bryster sig jo af at være den sandeste, og jeg tror også den er den mest omfattende.... Jeg føler i hvert fald jeg har fået et godt indblik i hendes laden og gøren, og hvorfor.

Mange myter/rygter bliver be-/afkræftet..... 

Og jeg har kun lige idag afsluttet bind 1.....

Den version jeg har, er igennem virkelighedens verden bogserien. Men klubben e rjo lukket, så du må på brugt markedet (de er der ude, jeg har selv lige fået 2'eren hjem igår).... Men jeg ved ikke om de fåes gennem andre forlag end lige bogklubben 'virkelighedens verden'

Jeg synes den er let læselig, trods de rigtig mange fodnoter, og indskudte fakta. 

Det hjælper at den er kronologisk.

Som sagt, om de er god, er jo op til den enkelte læser, men jeg synes faktisk, nu du siger det, at den er lidt et must, når man er ude i biografier, som jeg ellers slet ikke plejer at læse...

Anmeld

6. juli 2012

jydeinden

mariamiss6 skriver:

Om den er god er jo en smagssag, men omfattende er den i hvert fald, og kronologisk.....

Marialyn Monroe, sandheden om hendes liv og død - af Donal Spoto.

Den er i 2 bind, og starter ved hendes "fødsel" og slutter ved hendes død.

Der er oven i købet billeder af hende. Og der er mange "insider-viden-detaljer" jeg skal jo ikke kunne sige hvor sand den er, men den bryster sig jo af at være den sandeste, og jeg tror også den er den mest omfattende.... Jeg føler i hvert fald jeg har fået et godt indblik i hendes laden og gøren, og hvorfor.

Mange myter/rygter bliver be-/afkræftet..... 

Og jeg har kun lige idag afsluttet bind 1.....

Den version jeg har, er igennem virkelighedens verden bogserien. Men klubben e rjo lukket, så du må på brugt markedet (de er der ude, jeg har selv lige fået 2'eren hjem igår).... Men jeg ved ikke om de fåes gennem andre forlag end lige bogklubben 'virkelighedens verden'

Jeg synes den er let læselig, trods de rigtig mange fodnoter, og indskudte fakta. 

Det hjælper at den er kronologisk.

Som sagt, om de er god, er jo op til den enkelte læser, men jeg synes faktisk, nu du siger det, at den er lidt et must, når man er ude i biografier, som jeg ellers slet ikke plejer at læse...

jamen den vil jeg da læse så, min kære bror ville nok mene jeg skulle læse bøgerne om hende, for han har et maleri med hendes ansigt hængende hehe .

men det lyder da som om at det er lidt op til læseren selv at danne et billede af hvad de tror og synes

det er da klart en jeg vil prøve at få fat i

Anmeld

6. juli 2012

mariamiss6

jydeinden skriver:

jamen den vil jeg da læse så, min kære bror ville nok mene jeg skulle læse bøgerne om hende, for han har et maleri med hendes ansigt hængende hehe .

men det lyder da som om at det er lidt op til læseren selv at danne et billede af hvad de tror og synes

det er da klart en jeg vil prøve at få fat i

Det synes jeg du skal gøre... Så kunne det da være sjovt at høre om du synes den er lige så fakta-interessant som jeg egentlig synes den er

http://www.guloggratis.dk/fritid/boger-og-blade/faglitteratur/biografier/annonce/15351777-donald-spoto-marilyn-monroe

Anmeld

6. juli 2012

jydeinden

mariamiss6 skriver:

Det synes jeg du skal gøre... Så kunne det da være sjovt at høre om du synes den er lige så fakta-interessant som jeg egentlig synes den er

http://www.guloggratis.dk/fritid/boger-og-blade/faglitteratur/biografier/annonce/15351777-donald-spoto-marilyn-monroe

har lige bestilt begge bind på bibloteket

Anmeld

6. juli 2012

Alexis - i den virtuelle verden!

Liv Ulmann "Forandringen" er meget god. En gammel, men hyggelig bog, og let læselig.

Og så "Steve Jobs - en biografi om manden bag Apple" er også et must vil jeg mene. (Den står og venter på hylden herhjemme)

Anmeld

6. juli 2012

jydeinden

Alexis - i den virtuelle verden! skriver:

Liv Ulmann "Forandringen" er meget god. En gammel, men hyggelig bog, og let læselig.

Og så "Steve Jobs - en biografi om manden bag Apple" er også et must vil jeg mene. (Den står og venter på hylden herhjemme)

nårh ja, den havde jeg da helt glemt takker for begge bud

Anmeld

7. juli 2012

Mamacita til 2 piger

Det er godtnok ikke en biografi - men alligevel lidt - for jeg kender forfatteren og ved at den omhandler han eget liv..

Men du skal læse Afgrundend Rand af Johannes Ågård Sørensen. 

Ganske ny forfatter på roman området, men den får så store roser allesteder. Jeg har den selv liggende til ferien, men det kribler i mig for at læse, for alle jeg kender siger den er fantastisk og at man ikke kan slippe den igen.. 

Anmeld

7. juli 2012

jydeinden

sessen1984 skriver:

Det er godtnok ikke en biografi - men alligevel lidt - for jeg kender forfatteren og ved at den omhandler han eget liv..

Men du skal læse Afgrundend Rand af Johannes Ågård Sørensen. 

Ganske ny forfatter på roman området, men den får så store roser allesteder. Jeg har den selv liggende til ferien, men det kribler i mig for at læse, for alle jeg kender siger den er fantastisk og at man ikke kan slippe den igen.. 

hmm er godt nok normalt ikke så meget til krimier, men kender da en der er , og ellers kan det være jeg gør en undtagelse hehe så tak for budet

Anmeld

7. juli 2012

Mamacita til 2 piger

jydeinden skriver:

hmm er godt nok normalt ikke så meget til krimier, men kender da en der er , og ellers kan det være jeg gør en undtagelse hehe så tak for budet

Det er ikke en krimi... 

Googler du det står der således om bogen: 

Afgrundens Rand foregår i 1960'erne og -70'erne og er en fortælling om to unge mennesker, som 15 år gamle får ni hektiske dage sammen, hvor de alt for tidligt tager hul på voksenlivet. Kort tid senere rejser drengen Adam til Canada, og de mister forbindelsen med hinanden i mange år, men deres kærlighed lever videre hver for sig, og vi får fortalt, hvordan den påvirker dem begge i seksten år. 
Historien foregår i et herregårdsmiljø i Østjylland og på en hesteranch i Canada.

Forfatteren stammer selv fra et lignende miljø. Han er berider og har altid haft med hesteavl og ridning at gøre, og derfor rummer Afgrundens Rand adskillige gode og autentiske beretninger fra hestenes verden.

Afgrundens Rand er god læsning for alle mellem 14 og 90. Historien er fiktion, men de beskrevne områder er geografisk autentiske.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.