Struktureret ell ikke struktureret..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.642 visninger
8 svar
0 synes godt om
5. juli 2012

Kloster

Ja hvad er du for et menneske? Og hvad gør det modsatte menneske ved dig, når det udviser denne modsatte handling?

Jeg er nok et meget struktureret menneske. Jeg skriver alt ned og har mine faste rutiner hver søndag med tilbudsaviserne, dosmerseddel på mobilen, opdatere køkkentavlen osv.

Jeg er også en person, der nærmest aldrig kommer for sent og jeg giver nok næsten altid klokslet på, hvornår jeg kommer ell hvornår en aftale skal træde i kraft. Og dét overholder jeg ret præsist.

Nå men sagen er så, at jeg har 2 veninder (uafhængige af hinanden), som er meget modsat mig på det område.

De har rigtig sværet ved at sætte klokslet på og desuden også holde det, hvis det er. Den ene af dem kan forsinke med 3-6 timer udover aftalen. Hvis ikke, det aftalte udskydes til dagen efter. Lige dét genere mig rigtig meget, da jeg jo sætter dagen af til det aftalte tidspunkt. Ellers ville jeg klart lave andet, end at vente på denne aftale.

Jeg kan mæke, det irritere mig rigtig meget at aftalerne ikke bliver overholdt og det prioriteres højt, at de skal overholder. Netop pga det er en aftale man har.

Nu har jeg så en løbeaftale i dag. Men hun kunne ikke lige svare på, hvad kl. Og nogle timer senere bliver aftalen (fra hendes side) at hun skriver, når hun ved hvornår manden har fri og kommer hjem. En sådan aftale er i mine øjne, så godt som brast. Jeg vil ikke sidde og vente på, hun skriver kl 20.30 at nu er han kommer hjem. Så vil jeg hellere selv ud og løbe.

Jeg kan mærke irritationen over dette - i mine øjne - sløseri. Jeg holder virkelig meget af dem begge, men hvordan kan jeg lærer at løsne lidt mere op med denne slags ting... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juli 2012

La´chrissen

Kloster skriver:

Ja hvad er du for et menneske? Og hvad gør det modsatte menneske ved dig, når det udviser denne modsatte handling?

Jeg er nok et meget struktureret menneske. Jeg skriver alt ned og har mine faste rutiner hver søndag med tilbudsaviserne, dosmerseddel på mobilen, opdatere køkkentavlen osv.

Jeg er også en person, der nærmest aldrig kommer for sent og jeg giver nok næsten altid klokslet på, hvornår jeg kommer ell hvornår en aftale skal træde i kraft. Og dét overholder jeg ret præsist.

Nå men sagen er så, at jeg har 2 veninder (uafhængige af hinanden), som er meget modsat mig på det område.

De har rigtig sværet ved at sætte klokslet på og desuden også holde det, hvis det er. Den ene af dem kan forsinke med 3-6 timer udover aftalen. Hvis ikke, det aftalte udskydes til dagen efter. Lige dét genere mig rigtig meget, da jeg jo sætter dagen af til det aftalte tidspunkt. Ellers ville jeg klart lave andet, end at vente på denne aftale.

Jeg kan mæke, det irritere mig rigtig meget at aftalerne ikke bliver overholdt og det prioriteres højt, at de skal overholder. Netop pga det er en aftale man har.

Nu har jeg så en løbeaftale i dag. Men hun kunne ikke lige svare på, hvad kl. Og nogle timer senere bliver aftalen (fra hendes side) at hun skriver, når hun ved hvornår manden har fri og kommer hjem. En sådan aftale er i mine øjne, så godt som brast. Jeg vil ikke sidde og vente på, hun skriver kl 20.30 at nu er han kommer hjem. Så vil jeg hellere selv ud og løbe.

Jeg kan mærke irritationen over dette - i mine øjne - sløseri. Jeg holder virkelig meget af dem begge, men hvordan kan jeg lærer at løsne lidt mere op med denne slags ting... 

Du må forklare dem at det ikke passer dig at du ikke kan planlægge noget ud fra den måde da lavet aftaler. Og sige du selvfølgelig gerne stadig vil lave aftaler med dem da du ikke vil undvære dem.

Anmeld

5. juli 2012

Sara.

Jeg er nok lidt en blanding.... Ved nogle ting er jeg meget sturktureret og andre ting ikke.

Men lige mht. aftaler kan jeg bedst li at det er aftalt ret præcist! Også med klokkeslet.

Min familie har altid været meget præcise med sådan nogle ting. Også fordi min bror som har en psykisk sygdom havde bedst af at vi vidste hvad vi skulle og hvad tid. Det har jeg så taget med mig videre.

Min mands familie derimod laver meget løse aftaler.

F.eks. til fødsesdage. Så er det ved kaffetid. Nogen kommer så ved 13 tiden andre først kl.15.. det er ikke rigtig til at vide, og ofte meget forskelligt...

Men har da indført at når vi holder fødselsdage så inviterer vi til et klokkeslet. Så er det bare om det bliver overholdt

Anmeld

5. juli 2012

Koen.

Kloster skriver:

Jeg er som dig! Jeg kan nærmest få helt stress hvis jeg ikke ved hvornår folk kommer til en aftale ovs. men herhjemme skal tingene bare være struktureret da jeg er alene meget af tiden så hverdagen ville slet ikke fungere ellers

Anmeld

5. juli 2012

Dinna88

Uha, jeg er som dig.
Dog ikke så meget med kalender osv - men jeg er bare rigtig god til aftaler, tidspunkter, faste standpunkter og gode rutiner.

Jeg kommer ALDRIG for sent - og AFSKYR når folk gør det, medmindre der er en rigtig god grund. I gymnasiet mødte jeg 07.40 hver morgen og jeg gik hjemmefra præcis kl 07.20. 

Jeg er elendig til løse aftaler, og føler hurtigt at min tid er spildt, hvis jeg har ventet to timer på en aftale. 

Derudover skal jeg helst have noget at stå op til. Jeg duer ikke til det med at stå op "uden formål," så at sige. 

Som en del af mit liv lærer man hurtigt, at jeg ikke bruger tid på een, hvis personen er som dine veninder. Min kæreste og mine veninder har lært det på den hårdt måde - jeg tolererer altså ikke at aftaler ikke bliver holdt, medmindre der er en legal årsag. Og jeg slår hårdt ned på det - jeg magter ikke at bruge mit liv på at vente på folk!! 

Anmeld

5. juli 2012

Kloster

Dinna88 skriver:

Uha, jeg er som dig.
Dog ikke så meget med kalender osv - men jeg er bare rigtig god til aftaler, tidspunkter, faste standpunkter og gode rutiner.

Jeg kommer ALDRIG for sent - og AFSKYR når folk gør det, medmindre der er en rigtig god grund. I gymnasiet mødte jeg 07.40 hver morgen og jeg gik hjemmefra præcis kl 07.20. 

Jeg er elendig til løse aftaler, og føler hurtigt at min tid er spildt, hvis jeg har ventet to timer på en aftale. 

Derudover skal jeg helst have noget at stå op til. Jeg duer ikke til det med at stå op "uden formål," så at sige. 

Som en del af mit liv lærer man hurtigt, at jeg ikke bruger tid på een, hvis personen er som dine veninder. Min kæreste og mine veninder har lært det på den hårdt måde - jeg tolererer altså ikke at aftaler ikke bliver holdt, medmindre der er en legal årsag. Og jeg slår hårdt ned på det - jeg magter ikke at bruge mit liv på at vente på folk!! 

Hvordan "slår" du ned på problemet?

Anmeld

5. juli 2012

Dinna88

Hvordan "slår" du ned på problemet?

Aflyser aftalen.   jeg havde en veninde, der er flyttet til KBH (og jeg i Randers) der var hjemme på ferie. Vi aftaler så, at hun skal komme efter aftensmad ved svigerfamilien. Hun skrive omkring kl 19, at det nok trækker lidt ud. Fair fair - hun er ikke særlig tit hjemme, det var helt ok
Kl 21 skriver jeg til hende - intet svar. Hun skriver så kl ELLEVE at hun kan komme ind der, men så var der lige gåturen på omkring 3 km ind til mig, og så kunne hun være der. Der skrev jeg at jeg var smuttet op til ven, og vi sad og så film. Så hun kunne lige så godt bare tage hjem Jeg så hende ikke denne omgang, og der gik faktisk fire måneder før vi så hinanden igen - men hun lærte af det. 

Hun er nemlig hjemme nu på sommerferie, og allerede i starten af juni skrev hun dato for hvornår hun er hjemme. Og jeg har allerede set hende tre gange, fordi hun virkelig havde dårlig samvittighed og fordi hun jo savnede mig. 

Jeg bliver sur, og det synes jeg bestemt er min ret. Der er selvfølgelig grader af hvor slemt det er, men altså - en aftale er en aftale. Og jeg laver ikke de løse aftaler med folk, heller ikke "vi kan ses i morgen eftermiddag" - så er det "vi kan ses kl 15." Og så er det mellem 14.50 og 15.10 - medmindre bussen f.eks. er forsinket eller andet. Du ved - en god grund 

Anmeld

5. juli 2012

Malene76

Kloster skriver:

Jeg er super struktureret og meget perfektionistisk med mit arbejde. Jeg kan have meget svært ved at samarbejde med en der hopper over hvor gærdet er lavest eller som generelt bare er et rodehovedet. Jeg kan blive voldsomt irriteret hvis en fælles lavet aftale arbejdsmæssigt gentagende gange ikke bliver overholdt. Jeg arbejder på et botilbud for voksne udviklingshæmmede og det er vigtigt for nogle af vores beboer at rutinerne bliver overholdt og det kan sådan brænde mig af, hvis det så ikke sker. En hver kan glemme ting, specielt når man arbejder med mennesker, der kan jo opstå en situation man er nødt til at tage sig af akut.

Privat derhjemme er jeg knap så struktureret. Jeg vil dog gerne at der er styr på tingene så trives jeg bedst. Jeg kunne slet ikke arbejde med at der var rod i økonomien f.eks. Vi er ikke så gode til at rydde op og gøre rent herhjemme. Jeg ville faktisk ønske jeg var lidt mere struktureret privat. Jeg ville så gerne have madplan og fast indkøbsdag. Det kunne virkelig hjælpe os, vi har prøvet det mange gange, men det lykkedes os ikke rigtig at få overholdt.

Jeg bliver også trist når aftaler ikke overholdes. Som du skriver, så har man jo sat tiden af til samvær og jeg kan sagtens finde på andet at lave end at vente på en aftale som ikke bliver til noget.

KH Malene

Anmeld

5. juli 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

På de fleste områder er jeg hamrende ustruktureret - men jeg har det i virkeligheden bedst med faste rammer og struktur, så jeg arbejder med Mig selv for at blive bedre til det. Jeg HADER at komme for sent, og det er jeg blevet langt bedre til at undgå, men jeg udskyder ofte tingene til sidste øjeblik. Til gengæld arbejder jeg eminent under pres og er altid bedst lige før deadline. 

På jobbet er jeg både i team med nogle af min type og nogle, der er ekstremt strukturerede og nærmest hysteriske med faste rammer. Vi supplerer hinanden enormt godt, og det er altid mig, der kommer med kreative og anderledes ideer, mens de andre sørger for, at de ydre rammer er på plads. Jeg har lært at melde åbent ud, at jeg er et rodehoved og ikke altid har overblikket, og både mine venner, familien og kolleger bærer over med mig, fordi jeg til gengæld bidrager med nogle skæve vinkler og en smittende ro.

Men uh, jeg ville da ønske, jeg var mere "tjekket"! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.