Mellemmåltider gør børn fede

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.678 visninger
2 svar
0 synes godt om
5. maj 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Avisen.dk

Et lille mellemmåltid kan se ganske uskyldigt ud, men de er ofte proppet med sukker. Det viser en undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet.

Mellemmåltider gør børn fede To ud af tre børn får hver dag for meget sukker, og det overflødige sukker kommer især fra børnenes eftermiddags- eller formiddagssnacks. Det konkluderer en ny rapport fra DTU Fødevareinstituttet.

"Danskerne er et af de folkeslag, der spiser allermest slik i hele verden. Der er tradition for, at når vi skal hygge os, så gør vi det med noget sødt," siger Sisse Fagt, der er kostvaneforsker ved DTU Fødevareinstituttet, til 24 timer.

De søde mellemmåltider gør, at flertallet af danske børn går glip af vigtige vitaminer, mineraler og kostfibre, fordi de spiser snacks, der tager appetitten for de sunde fødevarer. Det er blandt andet slik, søde drikke, kiks og tørret frugt, der fylder godt i sukkerregnskabet.

"Der er en tendens til, at folk giver deres børn en del tørret frugt og frugtyoghurt. De tror, de giver deres børn noget sundt, men der er alt for meget sukker i," forklarer Helen Lyng Hansen, som driver netsundhedsplejerske.dk.

Sundhedsminister Jakob Axel Nielsen vil nu sørge for, at det bliver lettere for børn og forældre at træfffe det sunde valg.

"Jeg arbejder for, at alle daginstitutioner, SFO'er og skoler skal tilbyde sunde måltider, herunder også mellemmåltider til børnene," siger han.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. maj 2009

Sweet1978

Når jeg læser sådan noget er jeg glad for, jeg ikke gør brug af købens mellemmåltider. Jo frugt selvfølgelig, frisk frugt (bananer, æbler, melonern og meget andet). Ellers har vi næsten altid hjemmebagte boller i huset. Jeg har fundet en god opskrift hvor eneste sødemiddel er det frugt man stopper i. Ville have tilføjet, opskriften her men så bliver indlægget for stort, prøver i min dagbog.

Anmeld

5. maj 2009

Marie;-)

Sweet1978 skriver:

Når jeg læser sådan noget er jeg glad for, jeg ikke gør brug af købens mellemmåltider. Jo frugt selvfølgelig, frisk frugt (bananer, æbler, melonern og meget andet). Ellers har vi næsten altid hjemmebagte boller i huset. Jeg har fundet en god opskrift hvor eneste sødemiddel er det frugt man stopper i. Ville have tilføjet, opskriften her men så bliver indlægget for stort, prøver i min dagbog.

Ja den opskrift vil jeg da gerne se!! :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.