"2,5 år, slår mor og far"
Hej Lisbeth
Vores ellers dejlige datter slår. Hun har egentlig gjort det længe men vi troede hun ville vokse fra det når hun fik flere ord og kunne kommunikere bedre.
Hun slår ikke alle det er faktisk kun hendes far og jeg det går ud over, og det er når hun skal noget hun ikke vil/ikke har lyst til eller når hun generelt ikke får sin vilje.
Vi syntes vi har prøvet mange ting, vi har prøvet at hjælpe hende med at sætte ord på de følelser hun har i situationen, sur vrede osv. vi har prøvet at sige til hende at vi ikke slår herhjemme men bruger vores ord og hvis hun er sur skal hun sige til os: Nu er jeg sur. Når hun en sjælden gang imellem bruger ord i stedet for at slå snakker vi om det når hun er glad igen og roser hende for at bruge sine ord for på den måde at "belønne" god opførsel.
Vi har ofte spurgt i institutionen om det sker dernede og nej de har faktisk aldrig oplevet hende slå, heller ikke de få mennesker der passer hende en gang imellem oplever at hun slår dem.
Vi har også forsøgt at give hende en mini time out når alt andet fejler, og når hun er færdig sætte os ned og snakke om hvorfor mor/far blev sur og hvad hun gjorde galt. Snakker man med hende om man må slå, sparke bide nive sidder hun lige så selvsikkert og siger: Ej det må man jo ikke, så hun ved det jo godt men gør det på næsten daglig basis alligevel.
Hun er generelt en glad og smilende pige, hun er godt med både motorisk og sprogligt. Hun er meget kærlig og elsker at give både kys og kram til dem hun holder af.
Hvad stiller vi op, hvordan får vi hende til at holde op med at slå?
Lone
Lisbeths svar
Kære Lone!
Deter slemt når ens lille barn slår og vi som forældre tænker, hvad har vi dog gjort galt siden dette sker.
Huner stadig et lille barn, og små børn har ikke de ord, der skal til at forklare deres sorg , smerte frustration, når der sættes grænser.eller barnet er træt, sultent, vil ses høres m.m..
Jeg mener I skal glemme de store forklaringer, vær lidt på forkant hvad I er igang med. Når der sættes grænser så sig. blot, du må gerne blive sur, og slår hun så tag armen ned, ikke`mer.
Det at slå og bide er en AFMAGTSREAKTION, DET GÅR HE,LT AUTOMATISK. Det er ikke sådan at barnet tænker.Nu bliver jeg sur eller ked af det.derfor slår eller bider jeg..
I to forældre skal snakke om : hvornår slår hun, hvorfor tror I hun slår,? Er det når hun oplever sig udenfor snakken mellem jer to. Giv hende en periode med intens opmærksomhed og nærvær og se om det hjælper.
Når det kun sker ved jer to, er der et eller andet, der skal justeres derhjemme.et par spørgsmål som måske kan hjælpe jer.
Stiller I for store krav til hende, er der for mange regler.Erder harmoni hos jer?
Har I for travlt. Måske er der ikke noget I kan ændre, så vil jeg berolige og sige. Det går over, når hun bliver lidt større.
Håber I kan bruge lidt af dette. Hav en god sommer.og held og lykke med det hele.
Varme hilsner
Lisbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk