"Hvordan passer man på sit parforhold mens man er igang med "projekt baby"?"
Hej Tina,
Først og fremmest - hvor er det fedt, at der er kommet et forum hvor der er plads til os, hvor det ikke er ligetil at blive gravid.
Jeg er gift med den dejligste mand i verden, men efter vi er gået igang med projekt baby, har vores parforhold ændret sig.
Det er så svært at forklare, for jeg kan ikke sige dig præcist, hvad der har ændret sig. Måske er det bare mig, som er enormt tyndhudet i øjeblikket.
Vi har flere skænderier, som vi ikke rigtig kan "komme ud af" på en god måde og jeg føler mig på en måde ensom i vores fælles projekt.
Det er jo ikke til at sige, om det handler om vores "projekt" eller om det er vores parforhold der har ændret sig.
Mit spørgsmål er nok for stort, men jeg kunne rigtig godt tænke mig lidt info om, hvordan man passer på parforholdet, når man er igang med Projekt Baby?.
God weekend
HH
Tinas svar
Kære HH,
Tak for dit brev og dine rosende ord :-)
Du har ret i at det er et stort emne du tager fat i her og samtidig skal du vide at du absolut ikke er den eneste som oplever det, du beskriver i dit brev.
Du skriver ikke hvor længe I har forsøgt at få et barn og om I er i behandling? Men jeg kan høre på dig, at der er noget som er svært her.
Mange kvinder kan godt have en tendens til at være meget følende og ekstra sensitive, når de er igang med at forsøge at blive gravide. Det er ligesom at al opmærksomheden bliver vendt indad og man mærker alle de små hormonelle ændringer og udsving, som er i løbet af en cyklus. Får man hormoner fordi man er i behandling er humøret ekstra udsat.
Mænd er ofte ikke helt så optaget af "projekt baby" i ligeså udstrakt grad som kvinder. Det er jo heller ikke deres krop og biologi der er i spil, på samme måde som kvindens.
Hvis jeg skal give et par gode generelle råd, så er det nok respekt for hinandens forskelligheder og åbenhed i jeres dialog.
Hvis du har rigtigt meget brug for at tale om alle dine følelser vedrørende "projekt baby" og du kan mærke at din mand ikke helt er samme sted - så brug i højere grad dine veninder, og lad ham få en pause engang imellem.
Det er vigtigt, at du ikke føler dig ensom med jeres fælles projekt, derfor skal du fortælle ham hvordan du har det. Det er en god ide at sætte tid af og informere ham om at der er nogle ting du synes I skal tale om. Vær så konkret du kan, kom meget gerne med eksempler på i hvilke situationer du specielt føler dig ensom.
Sig til ham hvad det du gerne vil have at han skal GØRE og SIGE, så du føler, at I er sammen om det her.
Husk at spørge ham om hvad HAN har brug for og hvad DU kan gøre for at I kommer bedre ud af jeres konflikter.
Tag temperaturen på jeres sexlliv!! Hvordan synes du det går med det??
Et godt og tæt sexliv kan tage toppen af mange konflikter i et parforhold. Det er også vigtigt at huske på, at sex ikke udelukkende er til for at for et barn. Mænd føler kærlighed gennem sex, i højere grad end kvinder. God sex er med til at holde et parforhold sundt og levende.
I har begge et ansvar for at jeres sexliv fungerer, og det kan ofte komme under hårdt pres hvis man er i behandling for barnløshed. Igen er åbenhed og ærlighed overfor hinanden med til at løsne op for følelserne og forebygge for mange unødige skænderier.
Der kunne skrives en hel bog om dette emne, nu har jeg taget hul på lidt af det her.
Jeg håber du kan bruge det - ellers er du velkommen til at skrive igen.
Held og lykke med "projekt baby".
De kærligste hilsner,
Tina.
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk