BabyHL skriver:
Hej med jer,
Jeg var i marts til MD scanning, hvor moderkagen lå for tæt på fødselsvejen, og skulle i den forbindelse til en kontrolscanning idag, for at se om den havde flyttet sig.
Det havde den 
Til gengæld fortalte de på klinikken, at vores baby er 25,2% større end gennemsnittet!
Jeg er idag 33+5 og baby vejer 2909 g.! Så nu skal der tjekkes for sukkersyge og holdes ekstra øje det næste stykke tid.
Hvis han bliver ved med at vokse for hurtigt/meget, vil de tale om at sætte fødsel igang, eller i værtste fald planlægge et kejsersnit.
Og her kommer så mit spørgsmål:
Er der nogen af jer derude, der som førstegangsfødende, ventede en "for stor baby"? . Og hvad skete der i graviditeten? Fødte i før tid eller til tiden? Fødte i normalt eller ved KS? Fortæl fortæl fortææææl ! Jeg er ved at gå til af nysgerrighed.
Det er nok meget forskelligt om de holder øje med en. Begge mine er blevet skønnet til at være over gennemsnittet, men jeg har aldrig blevet skannet. I min første graviditet spurgte jeg jordemoderen om jeg ikke skulle skannes og om jeg fik lov til at gå over tid. Hun var en meget striks ældre dame og svarede, at færinge tit fik store børn og det plejede at gå godt. Hun fik ret, fødte 40+3, min søn vejede 4500 g. Jeg havde en meget nem fødsel, gik lidt i stykker indvendig, men havde ellers ingen problemer med at få ham ud.
Min datter blev også skønnet ril at være meget over gennemsnittet, men heller ikke i den graviditet blev der holdt ekstra øje med mig. Hunvejede 4800 g ved fødslen (40+6). Igen havde jeg en meget mem fødsel, gik slet ikke i stykker.
Det skal lige nævnes at jeg ikke er særlig stor, 164 høj vejede 50 før første graviditet og 52 kg før anden. Har smalle hofter og ligner ikke en der er skabt til at føde store børn.
Så det behøver ikke at være svært at føde store børn, kender flere der har fået små børn som har haft frygtelige fødsler.