Opdragelse/regler - ude kontra hjemme??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

440 visninger
3 svar
0 synes godt om
1. maj 2009

Sweet1978

Den anden dag var vi henne ved en nabo med en pige på 2 år og vi fik kage.
Jeg har den regel at min datter skal sidde ved bordet når hun spiser. Efter en halv kage ville hun ned, så jeg tørrede hendes fingre og lod hende gå. Men så begyndte showet, kun kom kravlede pænt op tog en bid og ville ned igen. Da det var sket en 2-3 gange tænkte jeg "Nej - stop", for det var jo det samme som at spise nede selvom hun ikke gik med kagen. Så hun blev afvist og kagen sat væk, hvilket resulterede i en kommentar fra naboen "jamen Isabella render jo også rundt og spiser kiks".

Jeg holdt på mit for mener opdragelsen bliver mest succesfuld, hvis der gælder samme regler både ude og hjemme.

Hvad gør i? Er det jeres eller det pågældende steds regler der gælder?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. maj 2009

Honningblomst

Det er meget forskelligt og kommer an på hvad det er...nogle ting holder jeg fast ved andre er bare anderledes når vi er ude og det samme herhjemme...nogle dage gør vi ting som vi ikke gør dagen efter.
Mine børn kan og har altid godt kunne finde ud af det....tænk hvor mange forskellige regler og verdner de skal og kan forholde sig til...
Så jeg er ikke firkantet og holder ikke fast i noget bare for at gøre det...det meste kan vi tale om og nogle gange får jeg sagt nej og tænker bagefter hvorfor jeg sagde nej til det...men jeg har heller ikke mange regler her...den vigtigste er at vi skal tage hensyn til hinanden..
Knus Eva...hvis børn gerne må komme og gå og spise nå vi er ude, børn kan ikke sidde så længe og de er jo styret af følelser og lyst og så kan man da ikke bare sidde der på numsen...det er ikke naturligt for dem jo...

Anmeld

1. maj 2009

Stumpen

Jeg kan for sin vis godt forstå dig, men det er bare svært for de små -især hvis der er andre små der gør det modsatte...

F.eks. så har vi ved Mathildes -indtil videre- 2 fødselsdage samlet vores søskende og derved hendes fætre og kusiner samme dag... Til boller og kage.. På min side har ungerne fået en bolle og så kage -uden alle har spist deres bolle op.. Hvorimod at Karstens søster ifølge sin principper vil at hendes børn spiser bollen før kage...
Og jeg kan godt følge hende i tankegangen, men det er bare ikke nemt når de andre børn får lov til at gøre/spise som det passer dem..

Så nej reglerne hjemme følger ikke med når vi er i byen..

Anmeld

2. maj 2009

DK

Uhhh svært. Altså de overordnede regler gælder overalt! Det er ting som hvordan man skal opføre sig over for andre, hvordan man spiser (kniv og gaffel/manerer) hvordan man taler og lign.

Men hvis hun hos naboen må spise foran tv´et sammen med deres børn er det også okay for mig, selv om hun ikke må det herhjemme. Dog vil jeg så have hun spiser "pænt" foran fjerneren, ligesom hun ville have gjort ved bordet. Hvis du altså forstår?
Det er godt tror jeg, at børn oplever at andre folk har andre regler. Og også sundt at prøve at efterleve disse anderledes regler. Det vil jo være nyttigt for dem senere at kunne tilpasse sig reglerne i børnehaven/skolen/arbejdspladsen. Derfor lader jeg Kirstine følge andres "regler " når vi er ude, men beholder "hovedreglerne" intakte, så at hun opfører sig "ordentligt" når vi er ude. Det er en god blanding synes jeg. Derudover er børn fuldt ud i stand til at vide forskellen på hvilke regler der gælder hjemme, og hvilke regler (eller mangel på samme ) der f.eks. gælder hos mormor.

Hvis man vil have at ens børn "hysterisk" kun følger ens egne regler, så bliver man da i princippet nødt til at beholde dem hjemme hele livet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.