Anonym skriver:
Hej allesammen
Jeg har tænkt mig at få mig en lille kat hjemme, men jeg ville lige høre jer der har kat hvor meget man ca bruger på det om måneden?, sådan som mad osv?
Hvor mange gange om året skal katten have vaccine?
Er man nød til at købe lege udstyr?
Er det svært at passe en kat?
Er de rene?, hvordan skal de vaskes?, hvordan kan man lære dem at tisse et bestemt sted og ikke overalt i huset.
Har brug for jeres hjælp
KRAM 
En killing skal have to vacc. den første vacc. som 12 uger gammel og en revacc. som 16 uger gammel. Derefter behøver du kun vacc. en gang årligt. Er det en indekat vil jeg sige, at der sagtens kan gå to år imellem. Dyrlægeregninger er dyre og man skal virkelig have råd til at have katten - de kan også blive syge som os andre, og det kræver nogle gange uforudsete dyrlægeregninger.
En konsultation med kat koster ca. mellem 375 og helt op 600 kr, derudover kommer evt. vacc, medicin, blodprøver osv oveni. Alt efter hvad man er til dyrlægen for.
Foder skal have et højt indhold af kød og det er vigtigt at man kigger ingredienslisten igennem før man køber det. Det der står først er det der er mest af, dvs hvis korn står først, så ville jeg springe over. Katte er rovdyr og skal have så meget kød så muligt. Kig evt ind på zooplus.de eller zooplus.uk, det er billigere end herhjemme.
En sæk kattefoder fra f.eks Hills eller Royal Canin koster lige omkring 500 kr og der er 10 kg i. Det holder længe til en enkelt kat. Husk at man skal købe foder efter den enkelte kats behov.
Du er nødt til at købe legetøj, kradsetræ/kradsebræt, mus, bolde osv. Katte har brug for aktivering især hvis de ikke kommer ud. I værste tilfælde kan du komme hjem til en ødelagt sofa eller revet tapet.
Katte passer sig selv og i det hele taget et super nemt dyr - og man bliver meget hurtigt forelsket i dem
Man skal bare sørge for at de har mad, vand og ren kattebakke, samt en masse kæleture.
Katte vasker sig selv, hvis det er en langhåret kat er det godt at vænne den til at blive redt fra den er killing. En karte og en stålkam er rigeligt. Min personlige mening er, at man ikke bader katte, det er ikke dens natur og skal man ikke udstille er det slet ikke nødvendigt. Medmindre den har haft uheld med afføring eller andet.
Man lære en killing at tisse i bakken ved konsekvent at bære killingen over i bakken hver gang den laver antrækning til at skulle tisse. De fleste katte gør det af sig selv efter de har fået det vist et par gange.
Sørg for at få din kat neutraliseret, uanset om det er en han eller hunkat. Du og katten slipper for mange unødige stressfaktorer, som kan give irriterende adfærd.
Hvis du begiver dig ud i, at købe en kat så vil jeg råde dig til, at købe en (uanset race) der er blevet tjekket af dyrlæge og som min. har fået sin første vacc. så du kun behøver revacc.
/Fenja