Kat?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. juni 2012

B&J

Hvor mange gange om året skal katten have vaccine?

Jeg skal være ærlig jeg har kun fået det gjord engang men det er også en indekat vi har som kommer ud i snor

Er man nød til at købe lege udstyr?

legetøj elsker de og en raslemus koster mellem 5-7kr

udstyr jamen kattebakke, kattegrus gras ellers gør den i dine møbler som den sikker også kan finde på.... ske til at tage klumper op med fra katte bakken... vand og mad skål evt godbider evt kattehule.

køber ekstrem classic kattegrus og sådan 7cm i kassen holder en månede her hjemme og først der skifter vi grus  men fjerner klumper hverdag og den står i køkkenet og man kan ikke lugte vi har kat....

Er det svært at passe en kat?

Jamen en kat er sin egen... bare du snakker med den og lære den hvad den må og ikke må giver den nyt vand hverdag nogle gange flere gange om dagen når der er varmt og mad så er de tilfredse og man leger med dem.

en kat er sin egen Er de rene?,

De vasker sig selv med tungen men hvis det er en ude kat kan du lære den fra lille af den skal i bad men det er ikke alle katte der syntes det er okay og de er meget renlige

hvordan kan man lære dem at tisse et bestemt sted og ikke overalt i huset.

Som sagt køb noget ordenlig kattegrus sørg for den er ren og lige så snart du får katten hjem til dig selv er det første du gør er at sætte den i den nye kattepakke med grus så den ved det er der den skal tisse og skide... og det gør du mange gange i løbet af den første dag evt nr 2 dag hvis den ikke selv hurtig finder ud af det....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juni 2012

Fenja09

Anonym skriver:

Hej allesammen

Jeg har tænkt mig at få mig en lille kat hjemme, men jeg ville lige høre jer der har kat hvor meget man ca bruger på det om måneden?, sådan som mad osv?

Er de rene?, hvordan skal de vaskes?, hvordan kan man lære dem at tisse et bestemt sted og ikke overalt i huset.

Har brug for jeres hjælp KRAM

En killing skal have to vacc. den første vacc. som 12 uger gammel og en revacc. som 16 uger gammel. Derefter behøver du kun vacc. en gang årligt. Er det en indekat vil jeg sige, at der sagtens kan gå to år imellem. Dyrlægeregninger er dyre og man skal virkelig have råd til at have katten - de kan også blive syge som os andre, og det kræver nogle gange uforudsete dyrlægeregninger.

En konsultation med kat koster ca. mellem 375 og helt op 600 kr, derudover kommer evt. vacc, medicin, blodprøver osv oveni. Alt efter hvad man er til dyrlægen for.

Foder skal have et højt indhold af kød og det er vigtigt at man kigger ingredienslisten igennem før man køber det. Det der står først er det der er mest af, dvs hvis korn står først, så ville jeg springe over. Katte er rovdyr og skal have så meget kød så muligt. Kig evt ind på zooplus.de eller zooplus.uk, det er billigere end herhjemme.

En sæk kattefoder fra f.eks Hills eller Royal Canin koster lige omkring 500 kr og der er 10 kg i. Det holder længe til en enkelt kat. Husk at man skal købe foder efter den enkelte kats behov.

Du er nødt til at købe legetøj, kradsetræ/kradsebræt, mus, bolde osv. Katte har brug for aktivering især hvis de ikke kommer ud. I værste tilfælde kan du komme hjem til en ødelagt sofa eller revet tapet.

Katte passer sig selv og i det hele taget et super nemt dyr - og man bliver meget hurtigt forelsket i dem  Man skal bare sørge for at de har mad, vand og ren kattebakke, samt en masse kæleture.

Katte vasker sig selv, hvis det er en langhåret kat er det godt at vænne den til at blive redt fra den er killing. En karte og en stålkam er rigeligt. Min personlige mening er, at man ikke bader katte, det er ikke dens natur og skal man ikke udstille er det slet ikke nødvendigt. Medmindre den har haft uheld med afføring eller andet.

Man lære en killing at tisse i bakken ved konsekvent at bære killingen over i bakken hver gang den laver antrækning til at skulle tisse. De fleste katte gør det af sig selv efter de har fået det vist et par gange.

Sørg for at få din kat neutraliseret, uanset om det er en han eller hunkat. Du og katten slipper for mange unødige stressfaktorer, som kan give irriterende adfærd.

Hvis du begiver dig ud i, at købe en kat så  vil jeg råde dig til, at købe en (uanset race) der er blevet tjekket af dyrlæge og som min. har fået sin første vacc. så du kun behøver revacc.

/Fenja

Anmeld

19. juni 2012

Humanincubator

Et kradsetræ. Jeg har bare et enkelt som er 1 m højt til mine 3 katte - det er vigtigt, at det står et belejligt sted for katten og ikke i et kedeligt hjørne. Så kommer den sandsynligvis ikke til at bruge den men dine møbler.

Overvej hvilke planter du har i dit hjem - nogle planter er giftige for katte, og de har det altså med at gnaske lidt i dem. Jeg har altid en tot kattegræs stående i en urtepotte, som de kan spise. Det hjælper på fordøjelsen.

KAttegrus - jeg giver omkring 100 kr for en sæk - den kan holde forholdsvis lang tid. Og jeg har endda 3 katte. Tømmer den for klumper dagligt.

Legetøj? Ja! Og brug noget tid på katten, hvis du kun har 1 eller den ikke kan komme ud.

Og ellers er der mange der allerede er kommet med gode råd.

Anmeld

19. juni 2012

mpr

Anonym skriver:

Hej allesammen

Jeg har tænkt mig at få mig en lille kat hjemme, men jeg ville lige høre jer der har kat hvor meget man ca bruger på det om måneden?, sådan som mad osv?

Er de rene?, hvordan skal de vaskes?, hvordan kan man lære dem at tisse et bestemt sted og ikke overalt i huset.

1. Penge i måneden: Bruger cirka 240 kr om måneden på katte grus, derud over bruger jeg hver 4-5 måned 550 kr på en pose mad med 10 kg i

2. Hvor mange gange om året skal katten have vaccine?: 1 gang om året og ekstra dyrelæge besøg hvis der er behov for det

3. Er man nød til at købe lege udstyr?: Vil sige ja, katten skal aktiveres og skal lære dig og din familie at kende så legetøj er den bedste vej imellem mennesket og dyret ud over kæleri Især hvis det skal være en indekat så er legetøj en god ting og for en killing en nødvendighed

4. Er det svært at passe en kat?: Nej ikke rigtig, katte passer jo meget sig selv man skal bare sørge for at få den børstet og ordnet bakke plus mad og vand. Og selvfølgelig have tid til den Sæt dig ind i hvad det er for en kat du får, nogle har større behov for kontakt end andre

5. Er de rene?, hvordan skal de vaskes?, hvordan kan man lære dem at tisse et bestemt sted og ikke overalt i huset.: De er meget renlige men du skal selvfølgelig lære den at gå på bakken hvis det er en killing og det er bare med at løfte den hen på bakken så tit som muligt og give positiv respons når den så gør det rigtigt Ville ikke putte en kat i bad medmindre den har virkelig behov for det altså hvis den har fået en hud sygdom eller lignende, kattes pels er så fin at de selv ordner det der skal ordnes selv når de er beskidte så får de en fin pels igen efter kort tid, at give dem bad i tide og utide kan også tage meget af glansen i pelsen  

Anmeld

20. juni 2012

Anonym trådstarter

Virkelig tusind tak til jeres kommentar
Tak allesammen

Er bare stadig i tvivl, har aldrig passet en kat?

STORT KRAM til jer alle

Anmeld

20. juni 2012

Aabye

Anonym skriver:

Virkelig tusind tak til jeres kommentar
Tak allesammen

Er bare stadig i tvivl, har aldrig passet en kat?

STORT KRAM til jer alle

Katte er nemme at have.. De passer som regel sig selv.. De vil kun snakke når de selv har  lyst..

Jeg har 2 stk.. Den ene er ULTRA kælen og lidt af en pestilens nogen gange.. Den anden gider ikke rigtigt.. Hun passer for det meste sig selv.. Og tror at hende den ultra kælne er hendes mor.. :s Så de to bruger meget tid sammen... Mine har INTET legetøj.. Og det har de ikke fordi de er så store (maine coon) at de hellere vil lege med hundens legetøj (siberian husky)..... Det er ganske morsomt at se dem slæbe afsted med hundens legetøj...

Men derfor når du kun har en kat så er det godt at købe legetøj til dem.. Derne noget der kan rasle, pive, eller noget hvor der er en lille bjælde i..

Et kradsetræ er et must.. Gerne et der er højt da katte godt kan lide at sidde højt oppe så de har overblik over det hele..

Køb noget godt foder, noget godt grus en ordentlig bakke (vil anbefale dem med låg) 2 skåle (en til vand og en til mad) hold dig fra vådfoder man kan købe i butikkerne, der er alligevel alt muligt skrammel i og alt for meget vand. Evt nogle godbidder (man kan faktisk træne en kat op til at kunne de mest sjove ting.. Min den ene kan sitte - give pote og rulle rundt)..

Så er du vist godt kørende.. 

Anmeld

20. juni 2012

Anonym trådstarter

Tusind tak for dit svar

Nu har jeg virkelig tænkt mig godt om, og må snart få mig en lille kat her hjemme for første gang. Håber det vil lykkedes

Stort kram

Anmeld

20. juni 2012

VickyL

det kommer meget an på for det første hvilken kat du får, for en langhåret kræver det mere end en korthåret men jeg sætter ca 600 kr af om måneden til min norskeskovkat og hva der er tilbage ryger ind på en konto til eventuelle dyrelægebesøg

Anmeld

20. juni 2012

Princesspigen

Anonym skriver:

Hej allesammen

hejsa..

først, katte er et skønt og nemt dyr  men meget deres egen..

nogle siger katte ikke kan opdrages, det passer ikke.. men lidt ulykker en gang i mellem kommer du ikke uden om..

katte er MEGET renlige af natur og har for det meste lært at gå på kattebakke når man får dem hjem i 12 ugers alderen(reglerne siger man ikke må tage killinger fra deres mor før de er 12 uger )

så du skal ikke bade dem med mindre de virkelig virkelig er beskidte og lugter langt væk eller har noget i pelsen de ikke selv kan få ud.. og vasker man dem skal men huske at passe på for de skarpe klør river!!!

alt efter om det er en inde kat eller ude kat skal de have legetøj.. alle katte skal have lidt legetøj men inde katte har mere brug for legetøj end ude katte..

og det er altid en god ting at have en kradsetræ.. til ude katte bare et mindre et men indekatte skal have et stort og indbydende et så de ikke kradser i dine møbler..

mine får billigt mad og kattegrus så der ligger på en 3-4 hundrede om måneden, men min kærestes gamle syge kat på special fodder og special kattegrus koster jo så en del mere.. så prisen er meget efter hvad du selv vælger til din kat..

en kat er meget nem at passe syndes jeg selv.. den skal ikke luftes, den skal bare have mad, drikke og aktivereres lidt hver dag så passer de egentlig sig selv.. og så selvfølgelig skal man skifte kattebakken..

katte skal vaccineres en gang om året lige som hunden men mange vælgr ikke at gøre det på inde katte.. men jeg syndes personligt man skal vaccinere dem en gang om året og så få dem øre tatoveret også da selv en inde kat kan stikke af ud af døren og ved hjælp af tatoveringen kan blive identificeret og komme hjem igen..

husk på at får du inde kat, hun katte går i løbetid 2 til 4 gange om året og vræler helt vildt hvis ikke de bliver steriliseret.. et kan generer både dig og naboer.. hankatte især som inde men os som ude begynder i en alder af 6 måneder at strinte i huset for at vide hvem der bor der, så os en god ide at kastererer dem inden så dette ikke sker..

og så lige en sidste ting, katte er nattedyr, og kan larme en del om natten.. men her hjemme leger jeg med mine katte flere gange dagligt hvilke gør de faktis sover sammen med mig hele natten og jeg får ro..

flere spørgsmål eller noget der skal uddybes, skriver du bare

Anmeld

20. juni 2012

Aabye

Anonym skriver:

Tusind tak for dit svar

Nu har jeg virkelig tænkt mig godt om, og må snart få mig en lille kat her hjemme for første gang. Håber det vil lykkedes

Stort kram

Så håber jeg da at du smider billeder på når du har fået "kræet" hihihi.. 

Lige en anden ting.. Det er IKKE billigere for dig at købe sådan noget foder som whiskas og kitekat og hvad de nu sælger i et super marked.. I det lange løb er det billigere for dig at gå ud og købe noget ordentligt foder som Royal Canin eller Hills, jeg fodrer med Hills og giver 1 kr om DAGEN for at fodre begge mine katte..  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.