"Min kæreste vil bakke ud midt i behandlingen - hvad skal jeg gøre?"
Kære Tina,
jeg håber du kan hjælpe mig?
Min kæreste og jeg har gennemgået 3 ICSI forsøg på en offentlig klinik, fordi hans sædkvalitet er meget dårlig. Her sidste gang, havde æggene slet ikke delt sig som de skulle og så måtte vi aflyse behandlingen.
De har sagt at prognosen er meget dårlig, men at de gerne vil inseminere mig med donorsæd istedet for, da mine æg umiddelbart ser fine ud.
Men nu er min kæreste gået helt i baglås og vil hverken det ene eller det andet. Han har ellers tidligere gerne ville adoptere, men nu synes han bare vi skal leve vores liv uden et barn og nyde det. Rejse og have fede oplevelser som man har nemmere ved når man ikke har små børn, som han siger.
Jeg er sur og skuffet over at han bare bakker ud af det hele. Hver gang jeg prøver at tale om det med inseminationen, så bliver han kold og vil ikke tale om det.
Det er gået helt i hårknude, synes jeg. Og jeg er ikke klar til at opgive drømmen om at få et barn.
Jeg håber du kan hjælpe til at få knuden løsnet lidt?
Kh. Lene
Tinas svar
Kære Lene,
tak for dit brev.
Jeg kan godt forstå at du synes det er en svær situation at stå i.
Den problemstilling du beskriver er mere almindelig end du måske tror.
Jeg har mødt mange mænd som har det meget svært når der bliver tale om at bruge en sæddonor, især når det bliver introduceret midt i et behandlingsforløb. Det er ofte lidt nemmere hvis man som par har fået at vide - inden behandlingen starter op - at det med stor sandsynlighed kun kan lade sig gøre, hvis man bruger en sæddonor.
Jeg tror din kæreste har brug for tid til at fordøje og acceptere tingenes tilstand.
Flere kvinder end mænd kan forestille sig at bruge en donor. Dvs det kan være nemmere for kvinden at acceptere, at hun skal benytte sig af en anden kvindes æg, end det kan være for manden, at acceptere en sæddonor. Der er selvfølgelig undtagelser.
Jeg har mødt mænd som ville føle, at deres kæreste havde været dem utro, hvis de gør brug af en sæddonor. Jeg har haft samtaler med mænd som er bange for ikke at kunne knytte sig til deres barn, hvis det ikke biologisk er deres eget.
Kvinder har et biologisk forspring her - fordi de ofte har langt nemmere adgang til deres moderinstinkt end mænd har til deres faderinstinkt. Derudover kommer der det faktum, at kvinden har 9 måneder i en graviditet til at knytte bånd til det lille barn inde i maven. Den mulighed har man ikke som mand.
Så med hensyn til hvad jeg vil råde dig til, så er det "iv tid". Jeg har stor forståelse for, at du også har dit biologiske ur der tikker og at behandlingen har kørt derudaf og så har han "bare" stukket en kæmpe kæp i hjulet. Men det er forhåbentlig et fælles projekt og et fælles kærlighedsbarn I gerne vil "lave".
Du skal selvfølgelig ikke give afkald på alle dine egne behov, de er ligeså vigtige som hans. Men han har givet dig et meget klart signal om at der er noget her, han ikke kan "have med at gøre" lige nu.
Prøv at sige til ham, at du gerne vil have I skal tale om det og at du denne gang bare gerne vil lytte og forstå hvad det er der foregår inden i ham. Du kan også aftale en "pause" hvor I slet ikke taler om det, evt over sommeren hvor klinikken muligvis holder sommerferielukket alligevel, og så aftale hvornår I skal tage det op igen.
Men kodeordet her er "to ører - en mund", det vil sige dobbelt så meget lytning som tale.
Hvis det går helt i hårknude er I velkomne til at ringe til mig og få en tid til en par session.
Det er rigtigt vigtigt at I begge bliver hørt her og finder en god løsning, da det har indflydelse på resten af jeres liv.
Jeg ønsker jer alt mulig held og lykke.
De kærligste hilsner,
Tina.
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk