Dagpleje???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

482 visninger
6 svar
0 synes godt om
29. april 2009

pernille_p87

Jeg har en datter der skal starte i dagpleje her til august. Ved godt der er noget tid til, men jeg er blevet anbefalet at søge nu, så jeg kan få en plads tæt på os selv.

Jeg vil bare høre om i har nogle gode råd til når man skal søge. Hvad søger man efter?

Og så hvordan man kommer i gang med dagplejen og får et godt forhold til dem?
Er det ligemeget om dagplejen er 20 eller 40? Hvis de har nogle regler jeg er uenige i skal jeg så sige det den første dag eller? Skal der nødvendigvis være god kemi mellem de voksne eller er det nok barnet er glad? Og så er der jo selvfølgelige den skrækkelige ting at aflevere hende. Hvordan skal man gå fra sit grædende barn? Skal jeg bare give mig selv i nakken og gøre det?

Kender en hvis dagplejemor serverede saftevand og mariekiks hver fredag. De bad sig fri for det, og ville hellere havde at han skulle have vand, og så ville de selv tage en riskage med. Alligevel gav hun han saftevand og kiks fordi hun synes det var synd for ham at de andre fik og ikke ham. Hvordan skal man reagere på sådan nogle ting, når de i forvejen slet ikk må servere saftevand.

Jeg er ikk hysterisk eller noget, men vil ikk have min datter skal proppes med sukker, eller at der skal foregå noget som er imod min personlige holdning.

Håber I kan hjælpe mig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2009

LotteGabriella

Daniella er ikke startet i dagpleje endnu, men min mor har været dagplejemor i 20 år, så der er nogle ting jeg gerne vil prøve at hjælpe dig med:

1) Ja det er også vigtigt at de voksne har en god kemi med dagplejemoren, f.eks., som du selv nævner, at du kan få lov til at mene noget andet end hende, uden at hun bliver trodsig mv. Men hvis kemien er der med de voksne og ikke med barnet, ja så er det selvfølgelig videre til den næste dagplejemor!

2) Alderen er ikke vigtig...det vigtigste er at du og din datter føler jer i trygge hænder...at du har det godt med at aflevere din datter hos dagplejemoren og din datter trives dér!

3) Det er en god idé at ha' en inkøringsperiode på ihvert fald 2-3 uger, hvor du kan starte med at aflevere hende i et par timer og så langsomt trappe op

4) Sørg for at få en fast rutine ved jeres farvel om morgenen. Du kan f.eks. finde et stykke legetøj og være lidt med i bare 5 min. inden du giver hende et stort knus og vinker farvel. Det er vigtigt at du ikke bare forsvinder uden at hun ser det, for det kan få hende til at føle sig endnu mere usikker! Hvis hun bliver ked af det, så plejer dagplejemoderen at komme og ta' hende så de vinker sammen og du skal så stadigvæk gå!! Du skal huske på, at som regel så stopper børnene med at være kede af det ca. 5 min. efter at du er gået

Så har jeg ikke lige mere...håber at det kan hjælpe dig lidt på vej

Anmeld

29. april 2009

Kloster

pernille_p87 skriver:

Jeg har en datter der skal starte i dagpleje her til august. Ved godt der er noget tid til, men jeg er blevet anbefalet at søge nu, så jeg kan få en plads tæt på os selv.

Jeg vil bare høre om i har nogle gode råd til når man skal søge. Hvad søger man efter?

Og så hvordan man kommer i gang med dagplejen og får et godt forhold til dem?
Er det ligemeget om dagplejen er 20 eller 40? Hvis de har nogle regler jeg er uenige i skal jeg så sige det den første dag eller? Skal der nødvendigvis være god kemi mellem de voksne eller er det nok barnet er glad? Og så er der jo selvfølgelige den skrækkelige ting at aflevere hende. Hvordan skal man gå fra sit grædende barn? Skal jeg bare give mig selv i nakken og gøre det?

Kender en hvis dagplejemor serverede saftevand og mariekiks hver fredag. De bad sig fri for det, og ville hellere havde at han skulle have vand, og så ville de selv tage en riskage med. Alligevel gav hun han saftevand og kiks fordi hun synes det var synd for ham at de andre fik og ikke ham. Hvordan skal man reagere på sådan nogle ting, når de i forvejen slet ikk må servere saftevand.

Jeg er ikk hysterisk eller noget, men vil ikk have min datter skal proppes med sukker, eller at der skal foregå noget som er imod min personlige holdning.

Håber I kan hjælpe mig.

Hej.

For det første er jeg ikke expert, men har mine egne erfaringer med vores 3 drenge...
Tror bestemt det er forskelligt fra kommune til kommune, for jeg synes, det lyder meget sent, at I søger om dp-plads nu, når hun skal starte i aug. I "min" kommune, skal vi søge lige når man har født

Du skal søge efter en dp'er som du og barnet har kemi med. Og her vil jeg klart anbefale og få en dp'er, som har stort set den samme holdning som dig selv.
Personligt, gik jeg slet ikke op i saft og mariekiks, men er det vigtigt for dig, skal du klart holde på din holdning.

Det er altid hårdt at gå fra et grædende barn, men hvem siger, barnet vil græde??? Men græder barnet, skal du være fast og sige farvel. Så kan du evt ringe 10 min senere og få ro i sindet. For der er barnet næsten helt sikkert holdt op med at græde.

Jeg vil også klart anbafale og få nogle faste "farvel-ritualer". Og evt et sovedyr ell andet, som barnet er trygt ved, med sig i dp.

Dog vil jeg ikke anbafale dig at blive og lege hver morgen, pga det er svært at aflevere barnet ell pga det græder. Det vil kun gøre afskeden værre.

Håber du fik svar...

Kloster

Anmeld

29. april 2009

pernille_p87

Mange tak for jeres svar, og gode ideer.

Kloster: Vi har pasningsgaranti en måned efter vi har søgt. Så synes det lyder vildt når du skulle søge da du fødte. Men sådan er det jo så forskelligt.

Anmeld

29. april 2009

Stumpen

pernille_p87 skriver:

Mange tak for jeres svar, og gode ideer.

Kloster: Vi har pasningsgaranti en måned efter vi har søgt. Så synes det lyder vildt når du skulle søge da du fødte. Men sådan er det jo så forskelligt.

Mange kommuner har pasningsgaranti, men når du søger så sent kan du risikere at skulle sende datteren ud i yderkanten af kommunen.. Du er garanteret en plads i kommunen og ikke i byen hvor du bor..

Vi var lige flyttet da vi fik Mathilde og vi søgte bare med det eneste kriterier at det var en dp der prioriterede udelivet højt..

Anmeld

29. april 2009

Valle81

Hejsa.

Jeg er bosiddende i viborg, og her er også pasningsgaranti, men ja det er også kun inden for kommunens grænser. Jeg har hørt om nogle der har fået plads 25-30 km væk, og det er selvom de begge var på cykel:0(

Og da der ikke er andre pladser er det det der må tages til takke med. Kender mange der har været nødt til at gå en måned ekstra hjemme, få familie og venner til at hjælpe ind til der er kommet en plads i nærområdet, da man ellers ville skulle starte i en dagpleje, for måske nogle måneder senere flytte til en tættere på, hvilket man jo ikke vil aht barnet:0)

Så tror heller aldrig man kan søge for tidligt:0)

Anmeld

30. april 2009

pernille_p87

Vi har pasningsgaranti inden for 15km i vores kommune, men ja det er også langt væk. Heldigvis har jeg udfyldt papirerne og de skal bare afleveres. Og så er der heldigvis mange der skal starte i børnehave til august, så det gør jo selvfølgelig at der kommer flere pladser en der evt. ville gøre i nov.

Men mange tak for jeres svar.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.