2012 autostol testen er ikke god nok alene!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juni 2012

Lenats31

Månsson skriver:

Hold da op det lyder godt nok groteskt (staves) Det vigtigste bør bare være sikkerhed så pyt skidt da med om den er brugervenlig eller hva det nu kan være

Lige præcis!

Hvis man har helt styr på alt det som står testes i Forbrugervenlighedsdelen kan man se bort fra karakterne der.

her kommer hele oversigten fra Forbrukerrådet i Norge:

http://www.xn--forbrukerrdet-yfb.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/den-store-barneseteguiden

God fornøjelse

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2012

L&V

Lenats31 skriver:

Lige præcis!

Hvis man har helt styr på alt det som står testes i Forbrugervenlighedsdelen kan man se bort fra karakterne der.

her kommer hele oversigten fra Forbrukerrådet i Norge:

http://www.xn--forbrukerrdet-yfb.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/den-store-barneseteguiden

God fornøjelse

Mange tak.. Gud hvem havde lige troet kiddy ville klare sig så godt, har kun lige set den første side, men ska da studeres.. Overvejer meget om vi ska købe Römer trafix eller vente og se den nye cybex

Anmeld

27. juli 2012

Autostol.dk

Lenats31 skriver:

Det som også er vigtigt at få med er hvordan stolene testes, når de testes. 

De fleste ville få sig en overraskelse hvis de læste det.

Det vil blive et meget langt og teoretisk indlæg, som ikke ret mange ville få noget ud af.

Det er bl.a. også derfor, at jeg kun viser de overordnede test resultater, men man kan søge efter sikkerhed.

Alle de underliggende testresultater giver kun meget lidt ekstra information og ikke noget som rigtig påvirker beslutningen.

Jeg er dog ved, at oversætte alle de ekstra test resultater, men de vil være som ekstra information, for de få personer, som vil læse den fulde test.

Jeg kan dog kun komme i tankte om en stol, hvor forbrugervenlighed/betjening af stolen, har gjort, at den er dumpet. Det er Kiddy GuardianFix Pro. Den er testet super godt med Isofix, mens den var svær, at montere med sele og derfor fik den bundkarakter (2%) - kan du komme i tankte om andre (udover bagudvendte i 0-18 eller 9-18 kg gruppen?)

Anmeld

27. juli 2012

Lenats31

Autostol.dk skriver:

Det vil blive et meget langt og teoretisk indlæg, som ikke ret mange ville få noget ud af.

Det er bl.a. også derfor, at jeg kun viser de overordnede test resultater, men man kan søge efter sikkerhed.

Alle de underliggende testresultater giver kun meget lidt ekstra information og ikke noget som rigtig påvirker beslutningen.

Jeg er dog ved, at oversætte alle de ekstra test resultater, men de vil være som ekstra information, for de få personer, som vil læse den fulde test.

Jeg kan dog kun komme i tankte om en stol, hvor forbrugervenlighed/betjening af stolen, har gjort, at den er dumpet. Det er Kiddy GuardianFix Pro. Den er testet super godt med Isofix, mens den var svær, at montere med sele og derfor fik den bundkarakter (2%) - kan du komme i tankte om andre (udover bagudvendte i 0-18 eller 9-18 kg gruppen?)

Det er ikke iorden at stole som klarer sig rigtig godt og bedre end andre i feks kollisionsdelen, alligevel ender med få dårligere karakterer end stole der klarer sig mindre godt i det som virkelig tæller - nemlig kollisionsdelen. det er kollisionsdelen folk vil se. At en stor del af testene er baseret på personlige meninger kan de ikke bruge. Om en stol er svær at montere, giver d¨rlig benplads, kræver for meget plads osv osv, er så absolut kun noget den enkelte kunde kan afgøre med sig selv. det behøver de ikke fremmed til at bedømme for sig.

Anmeld

27. juli 2012

Lenats31

At brugervenligheden fylder SÅ meget i testresultatet og det faktum at ikke alt er vurdret objektivt er kommet bag på alle (pånær firmaerne) jeg har haft med at gøre. Folk har svært ved at tro det. 

Det som så forklarer grunden til at noget ikke kan vurderes objektivt er sådan set enkel. Alt hvad man ikke kan sætte et sæt ledninger til som er tilsluttet en computer kan bare ikke måles objektivt. 

Med andre ord, så kan man se bort fra karakterene hvis man ikke selv har problemerne beskrevet i netop de dele.

Anmeld

27. juli 2012

Lenats31

At anvende subjektive resultater er helt iorden, såfremt det bare står klart beskrevet. Brugervenlighed kan man ikke sætte tal på. 

Hvor ofte en fremadvendt har scoret dårligt her vs bagudvendt kan være ligemeget. Det ændrer nemlig ikke på at svenskerne aldrig har oplevet et dødsfald i en bagudvendt stol med mindre uheldet har været af en sådan beskaffenhed at stol-typen har været underordnet. Det ville være sket uanset hvilket sikkerhedsudstyr der var anvendt. 

Det frarådes med god grund at folk anskaffer sig en autostol uanset type uden at være grundigt introduceret til den inden køb. 

har man ingen problemer med alt i Brugervenlighed, kan man se bort fra karaktererne der og dermed også det endelige resultat. Dette gælder alle typer autostole.

Anmeld

30. juli 2012

Autostol.dk

Lenats31 skriver:

At anvende subjektive resultater er helt iorden, såfremt det bare står klart beskrevet. Brugervenlighed kan man ikke sætte tal på. 

Hvor ofte en fremadvendt har scoret dårligt her vs bagudvendt kan være ligemeget. Det ændrer nemlig ikke på at svenskerne aldrig har oplevet et dødsfald i en bagudvendt stol med mindre uheldet har været af en sådan beskaffenhed at stol-typen har været underordnet. Det ville være sket uanset hvilket sikkerhedsudstyr der var anvendt. 

Det frarådes med god grund at folk anskaffer sig en autostol uanset type uden at være grundigt introduceret til den inden køb. 

har man ingen problemer med alt i Brugervenlighed, kan man se bort fra karaktererne der og dermed også det endelige resultat. Dette gælder alle typer autostole.

Er helt enig i, at man ikke skal ligge for meget i deres vurderinger om en stol fylder for meget eller om der ikke er plads til ben.

Men der hvor jeg synes stadig brugervenlighed og betjening er yderst relevant.

For hvad hjælper det, at lave verdens mest sikre autostol - hvis den nærmest er umulig for forældrene, at sætte den fast i bilen?

Derfor synes jeg også det er på sin plads, at testen ser på om en autostol er nem eller svær at montere og er den meget svær, skal det tælle ned ad, da der så er stor sandsynlighed for, at autostolen blive monteret forkert.

Anmeld

30. juli 2012

Lenats31

Er helt enig i, at man ikke skal ligge for meget i deres vurderinger om en stol fylder for meget eller om der ikke er plads til ben.

Men der hvor jeg synes stadig brugervenlighed og betjening er yderst relevant.

For hvad hjælper det, at lave verdens mest sikre autostol - hvis den nærmest er umulig for forældrene, at sætte den fast i bilen?

Derfor synes jeg også det er på sin plads, at testen ser på om en autostol er nem eller svær at montere og er den meget svær, skal det tælle ned ad, da der så er stor sandsynlighed for, at autostolen blive monteret forkert.

Der er lige nøjagtig en person der kan vurdere om en stol er svær eller nem at montere, og det er personen der skal bruge den i dagligdagen. Og synes de den er svær, så finder de bare en anden (som vender i samme retning). Værre er det nu engnag ikke.

Det er umuligt for en flok tyskere - som iøvrigt heller ikke har nogen erfaring med den type stol, at vurdere om Fam. Hansen i DK har svært ved det. Og da testmetoden hverken står tydeligt beskrevet noget sted og stolene så samtidig får en dårlig samlet karakter, giver det de fleste et falsk indtryk af hvad der er sikrest at sætte "Guldet" i. 

For lige at sætte det lidt mere i perspektiv: BeSafes medarbejdere i Tyskland  har fortalt, at de hver evig eneste gang de er på udstilling med deres autostole, så kommer der hele tiden forældre til deres Stand for at "um die neuen Sitzen zu diskutieren". "  AH HVA for en fisk??? De har eksisteret i mange år jo. Men jo, den er god nok -desværre. Og så sætter man en flok af dem til at lege med dem uden i det mindste at informere om det

Ang. sikkerheden i dem selv om de ikke er rigtigt monteret og evt heller ikke rigtigt anvendt: De er noget mere  "forgiving" som de kalder det. Det er langt værre at lave den slags fejl med en fremadvendt stol end med en bagudvendt. Hvis de var så farlige, så skulle svenskernes statstik vise noget helt andet end tilfældet faktisk er. De skulle også have kendt til dødsfald i stolene ud over dem hvor bilen er smadret helt og aldeles til ukendelighed og helt flad. VTI har lavet en undersøgelse i 2010 af 5000 børnefamilier, for at se hvordan det stod til derude. Her fandt man flere fejlanvendte og fejlmonterede fremadvendte autostole end tilfældet var med de bagudvendte.

Så jeg er bestemt ikke enig at man bare lader en flok tyske forældre lege med dem uden i det mindste at give en tydelig beskrivelse af testmetoden og pointenes betydning for det endelige resultat.

Anmeld

30. juli 2012

Lenats31

Efter min mening giver det absolut heller ikke mening at sætte testresultaterne for fremadvendt brug af de stole som kan anvendes begge veje til 18 eller 25 kg i istedet for resultaterne for bagudvendt placering. Det er det der går under Worst Case Scenario. Men hvem ville købe en Besafe Izi Kombi for at anvendes den fremadvendt??? Så anskaffer de sig vel en Izi Comfort. det samme med Britax Multi-Tech. hvis barnet ikke skal sidde bagudvendt, så køber man vel Evolva istedet for som iøvrigt koster ca 1000 kr mindre end den anden. 

Gør de opmærksom på at kollisionsresultaterne for disse stole gælder for fremadvendt placering?? Nej. Så ville jeg heller ikke skulle få  folk til at vende stolene om igen til bagudvendt brug, fordi de troede de var dårlige bagudvendt. 

Anmeld

25. september 2012

Pige2009

Autostol.dk skriver:

Hvis du har spørgsmål til ovenstående, er du velkommen til at skrive herunder og jeg vil løbende komme med svar.

Jeg kan desværre ikke entrere din hjemmeside på iPad? Hvilken stol ville du anbefale og evt. købe til din egen søn i 18-36 kg. Klassen til isofix?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.