Hvordan er jeres rutiner?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.014 visninger
6 svar
0 synes godt om
14. juni 2012

Monis

Hej piger

Som 1. gangs mor er der mange ting, man skal lære! Bl.a at lære sit barn at kende og skabe optimale rammer for det - jeg tror stadig, jeg har en del at lære

De første 3 uger gik perfekt - Malua græd stort set aldrig og sov gode lure uden brok i løbet af dagen. Hun var glad og hyggelig at være sammen med, når hun var vågen.

MEN de sidste 5-6 dage har hun være noget af et brokhoved - hun har ikke rigtigt ville sove og været utilfreds i de vågne timer (nok pga. at hun har været overtræt og overstimuleret af at være vågne så længe af gangen) (vi troede først hun havde ondt i maven, men der er intet om natten eller når hun spiser. Om natten sover hun godt!)

Vi har prøvet alt for at få hende til at sove om middagen og aftenen - vugget, sunget, leget osv.

Men nu tænker jeg, at jeg bare skal lægge hende ud at sove i barnevognen, selvom hun ikke sover endnu og få hende til at falde i søvn - og ikke tage hende op med det samme, når hun græder, men give hende sutten og få hende til at sove videre.... -Hun har jo brug for at sove flere timer i døgnet!!!! -De første uger bestemte hun selv, hvornår hun ville sove og være vågen.

-Det har lykkedes indtil videre i dag med at putte hende ud i vognen. Hun er vågnet 3 gange, men jeg har givet hende sutten igen og vugget hende 1 min. og så er hun faldet i søvn igen.

Så jeg har både været i bad og fået bagt boller. Plejer først at nå disse ting efter kl. 12.00.

-Så jeg vil prøve det samme over middag og i eftermiddag.

Hvordan gør I disse ting? Gør I på samme måde? Og hvordan er jeres rutiner med bebsernes sovemønster i løbet af dagen?

Hilsen den nybagte mor, som stadig har meget at lære

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2012

Koen.

Monis skriver:

Hej piger

Som 1. gangs mor er der mange ting, man skal lære! Bl.a at lære sit barn at kende og skabe optimale rammer for det - jeg tror stadig, jeg har en del at lære

De første 3 uger gik perfekt - Malua græd stort set aldrig og sov gode lure uden brok i løbet af dagen. Hun var glad og hyggelig at være sammen med, når hun var vågen.

MEN de sidste 5-6 dage har hun være noget af et brokhoved - hun har ikke rigtigt ville sove og været utilfreds i de vågne timer (nok pga. at hun har været overtræt og overstimuleret af at være vågne så længe af gangen) (vi troede først hun havde ondt i maven, men der er intet om natten eller når hun spiser. Om natten sover hun godt!)

Vi har prøvet alt for at få hende til at sove om middagen og aftenen - vugget, sunget, leget osv.

Men nu tænker jeg, at jeg bare skal lægge hende ud at sove i barnevognen, selvom hun ikke sover endnu og få hende til at falde i søvn - og ikke tage hende op med det samme, når hun græder, men give hende sutten og få hende til at sove videre.... -Hun har jo brug for at sove flere timer i døgnet!!!! -De første uger bestemte hun selv, hvornår hun ville sove og være vågen.

-Det har lykkedes indtil videre i dag med at putte hende ud i vognen. Hun er vågnet 3 gange, men jeg har givet hende sutten igen og vugget hende 1 min. og så er hun faldet i søvn igen.

Så jeg har både været i bad og fået bagt boller. Plejer først at nå disse ting efter kl. 12.00.

-Så jeg vil prøve det samme over middag og i eftermiddag.

Hvordan gør I disse ting? Gør I på samme måde? Og hvordan er jeres rutiner med bebsernes sovemønster i løbet af dagen?

Hilsen den nybagte mor, som stadig har meget at lære

Det lyder præcis som da Liam havde sit 4 ugers tigerspring, der er de nemlig krop umulige og vil ikke sove medmindre det er hos mor men det er ovre nu og han falder fint i søvn i liften.. de dersens tigerspring kan svinge op til 2 uger her er liam først 4 uger i går men allerede i sidste uge var han som din datter LANGE DAGE mens det stod på

Vi har ikke rigtig nogen rytme, da jeg har det sådan at han selv styre hvornår han spiser, sover ovs. han er kun et spædbarn så alt forgår på hans præmisser (endnu )

Mht at nå i bad og andre ting. der passer jeg det ind imellem når han sover, nogen gange skal man løbe hurtigt for at nå tingene men skidt

Den eneste rytme vi har er at han har to faste lure hverdag og det er når vi henter og bringer storsøster for der ligger han i søskendevognen og falder så automatisk i søvn

Ellers er rytme hvis bare en by i rusland her men sådan var det os med storsøster indtil hun ca var 5-6 mdr!

Anmeld

14. juni 2012

MariaJ

Vi har ikke som sådan nogen rutiner endnu. I starten sov han rigtig meget både dag og nat, så der havde jeg virkelig meget tid og overskud til resten af familien, hvilket var ret heldigt, da storesøster var hjemme om dagen i den periode, og jo også skulle aktiveres.

Fra han var ca 2-3 uger og frem har han haft en længere og længere vågenperiode - om natten , der kulminerede med flere nætter her den sidste uge hvor han først sov ved 4-5 tiden efter at have været vågen fra kl 21-22 stykker om aftenenen. Så er det ret hårdt at have en to-årig, der vågner kl 5:30 . Han har været meget urolig om natten, og vi har også troet at det var alt fra at han var sulten til ondt i maven til overtræt og overstimuleret eller bare vågen... I hvert fald har jeg mest brugt dagene til at få sovet, og til at ordne det mest nødvendige, så der har ikke rigtig været plads til at begynde at arbejde med rutiner.

Nu her de sidste dage, tror jeg måske vi har fået vendt den lidt . Jeg tror jeg har luret lidt bedre hvad han godt kan lide, og hvad han gerne vil om natten. Han sover bedre, hvis han får lov til at ligge helt tæt ind til mig, næse mod næse, så sådan er han faldet i søvn allerede kl 1 de sidste par nætter. Jeg har også fundet en anden ammestilling, der gør at han spiser roligere, og ikke sluger så meget luft, så han ikke kører sig selv helt op under spisningen, som han gjorde før. Så nu begynder det måske at ligne lidt en rytme med at vi i det mindste sover om natten og er vågne (+ sover lure) om dagen. Indtil videre sover han dog stadigvæk tit, på sit tæppe, i skråstol, i manducaen på min mave eller når vi går tur med barnevognen, og jeg har ikke planer om at forsøge at lave noget system i det endnu. Han spiser, når han er sulten og sover, når han er træt. Jeg ordner det praktiske mens han ligger på et tæppe og kigger, eller mens han sover og napper en slapper på computeren, når jeg kan komme til det .

Jeg prøver også hele tiden at minde mig selv om, at der virkelig ikke er noget, jeg skal nå, og at det ikke gør noget, at tage en lur om dagen, hvis jeg er træt, selvom dagen så bare forsvinder for mig uden at jeg får gjort noget. Jeg skal være frisk hver dag kl 16, når min datter kommer hjem fra vuggestuen, så de timer vi er herhjemme alene er også hviletid. 

Anmeld

14. juni 2012

MariaJ

Jeg læste mit eget svar igen, så må lige komme med en tilføjelse. Jeg kan altså sagtens forstå, at du syynes det var lækkert at få noget ud af dagen i dag. Jeg har helt klart også nemmest ved at få en god dag, de dage hvor jeg føler, at jeg har opnået et eller andet. Men jeg arbejder lidt med mig selv på at være bedre til at acceptere, at jeg godt må lave ingenting en hel dag. Jeg når dog i bad hver dag! Som regel smutter jeg i bad, når jeg lige er vågnet og han stadig sover om formiddagen. I morges stod jeg op med den store kl 7, og var i bad længe før Mikkel slog sine små babyøjne op kl 11. 

Anmeld

14. juni 2012

Monis

tanja. skriver:

Det lyder præcis som da Liam havde sit 4 ugers tigerspring, der er de nemlig krop umulige og vil ikke sove medmindre det er hos mor men det er ovre nu og han falder fint i søvn i liften.. de dersens tigerspring kan svinge op til 2 uger her er liam først 4 uger i går men allerede i sidste uge var han som din datter LANGE DAGE mens det stod på

Vi har ikke rigtig nogen rytme, da jeg har det sådan at han selv styre hvornår han spiser, sover ovs. han er kun et spædbarn så alt forgår på hans præmisser (endnu )

Mht at nå i bad og andre ting. der passer jeg det ind imellem når han sover, nogen gange skal man løbe hurtigt for at nå tingene men skidt

Den eneste rytme vi har er at han har to faste lure hverdag og det er når vi henter og bringer storsøster for der ligger han i søskendevognen og falder så automatisk i søvn

Ellers er rytme hvis bare en by i rusland her men sådan var det os med storsøster indtil hun ca var 5-6 mdr!

Tak for svar. Ja, jeg hørte faktisk godt til det med de tigerspring i dag, da jeg var i mødregruppe.

Dem vil jeg lige have læst noget mere om -Det er rart at høre, at andre babyer har det på samme måde. Det gør tingene mindre frustrerende!

Vi har indtil videre haft en RIGTIG god dag med masser af sovetid til bettefisen. Ih hvor er hun en meget skønnere baby at være sammen med, når hun får sine lure!!!

Anmeld

14. juni 2012

Monis

MariaJ skriver:

Jeg læste mit eget svar igen, så må lige komme med en tilføjelse. Jeg kan altså sagtens forstå, at du syynes det var lækkert at få noget ud af dagen i dag. Jeg har helt klart også nemmest ved at få en god dag, de dage hvor jeg føler, at jeg har opnået et eller andet. Men jeg arbejder lidt med mig selv på at være bedre til at acceptere, at jeg godt må lave ingenting en hel dag. Jeg når dog i bad hver dag! Som regel smutter jeg i bad, når jeg lige er vågnet og han stadig sover om formiddagen. I morges stod jeg op med den store kl 7, og var i bad længe før Mikkel slog sine små babyøjne op kl 11. 

Tak for dit svar. Puha det må være hårdt at døje med vågentid om natten! Jeg synes, det har været rigeligt hårdt med en baby, som ikke vil sove om dagen!!!  Men ja det tager jo noget tid, inden de får deres rutiner.

Heldigvis har vi haft en god dag i dag, hvor hun godt har ville sove nogle gode lure! Med 3 dage uden stort set søvn om dagen, har det også været tiltrængt for både hende og jeg!!  Jeg skal være bedre til at ligge hende i barnevognen, når hun bliver træt.

-Ja jeg arbejder også meget med mig selv i forhold til at acceptere, at det er okay IKKE at lave en masse herhjemme udover at passe på bettefisen. Det er godt nok lige en overvindelse, som man skal over...! Jeg har det bedst, når jeg lige har fået lavet lidt i løbet af dagen... Men ja de sidste 3 dage har jeg godt nok ikke fået lavet meget...!

Anmeld

14. juni 2012

MariaJ

Monis skriver:

Tak for dit svar. Puha det må være hårdt at døje med vågentid om natten! Jeg synes, det har været rigeligt hårdt med en baby, som ikke vil sove om dagen!!!  Men ja det tager jo noget tid, inden de får deres rutiner.

Heldigvis har vi haft en god dag i dag, hvor hun godt har ville sove nogle gode lure! Med 3 dage uden stort set søvn om dagen, har det også været tiltrængt for både hende og jeg!!  Jeg skal være bedre til at ligge hende i barnevognen, når hun bliver træt.

-Ja jeg arbejder også meget med mig selv i forhold til at acceptere, at det er okay IKKE at lave en masse herhjemme udover at passe på bettefisen. Det er godt nok lige en overvindelse, som man skal over...! Jeg har det bedst, når jeg lige har fået lavet lidt i løbet af dagen... Men ja de sidste 3 dage har jeg godt nok ikke fået lavet meget...!

Ja, det er utroligt at det kan være så svært at acceptere at det er i orden ikke at få gjort noget. Jeg opfatter egentlig mig selv, som en der er ret god til at slappe af og holde fri. Jeg kan normalt sagtens koble af fra arbejde uden så mange planer, men er åbentbart meget hurtig til at få skabt nogle "pligter" for mig selv, hvis ikke jeg har nogen .

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.