Vi har ikke som sådan nogen rutiner endnu. I starten sov han rigtig meget både dag og nat, så der havde jeg virkelig meget tid og overskud til resten af familien, hvilket var ret heldigt, da storesøster var hjemme om dagen i den periode, og jo også skulle aktiveres.
Fra han var ca 2-3 uger og frem har han haft en længere og længere vågenperiode - om natten
, der kulminerede med flere nætter her den sidste uge hvor han først sov ved 4-5 tiden efter at have været vågen fra kl 21-22 stykker om aftenenen. Så er det ret hårdt at have en to-årig, der vågner kl 5:30
. Han har været meget urolig om natten, og vi har også troet at det var alt fra at han var sulten til ondt i maven til overtræt og overstimuleret eller bare vågen... I hvert fald har jeg mest brugt dagene til at få sovet, og til at ordne det mest nødvendige, så der har ikke rigtig været plads til at begynde at arbejde med rutiner.
Nu her de sidste dage, tror jeg måske vi har fået vendt den lidt
. Jeg tror jeg har luret lidt bedre hvad han godt kan lide, og hvad han gerne vil om natten. Han sover bedre, hvis han får lov til at ligge helt tæt ind til mig, næse mod næse, så sådan er han faldet i søvn allerede kl 1
de sidste par nætter. Jeg har også fundet en anden ammestilling, der gør at han spiser roligere, og ikke sluger så meget luft, så han ikke kører sig selv helt op under spisningen, som han gjorde før. Så nu begynder det måske at ligne lidt en rytme med at vi i det mindste sover om natten og er vågne (+ sover lure) om dagen. Indtil videre sover han dog stadigvæk tit, på sit tæppe, i skråstol, i manducaen på min mave eller når vi går tur med barnevognen, og jeg har ikke planer om at forsøge at lave noget system i det endnu. Han spiser, når han er sulten og sover, når han er træt. Jeg ordner det praktiske mens han ligger på et tæppe og kigger, eller mens han sover og napper en slapper på computeren, når jeg kan komme til det
.
Jeg prøver også hele tiden at minde mig selv om, at der virkelig ikke er noget, jeg skal nå, og at det ikke gør noget, at tage en lur om dagen, hvis jeg er træt, selvom dagen så bare forsvinder for mig uden at jeg får gjort noget. Jeg skal være frisk hver dag kl 16, når min datter kommer hjem fra vuggestuen, så de timer vi er herhjemme alene er også hviletid.