Lige været til NF scanning - 12+6

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.210 visninger
13 svar
0 synes godt om
12. juni 2012

Anonym trådstarter

Hejsa piger

Vi har lige været til NF scanning og blev målt til at være 12+6 uger henne  Havde selv regnet med 12+2 hvis man talte fra sidste 1 mens dag.

Men hvad betyder det tal så, betyder det at baby blev undfanget for 12+6 uger siden? For det ka slet ikk passe i forhold til hvornår jeg havde mens/ægløsning og har noteret vi havde selv

Nogen der kan kaste lys over det for mig?

Så dejligt at se baby iøvrigt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juni 2012

MorDk

Nej 12+6 er regnet fra menses 1. dag hvis man regner det sådan. MEN når de måler baby så sætter de termin efter det (men børn vokser jo forskelligt)

jeg havde selv regnet mig frem til termin 14.09.12 da jeg ved hvornår jeg havde æl og hvornår vi havde sex. Min termin blev rykket 1 dag 13.09.12 .... så tæt på.

Anmeld

12. juni 2012

Anonym trådstarter

MorDk skriver:

Nej 12+6 er regnet fra menses 1. dag hvis man regner det sådan. MEN når de måler baby så sætter de termin efter det (men børn vokser jo forskelligt)

jeg havde selv regnet mig frem til termin 14.09.12 da jeg ved hvornår jeg havde æl og hvornår vi havde sex. Min termin blev rykket 1 dag 13.09.12 .... så tæt på.

Ja det var tæt på

Hvordan regnede du så det ud? Tæller 40 uger fra den dag du tror undfangelsen kan være sket ?

Undskyld hvis jeg spørger dumt

Jeg havde positiv ÆL test d. 31 marts + 1 april... der sexede de dage og deromkring ved jeg

Anmeld

12. juni 2012

Caroline86

den dag du har æl er du, som udgangspunkt, 2 uger henne

Grunden til man bliver rykket frem og tilbage er at æl ikke altid ligger på samme dag i løbet af cyklus (f.eks. dag 14. som er "normalt") og fordi det er forskelligt hvor mange dage der går fra befrugtning til ægget sætter sig fast, og får vokseværk

Gav det mening?

Den termin de sætter til nf er den der følger dig resten af graviditeten (medmindre der pludselig er en STOR ændring), så det er den du skal hæfte dig ved og det gælder jo så selvfølgelig også GA for ellers rammer du jo ikke terminsdagen

Anmeld

12. juni 2012

MorDk

Anonym skriver:

Ja det var tæt på

Hvordan regnede du så det ud? Tæller 40 uger fra den dag du tror undfangelsen kan være sket ?

Undskyld hvis jeg spørger dumt

Jeg havde positiv ÆL test d. 31 marts + 1 april... der sexede de dage og deromkring ved jeg

Jeg brugte en termins beregner...

MEN ellers kan man regne den ud således...

• 1. dag for din sidste mens
  • plus et år
  • minus tre måneder
  • plus 7 dage
  • lig med terminsdato

Anmeld

12. juni 2012

Anonym trådstarter

Caroline86 skriver:

den dag du har æl er du, som udgangspunkt, 2 uger henne

Grunden til man bliver rykket frem og tilbage er at æl ikke altid ligger på samme dag i løbet af cyklus (f.eks. dag 14. som er "normalt") og fordi det er forskelligt hvor mange dage der går fra befrugtning til ægget sætter sig fast, og får vokseværk

Gav det mening?

Den termin de sætter til nf er den der følger dig resten af graviditeten (medmindre der pludselig er en STOR ændring), så det er den du skal hæfte dig ved og det gælder jo så selvfølgelig også GA for ellers rammer du jo ikke terminsdagen

Hejsa

Tak for svar

Ja jeg tror det giver mening, tror egentlig bare jeg troede at selve målet af fosteret gav et mere præcist billede af hvornår baby blev undgfanget  og når jeg så selv ved hvornår jeg havde ÆL, pga ÆL test.. så giver det ikke rigtig mening for mig hehe

Hvad mener du med GA ?

Anmeld

12. juni 2012

Caroline86

Anonym skriver:

Hejsa

Tak for svar

Ja jeg tror det giver mening, tror egentlig bare jeg troede at selve målet af fosteret gav et mere præcist billede af hvornår baby blev undgfanget  og når jeg så selv ved hvornår jeg havde ÆL, pga ÆL test.. så giver det ikke rigtig mening for mig hehe

Hvad mener du med GA ?

Det er befrugtningen, ikke undfangelsen

GA står for gestationsalder og er altså de her 4+6, 12+3 osv osv graviditetens alder (hvilket jo så er noget fis, for barnet er, som udgangspunkt, 2 uger yngre )...

Det der er problemet med de her målinger er at det er enormt svært at måle på så små fostre. Og der skal jo ikke ret meget længde til at rykke "alderen". Tror det er noget med en mm pr uge eller sådan noget når man er omkring 10 uger henne (ikke 100 på målene, så hæng mig ikke op på det )... Så du kan godt se at det er svært at måle 100% rigtigt hver gang, selvom scanningspersonalet er utroligt rutinerede og hammer dygtige!

De fleste måler og 3-4 gange og tager så gennemsnittet Senere i graviditeten er det for svært at fastsætte fordi fostrene begynder at udvikle sig individuelt (altså udenfor "standard mål" når man er omkring 14-15 uger henne

Anmeld

12. juni 2012

Anonym trådstarter

MorDk skriver:

Jeg brugte en termins beregner...

MEN ellers kan man regne den ud således...

• 1. dag for din sidste mens
  • plus et år
  • minus tre måneder
  • plus 7 dage
  • lig med terminsdato

Hmm nu tror jeg godt jeg kan få det til at passe

Jeg har kun haft 2 menstruationer siden jeg smed p-piller (har også lige nået at blive gravid og miste, siden jeg smed piller i november..)

Og sidste cyklus inden jeg blev gravid var 24 dage.

Så hvis man går på terminsberegner og siger sidste cyklus 24 dage, så giver det termin d. 19 december...

Dvs. den siger undfangelsen er sket omkring 28 marts.. hvilket er nogle dage inden jeg stod med positiv ÆL test  Men kan se vi da havde sex den dag... så måske det stemmer

Undskyld jeg går sådan i detaljer, men syns det meget skægt.. hehe

Anmeld

12. juni 2012

Anonym trådstarter

Caroline86 skriver:

Det er befrugtningen, ikke undfangelsen

GA står for gestationsalder og er altså de her 4+6, 12+3 osv osv graviditetens alder (hvilket jo så er noget fis, for barnet er, som udgangspunkt, 2 uger yngre )...

Det der er problemet med de her målinger er at det er enormt svært at måle på så små fostre. Og der skal jo ikke ret meget længde til at rykke "alderen". Tror det er noget med en mm pr uge eller sådan noget når man er omkring 10 uger henne (ikke 100 på målene, så hæng mig ikke op på det )... Så du kan godt se at det er svært at måle 100% rigtigt hver gang, selvom scanningspersonalet er utroligt rutinerede og hammer dygtige!

De fleste måler og 3-4 gange og tager så gennemsnittet Senere i graviditeten er det for svært at fastsætte fordi fostrene begynder at udvikle sig individuelt (altså udenfor "standard mål" når man er omkring 14-15 uger henne

Okay befrugtning er der hvor... sæden er skudt op ? *griner* - undfangelse er der hvor sæden har fundet sig et æg ?

Du er meget inde i systemet, det meget fedt - tak fordi du vil svare  Syns det er lidt svært at hitte ud af

Glæder mig til at kunne springe ud og ikke være "anonym" herinde mere, men afventer lige at få det meldt ud til job osv, så springer jeg ud herinde også

Anmeld

12. juni 2012

Caroline86

Anonym skriver:

Okay befrugtning er der hvor... sæden er skudt op ? *griner* - undfangelse er der hvor sæden har fundet sig et æg ?

Du er meget inde i systemet, det meget fedt - tak fordi du vil svare  Syns det er lidt svært at hitte ud af

Glæder mig til at kunne springe ud og ikke være "anonym" herinde mere, men afventer lige at få det meldt ud til job osv, så springer jeg ud herinde også

nej, omvendt

undfangelsen er hygge nygge og befrugtelsen er når sædbassen har guffet sig igennem skallen og har.. ja.. befrugtet ægget

Jeg vil med glæde svare når jeg kan

Og så glæder jeg mig da også til at se hvem der gemmer sig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.