"Dilemmaet omkring Chlamydia og graviditet"
Hej.
Jeg er en 25 årig kvinde,min kæreste og jeg har planlagt at starte PB senere på året.
Jeg er lidt nervøs omkring det at kunne blive gravid, da jeg har haft klamydia og jeg ved ikke hvor længe jeg har haft det, men det er nok i flere måneder, måske op til omkring ½ år. Det kan jo være svært at blive gravid, når man har haft det, men har du nogle råd omkring det?
Eller andet du vil tilføje til dette 'dilemma'?
På forhånd tak.
Hilsen BL
Tinas svar
Kære BL,
Tak for dit brev.
Jeg går udfra at du med PB mener "Projekt Barn"? Jeg er ikke altid inde i alle forkortelserne :-) Der har nok noget med mit CPR nummer at gøre, tror jeg!!
Det er rigtigt at Chlamydia nogle gange kan forårsage skader på æggelederne, så de små fimrehår der skal lede det befrugtede æg ned mod livmoderen ikke virker som de skal. Nogle gange har æggelederne taget så meget skade, at de er fyldt med "arvæv", og helt lukkede til, så sædcellerne ikke engang kan trænge igennem.
Men heldigvis kan man godt have Chlamydia uden at der sker skade på æggelederne. Husk det!!!
Den måde man undersøger æggelederne på, er ved en vandskanning (HSU) eller en kontrastundersøgelse (HSG). Ved vandskanningen sprøjter man varmt saltvand ind i livmoderen mens man ultralydskanner på maven samtidig. Denne undersøgelse udføres af en privatpraktiserende gynækolog eller på en fertilitetsklinik.
Kontrastundersøgelsen foregår på en røntgen afdeling, hvor man sprøjter kontrastvæske op i livmoderen mens man har et røntgenapparat over maven.
Begge undersøgelser giver et billede af, om der er passage gennem æggelederne.
Som jeg tidligere har svaret på her i brevkassen, er det meget forskelligt hvad den praktiserende læge anbefaler og hvor hurtigt de synes man skal udredes for barnløshed.
Jeg vil sige til dig, at jeg synes I stille og roligt skal gå igang med at lave en baby - og nyde processen :-)
Hvis du ikke er blevet gravid efter 6 til 9 måneder, så er det på tide at blive undersøgt. Hvis din egen læge er lidt for "gammeldags" indstillet, så bed om at blive henvist direkte til en privatpraktiserende gynækolog (gerne med speciale i fertilitet) eller en offentlig fertilitetsklinik. Det kan spare jer for meget tid, tro mig!!
Det positive er, at du er så ung. Så selvom det skulle vise sig at blive vanskeligt for dig at opnå en spontan graviditet - så har du god tid, også selvom I skulle få behov fra hjælp fra en fertilitetsklinik.
Jeg ønsker jer alt mulig held og lykke med projektet.
Hvis du skulle få lyst til at få mere gratis viden om fertilitet direkte i din indbakke, så klik på nedenstående link og få tilsendt mit gratis nyhedsbrev.
http://www.tinasandager.dk/index.php/nyhedsbrevDe kærligste hilsner,
Tina.
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk