"Prøver at blive gravid på 5. måned"
Hej
Det er nu femte mdr jeg prøver at blive gravid. Jeg har i
De sidste to uger haft bryst og mavesmerter, konstant kvalme,
Suropstød, hovedpine og svimmelhed. Men jeg har fået min
menstruere og blev færdig for to dage siden. Har også fået negativ
test.
Jeg har ik brugt noget præventation,
Er der mulighed for at blive gravid??
Tinas svar
Kære Susan,
Det er godt, at du har taget en graviditetstest og at du med sikkerhed ved at den er negativ, for ellers ville jeg have foreslået at du tog en test nu.
Det er svært at sige, om du har været gravid (i meget kort tid) og at der så har været en grund til at ægget ikke har videreudviklet sig og at du derfor er begyndt at menstruere. Dine symptomer med kvalme, brystspænding osv, er jo de samme som når man er gravid.
Men det er også meget normalt, at når kroppen kan snyde lidt og lave de samme symptomer, selvom man ikke er gravid, fordi psyken er så optaget af man gerne vil opnå en graviditet. Krop og psyke hænger nemlig meget tæt sammen.
Hvis du bliver ved med at have de symptomer du beskriver, skal du lige en tur til lægen. Der kan jo også være andre grunde til at du har kvalme, sure opstød osv.
Det er meget normalt, at der går nogle måneder med at blive gravid - så du skal ikke være bekymret for om det overhovedet vil lykkes. Nu ved jeg ikke noget om din alder og om du evt har været gravid tidligere i dit liv??
En tommelfingerregel er, at vente ca. 9 måneder til et år, før du går til lægen - medmindre du har haft Chlamydia, er meget urelmæssigt menstruerende eller med sikkerhed vèd, at din kæreste har dårlig sædkvalitet.
Husk at tage en vitaminpille hver dag og supplere med Folinsyre. Hvis du ryger, er det en rigtig god ide at stoppe nu - det øger dine chancer for en graviditet.
Held og lykke med det hele.
De kærligste hilsner,
Tina.
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk