Kan jeres tale?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.172 visninger
12 svar
0 synes godt om
11. juni 2012

Marco2

Jeg ved godt de ikke kan sige sætninger, men synes det virker som om de fleste af jeres kan sige ord. Smilla er jo en af de ældste i gruppen, og hun siger ikke en dyt der er til at forstå … Vi har efterhånden fundet ud af at "NA" er en massebetegnelse for vand/mad men det er da også det eneste. Bliver da helt urolig …

AG - som beklager fraværet men er pt genhuset på en campingplads 20 km udenfor Århus pga renovering af hus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni 2012

Marco2

Nej kommer da i tanke om at hun siger hej, a' deet? (hvad er det), da (tak). HUn forstår helt klart hvad vi siger for siger vi fx. hun skal ha' sko på går hun straks ud og henter dem, og når hun skal i seng begynder hun selv at kravle op af trappen.

Men synes det virker som om jeres kan sige rigtig mange ord …

Anmeld

11. juni 2012

Janni.

Silas siger en del ord, men det er som om mor og far her ikke rigtig tror på at han er blevet så stor.  Vi kigger på hinanden og siger: lød det ikke som om han sagde .................? 

Det begynder langsomt at gå op for os at han rent faktisk siger en del rigtige ord. 

Han forstår også rigtig mange ting. Det er dejligt at de er blevet så store og dog lidt vemodigt. 

Anmeld

11. juni 2012

AnneBJ

Det lyder som om ja, at mange af de andre børn i gruppen har langt større AKTIVT ordforråd end Smilla. Men til gengæld lyder det til at Smillas PASSIVE ordforråd er fuldstændigt alderssvarende, selvom det aktive måske ikke helt er det (og ikke på den måde at det er bekymrende altså - )

Det vil ofte betyde, at NÅR hun begynder at "tale" - altså sige sætninger osv., så vil det gå stærkt! Og at det vil også betyde at hendes ordforråd sikkert vil synes stort ifht. jævnaldrende - hun skal bare lige finde ud af at bruge det

- det var så den kommende pædagog - og tidligere talepædagogstuderende - der kom op i mig!  

Anmeld

11. juni 2012

Sofia

Alfred siger: tak, mama (mor) far, farfar, mormor, traktor, vov vov, gokker (alle fugle), goddag, hej, nej, ja, eeeejjj eller neeeej hver gang han ser noget fint eller får frugt, mam (mad), brrrrrn (bil).. Det er vidst det! og nåh ja: muuuuh, for ko.

Anmeld

11. juni 2012

Mettemus

Laurits siger også mange ord, men jeg er ikke sikker på, at man kan høre hvad han siger, hvis man ikke også VED hvad han siger.

Men han siger: spise (bische), drik (grik), hov!, kiks (didsch), lys (lisch), mor (mouarh), far (baba), mis, fisk (bisch), tak (som både betyder værsgo og tak), hej-hej, årrhh (når han ser noget sejt), hest, muh, bus, traktor, der! ah-deeet?, en fælleslyd for alle bedsteforældre, is, Liva - en pige fra DP (Iiiva), Karla - også en pige fra DP (Kaaarh), av av - varm (omkring ovn, grill, grændeovn osv), her-er-jeg (hvis man siger kuk-kuk til ham - jeg tror ikke han ved hvad det betyder, det lyder bare som et langt ord).

Han forstår også stort set alt hvad vi beder ham om, og så lider han i udpræget grad af selektiv hørelse og bliver på det nærmeste døv, når vi beder ham om IKKE at slukke for TV/internet eller andet han ikke må...

Men som sagt er jeg ikke sikker på, at nogen, der ikke kender ham, vil kunne høre, hvad han siger. Det kommer hulter til bulter og godt blandet med en masse pludren. Noget af det lyder meget ens, og så skal man lidt gætte ud fra konteksten, hvad han mener. Men han snakker, det er helt sikkert, og engang imellem kigger han spørgende op på os efter en lang smørre af et eller andet volapyk og ligner en der helt klart synes, at vi burde forstå hvad han lige har sagt. 

Anmeld

11. juni 2012

DK

Richard kan sige utroligt meget. Jeg er faktisk selv overrasket over det, Kirstine var slet ikke i nærheden af at være så hurtig.

Richard kan sammensætte to ord, ex: Richard ud, Richard mere, Richard drikke, Richard grød, Richard lege osv. Derudover: "sko på" bliver også gentaget ofte (ja hver gang han IKKE har sko på) eller "mig mere".

Derudover så bruger han disse ord på fast basis: Mor, far, Kirstine (Kistite), mormor, morfar, farmor, farfar, Richard, moster, grød, ud, drikke, mere, bolle, brød, vand, mælk, traktor, lege, klodser, bil, leverpostej (sagt lev'posteeeeeeeeeej med kærlighed i stemmen), færdig, ned, op, nej, ketchup, juice (djuuuuce), ko, mæhh, pip, vov, hund, kartoffel (toffel).

Han gentager rigtig mange ord hver dag som han så "glemmer igen". Vi var ex på den gyldne måge i søndags og der sagde han: fritter og armbånd (han fik ved en fejl pige-kassen med nogle MEGET flotte armbånd i, som han skulle have af og på ca. 1 mia. gange). Derudover så gentager han bare... ja alt muligt. Især hvis jeg insiterer lidt på det og tydeligt et par gange siger ordet, så gentager han det en enkelt gang (muligvis for at slippe af med den trælse insisterende mor?).

Så jo. Jeg synes han snakker MEGET fint. Jeg gad vide om det er pga at vi brugte babytegnsprog, eller om han bare er hurtigere? Der er jo to snakkehoveder til at tale med ham (Kirstine og jeg) så der er naturligvis dobbelt op på sproget i forhold til da Kirstine var spæd.

Så pludrer han naturligvis helt vildt på hans eget uforståelige sprog. Altså munden står ikke stille på ham og han snakker og snakker og vi forstår ikke et kuk. Hvis jeg ringer til Mikkel mens de er i bilen, så kan Richard høre min stemme over anlægget og så snaaaakker han løs, så jeg dårligt kan høre hvad Mikkel siger

Anmeld

11. juni 2012

PeruBaby

Altså, her er det også mest småord, der bliver brugt. Regnede godt med at Sofia ikke ville være så hurtig til at tale da vi jo prøver at gøre hende to-sproget, og hun derfor har en MASSE sproglige indtryk at bearbejde hver dag.

dansk siger hun: Mor, tak, brød, bold, op, man-d-ri (Mandarin, som hun ELLLSSSKKKEERR), nej-nej-nej (bliver sagt mens pegefingren bliver viftet foran ansigtet når hun ikke vil op af badekaret)

spansk siger hun: Mamá, Papá, Agua (vand), Caca (bæ), Más (mere), Pan (brød)

Hun forstår rigtig meget på begge sprog og gør ting (samle ting op, smide noget i skraldespanden, komme, hente etc.) når vi beder hende om det. De få ord hun kan komme helt tydeligt (på nær "mandarin", som nok er lidt for langt et ord). Og halvdelen af disse ord er kommet inden for de sidste 3 uger... såååå jeg tror bare Smilla skal have tid til at studere sproget lidt mere.

Min mor har fortalt mig at jeg, da vi flyttede til DK da jeg var tre, ikke ville sige et dyt i 3-4mdr, mens min søster snakkede løs på halvt-tysk-halvt-dansk. Men derefter besluttede jeg åbenbart at NU kunne jeg godt snakke dansk, og så kom det næsten fejlfrit. Børn lærer åbenbart bare på vidt forskellige måder og nogle er måske hurtigere til at prøve det af end andre. Hvis hun har et så fin passivt ordforråd, som du beskriver, så holder jeg med Anne - tror at når hun først begynder, så kommer det til at gå stærkt

Anmeld

11. juni 2012

Maria-s

Noah er heller ikke en specielt taler endnu - af de forståelige ord i hvert fald

Han pludre løs og fortæller sikkert mange spændende ting. Han gør sig fysisk forståelig på mange måder som; ryster på hovedet hvis der er noget han ikke vil/ vil have. Skubber tallerknen væk når han er mæt. Tager vores hånd hvis han får slukket for Rasmus Klump på Iphonen (når vi ligger sammen og mor eller far ikke liiiige har opfattet at den er slut ) Vinker i ét væk.

Vi synes lidt han siger naeejj og JA! og der har også været et par andre ord en gang imellem hvor vi har kigget på hinanden og sagt "sagde han lige******??!" Men det er ikke noget der sådan kommer kontinuerligt.

Jeg SYNES han forstår rigtig meget, men Noah har altså heller ikke travlt med det der "taleri-noget" HAn er mere til fysisk udfoldelse

HAn danser de fineste danse til sine ynglingstegnefilm og drejer yndigt rundt i cirkler eller stamper "taktfast" med det ene ben i gulvet mens hænderne laver diverse fagter  (faktisk går han tæt på amok når de kommer, han bare EEEEEELSKER DEM!! -altså sangene i serierne )

Anmeld

11. juni 2012

piadas

Jeg synes heller ikke Idas sprog er vildt meget udviklet - og så dog for det er som om, der kommer nye ord til hver dag. Her i weekenden er hun begyndt at sige Ida. Det er så sjovt, for hun siger det meget bestemt - sådan med tryk på I'et Iiiiiiii-da!

Hun siger dog, baba/bar (far), ble, bitti (færdig på tyrkisk), bil, da-a (tak), hej, ja, nej, nan (vand/mælk), uj (ud), mage (smage), mam mam (giver sig selv)...hmm, kan ikke lige komme i tanke om flere ting, men hun pludrer og snakker helt vildt! Jeg er sikker på, at det giver mening i hendes hoved, men vi forstår altså ikke halvdelen af det endnu!

Derudover forstår hun meget af det, vi siger. Hun henter sine sko eller f.eks. en kop, hvis vi beder hende om det, går hen til puslebordet, hvis vi siger, hun skal have en ny ble osv.

Jeg synes dog ikke, det lyder som om, at Smilla er bagud - jeg tænker også bare, at hun øver sig inde i sit hoved, og når hun så begynder at snakke, kommer det på perfekt rigsdansk! Hun kan jo godt forstå, hvad I siger, og du skriver jo også, at hun kan enkelte ord.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.