Eksperthjælp: for meget mælk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.464 visninger
0 svar
0 synes godt om
9. juni 2012

Catrine Hansen

"for meget mælk"

Hej Catrine

Jeg er for 14 dage siden blevet mor til en lille pige, som vejede godt 3500 g ved fødslen. Vi faldt hurtigt til med amningen og mælken løb allerede til på 3. Dagen. Hun er blevet lagt til brystet hver gang hun har meldt sig ca. 8-9 gange i døgnet. Ved første besøg af sp havde hun taget over 500 g på og vejede derfor efter 9 dage lidt over 4 kg, hvilket er blvet tolket som at hun overspiser. Sp anbefalede derfor at vi forsøger at give hende sut, da hun kan have et stort suttebehov, hvilket jo ikke er ensbetydende med at hun er sulten hver gang hun viser lyst til at sutte. Det går fint med sutten og betyder hun måske kommer til brystet 2 gange mindre i døgnet. Problemet er dog nu, at jeg oplever at have for meget mælk. Mælken løber virkelig til når jeg lægger hende til, og synes at være så voldsomt at hun kløjs i det samt får slugt en masse luft fordi hun ligesom ikke kan følge med. Når jeg ammer fra et bryst begynder det andet desuden selv at løbe. I og med hun tager så godt på får hun jo den fede mælk, men tænker på om du har nogle fif til at få nedbragt mælkeproduktionen. 

På forhånd tak

Catrines svar

Hej og tak for dit spørgsmål.

Tillykke med din datter først og fremmest! :-)

Til dit spørgsmål, om man kan sætte mælkeproduktionen ned, så jo, der findes en metode kaldet blok-amning, som kan nedsætte mælkeproduktionen. Man skal dog først begynde med denne metode når barnet er mindst 6 uger gammel. Det skal man, fordi hos langt de fleste nedreguleres mælkemængden helt naturligt af sig selv. Det er derfor helt normalt at opleve, at man har alt for meget mælk i starten, men efter et stykke tid (ca 6-7 uger) passer mælken til barnets behov.
Hvis du oplever at din datter kløjs i mælken og sluger for meget luft, kan du malke lidt ud før du lægger hende til. Ikke alt for meget, men bare det allerførste mælk, som løber meget hurtigt. Det vil også afhjælpe at hun sluger så meget luft. Det kan også være en god ide at amme hende i en stilling, hvor hun ikke ligger så meget ned, men en lidt mere oprejst ammestilling.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.