Eksperthjælp: øgning af mælkeproduktionen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.901 visninger
2 svar
1 synes godt om
9. juni 2012

Catrine Hansen

"øgning af mælkeproduktionen"

Hej Catrine.

Jeg har en søn på 2 uger og har haft en dårlig start på amningen, og derfor søger jeg hjælp hos dig.

Jeg startede med at amme og han tog fint fat, fik lidt små revner de gange jeg lagde ham forkert til, men ikke noget der var noget. han er en ivrig sutter og lå ved brystet stort set hele tiden de første 2 dage.

Natten til 3 dag var han helt utrøstelig og meget utålmodig ved brystet og vi fik ham vejet på 3.dagen. han havde tabt 8 % af fødselsvægten.

Vi supplerede med modermælks erstatning af kop efter amning og han tog igen fint på.

På 7 dagen får han en sut, da han bruger mig som sut hele natten. han melder stadig ofte, men kun ved sult.

han vejer nu 3700 g (fødselsvægt var 3560g). men får 75 ml MME efter hver amning og der er ikke meget mælk hos mig. Jeg har forsøgt at malke ud og kan malke knap 20 ml om morgenen og meget lidt om aftenen. Han bliver lagt til hver 3. time, som minimum og tit oftere.

Fra idag ammer jeg fortsat hver 3. time, giver ham flaske (flaske er sundhedsplejesken råd da han "kun" har taget 100 g på de sidste 6 dage.) og malker derefter ud. (der kommer ikke rigtig noget.)

Har du et råd til hvordan jeg får mælkeproduktionen op? og er der noget jeg overser?

Hilsen Janni

Catrines svar

Hej Janni.

Det lyder lidt som om I er kommet ind i en dum spiral, hvor din søn får erstatning efter hver amning. Det vil helt naturligt bevirke, at du danner mindre mælk, fordi han får en stor del af sit behov via flaske. Fordi han får flaske, hvor mælken løber meget hurtigere, dvs han skal bruge færre kræfter og nogle helt andre muskler i ansigtet, bliver han hurtigt træt ved brystet, giver op, og du må så igen supplere med mme.
Det er rigtig godt at du malker ud efter hver amning, for det burde hjælpe mælkeproduktionen igang. Måske skulle du skaffe en elektrisk pumpe, hvis den du har nu er en håndudmalker. En elektrisk pumpe er meget mere effektiv, og man kan desuden sætte dobbeltflaske på, sådan at man kan udmalke fra begge bryster samtidig, hvilket er meget effektivt til at øge mælkeproduktionen. Man kan leje en elektrisk malkemaskine gennem fx falck, men også vis nogle babyudstyrsforretninger.
Hvis du stadig ikke kan malke mælk ud med en elektrisk udmalker, så kan man, via recept fra sin læge, få noget medicin til at øge mælkeproduktionen (Primperan). Medicinen er egentlig et kvalmestillende middel, men det bruges også til kvinder, der ikke kan øge deres mælkeproduktionen ved amning eller udmalkning. Medicinen tages i ca 2 uger, og derefter er ens mælkeproduktion øget. Man må ikke få medicinen, hvis man har tendens til at blive ramt af depression, for så kan medicinen udløse dette.
Jeg synes at du skulle give den elektriske udmalker en chance først, og hvis det heller ikke virker, så vil jeg foreslå at du snakker med din læge om at få medicinen.
Jeg tænker også, at du kunne prøve at supplere med lidt mindre mme, sådan at din søn bliver mere sulten til at melde sig hos dig. Hvis dú er nervøs for om han tager nok på, så snak med din sundhedsplejerske om en ekstra vejning. Det kan være i har et Åbent Hus i din kommune, som du kan tage hen til og få ham vejet.

Jeg vil ønske dig held og lykke.

Mange hilsner Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2012

Gogolak

Mange tak for svar. Det er elektronisk brystpumpe jeg har brugt, dog kun med én flaske.

Jeg har forsøgt i 2 dage at fjerne flasken og amme hver gang han ber om det, og brugt dagene hud mod hud i sengen. Det har givet god effekt og vi kan nu nøjes med 150-200 ml pr dag, men jeg kan ikke komme op og mætte ham helt ved amning. Han sover meget bedre om natten og virker mere tilfreds, men jeg vil rigtig gerne op på fuld amning. Er det stadig primperan der er den bedste løsning?

Anmeld

24. juni 2012

Gogolak

Jeg har snakket med lægen, han vil ikke give mig primperan da han ikke tror på det. Så status bliver at jeg ammer det jeg kan og supplerer  for resten. rigtig ærgeligt når jeg gerne vil amme fuldt ud, men har ikke flere ideer tilbage.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.