For højt blodtryk - skal jeg være nervøs?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

950 visninger
4 svar
0 synes godt om
8. juni 2012

Tone89

Hej med Jer

Jeg er ret ny herinde, men har brug for noget hjælp.

Jeg er 22 år og 35+4 og var til jordmor i onsdags d. 6/6, hvor jeg fik målt for højt blodtryk 4 gange, til trods for at jeg blev lagt til at hvile - det lå på 134/101. Alle gange tidligere i min graviditet hvor jeg har fået det målt har det lagt på ca. 120/70 hver gang, så det kom meget bag på mig at det var for højt. Ugen op til har jeg haft nogle slemme hovedpiner, men har ikke lige kædet det sammen med at det kunne skyldes for højt blodtryk. Min graviditet har ellers ikke været sådan særlig besværet og jeg cykler stadig i skole og er ellers ikke "påvirket" fysisk af at være gravid. Jeg blev senere samme dag testet på sygehuset og blodtrykket var stadig for højt (143/99), men blodprøverne og urinprøven viste ikke tegn på svangerskabsforgiftning.

Jeg er i øjeblikket igang med at færdiggøre modul 4 på min uddannelse, og påbegynder eksamenslæsning mandag d. 11/6. I de sidste par uger har vi arbejdet med nogle opgaver og fremlæggelser frem mod eksamen, så det har helt klart været lidt stressende - og måske mere end jeg lige har lagt mærke til. Mit dilemma er nu - skal jeg droppe at læse til eksamen i næste uge? Vil jo ikke risikere at det høje blodtryk udvikler sig til en evt. svangeskabsforgiftning, men vil jo også bare rigtig gerne få den eksamen med så jeg kan gå på barsel fra d. 18/6 og have 3 ugers barsel inden termin. Og hvis jeg vælger at læse til eksamen - hvilke faretegn og symptomer skal jeg så holde øje med, hvis det skulle udvikle sig?

Jeg har været meget påvirket af det hele (og det har min kæreste også) de sidste par dage og har været rigtig ked af det over det hele. Tankerne har bare kørt rundt i hovedet om hvad der kan ske og om det er min egen skyld, og hvad konsekvenserne kan være. Jeg ringere til min egen læge for at få en akut tid idag til at få det tjekke igen og stille hende alle de her mange spørgsmål, men de havde desværre lukket idag - og synes heller ikke det er så akut at jeg skal ringe til akutlægen... Håber der er nogen som kan hjælpe mig med, hvad jeg skal gøre?

mvh Tone

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2012

th

Tone89 skriver:

Hej med Jer

Jeg er ret ny herinde, men har brug for noget hjælp.

Jeg er 22 år og 35+4 og var til jordmor i onsdags d. 6/6, hvor jeg fik målt for højt blodtryk 4 gange, til trods for at jeg blev lagt til at hvile - det lå på 134/101. Alle gange tidligere i min graviditet hvor jeg har fået det målt har det lagt på ca. 120/70 hver gang, så det kom meget bag på mig at det var for højt. Ugen op til har jeg haft nogle slemme hovedpiner, men har ikke lige kædet det sammen med at det kunne skyldes for højt blodtryk. Min graviditet har ellers ikke været sådan særlig besværet og jeg cykler stadig i skole og er ellers ikke "påvirket" fysisk af at være gravid. Jeg blev senere samme dag testet på sygehuset og blodtrykket var stadig for højt (143/99), men blodprøverne og urinprøven viste ikke tegn på svangerskabsforgiftning.

Jeg er i øjeblikket igang med at færdiggøre modul 4 på min uddannelse, og påbegynder eksamenslæsning mandag d. 11/6. I de sidste par uger har vi arbejdet med nogle opgaver og fremlæggelser frem mod eksamen, så det har helt klart været lidt stressende - og måske mere end jeg lige har lagt mærke til. Mit dilemma er nu - skal jeg droppe at læse til eksamen i næste uge? Vil jo ikke risikere at det høje blodtryk udvikler sig til en evt. svangeskabsforgiftning, men vil jo også bare rigtig gerne få den eksamen med så jeg kan gå på barsel fra d. 18/6 og have 3 ugers barsel inden termin. Og hvis jeg vælger at læse til eksamen - hvilke faretegn og symptomer skal jeg så holde øje med, hvis det skulle udvikle sig?

Jeg har været meget påvirket af det hele (og det har min kæreste også) de sidste par dage og har været rigtig ked af det over det hele. Tankerne har bare kørt rundt i hovedet om hvad der kan ske og om det er min egen skyld, og hvad konsekvenserne kan være. Jeg ringere til min egen læge for at få en akut tid idag til at få det tjekke igen og stille hende alle de her mange spørgsmål, men de havde desværre lukket idag - og synes heller ikke det er så akut at jeg skal ringe til akutlægen... Håber der er nogen som kan hjælpe mig med, hvad jeg skal gøre?

mvh Tone

mit blodtryk var også hørt de sidste 6 uger, jeg fik bare at vide jeg skulle ringe hvis jeg følte jeg fik det værre, men det gjorde jeg ikke. var lige ved egen læge og få det tjekket 1 uge før jeg fødte.

jeg synes da du skal læse til eksamen, men gør det hjemme og evt lig på sofaen i mens. evt. hvis du kender nogen det har et blodtryksmåler kunne du jo låne det, så kunne du selv tjekke det derhjemme.

jeg tror det er steget fordig du bliver nervørs over om du nu når eksamen, og om alt nu går godt med fødsels osv fordi du er tæt på-

håber alt går godt.

Anmeld

8. juni 2012

Kløver

Mit råd er, tage det meget alvorligt. Hvil alt det du kan, ingen stress, ingen opgaver hjemme. Slappe rigtig meget af, og gerne zoneterapi. Hold øje med blodtrykket, hvis du Har mulighed for at måle

Håber det bedste og du er velkommen til at spørge løs

Mvh Maja, som selv har haft ssf ved begge børn, som begge er endt i kejsersnit

Anmeld

8. juni 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Hvis dit blodtryg bliver ved med at være højt/ evt stiger ka du komme i behandling! 

I min sidste graviditet fik jeg sf, men der havde jeg også mange andre tegn, bla væske i kroppen, urin og for højt bt. Kom i behandling for blodtrygget! 

Nu er jeg gravid igen og i behandling med Trandate mod for højt blodtryg. 

Hvis du ellers er blevet godt tjekket og jordmord har sagt god for dig, tror jeg ik du ska være nervøs for om du har sf, men tror du ska sørge for at slappe af alt det du ka, og læse op på examenrn hjemme på sofaen!  

God bedring til dig!! Vh stine

Anmeld

8. juni 2012

Mor010711

Mit blodtryk steg også sidst i graviditeten. Min JM sagde at det var helt naturligt og at jeg ikke skulle være bekymret over det. Din krop arbejder på fuld power lige nu, og hvis du så oveni spekulerer meget over dit studie, er det ikke så mærkeligt at din krop reagerer på det. 

Er overbevist om at hvis der var noget at være bekymret over, så havde du fået det af vide. 

Men lad rod og vasketøj være rod og vasketøj og så bare koncentrer dig om din læsning og dig selv. 

Og så held og lykke med både eksamen og kommende fødsel 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.